Hunkat i løbetid
Fra : Beck

Dato : 07-01-03 22:22

Hej gruppe jeg har et par spørgsmål som jeg håber i kan svare på

På baggrund af en lang dag hvor jeg som førstegangs killinge ejer har
troet at min lille mis var på dødens rand... og hvor det heldigvis viste
sig at hun selvfølgelig "bare" var kommet i løbetid. (og da jeg
naturligvis partu nægtede at lukke det lille pjok ud når den jo nu var så
"syg" som hun var, var det med de verse skrig og skrål tilfølge.)

anyway...

1. Hvor lang tid er en hunkat normalt i løbetid første gang og er der
noget man skal være på vagt over for? (andet end hankatte)

2. Kan/Må man sterilisere en hunkat i løbetid?

3. Er der nogen der kan fortælle noget positivt/negativt med hensyn til
henholdsvis "Lindenborg Dyreklinik" og "Dyreklinikken Viking" i roskilde
da jeg overveje at få min lille (8mdr gamle) hunkat steriliseret inden
for kort tid.

mvh
/niels

Fra : Camilla Scharff

Dato : 07-01-03 22:28

"Beck" <spamblock1@REMOVEblowfish.dk> skrev...
> [...]
> naturligvis partu nægtede at lukke det lille pjok ud når den jo nu var så
> "syg" som hun var, var det med de verse skrig og skrål tilfølge.)

He he - vær kun glad for, at naboerne ikke også troede du gjorde noget grimt
ved din kat... sådan en hunkat i løbetid kan bestemt lyde som om hun bliver
torteret på det groveste!

> 1. Hvor lang tid er en hunkat normalt i løbetid første gang og er der
> noget man skal være på vagt over for? (andet end hankatte)

En løbetid varer som regel en uges tid - og der er ikke noget, som man skal
være specielt bekymret for. Nogle hunkatte spiser og drikker ikke ret
meget - de har ligesom travlt med noget andet... - og det er normalt.

> 2. Kan/Må man sterilisere en hunkat i løbetid?

Man både må og kan, hvis dyrlægen vil... løbetiden gør, at livmoder mv.
bliver mere blodfyldt (selvom katten ikke bløder!), og derfor vil nogle
dyrlæger (de fleste??) helst vente til løbetiden er overstået førend den
skal kastreres.

> [...]
> henholdsvis "Lindenborg Dyreklinik" og "Dyreklinikken Viking" i roskilde
> da jeg overveje at få min lille (8mdr gamle) hunkat steriliseret inden

Jeg kender ingen af dem, så det kan jeg ikke hjælpe med.

Mvh. Camilla

Fra : Camilla Baird

Dato : 07-01-03 23:38

> [...]
> henholdsvis "Lindenborg Dyreklinik" og "Dyreklinikken Viking" i roskilde
> da jeg overveje at få min lille (8mdr gamle) hunkat steriliseret inden

Camilla Scharff har svaret på dine andre spørgsmål, så jeg vil koncentrere
mig om dette
Jeg kender ingen af de nævnte dyreklinikker, men jeg kan anbefale Himmelev
Dyreklinik, selvom den muligvis er på den anden side af Roskilde fra dig...

--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Lars Dahl

Dato : 08-01-03 00:08

Beck <spamblock1@REMOVEblowfish.dk> skrev i

> [...]
> henholdsvis "Lindenborg Dyreklinik" og "Dyreklinikken Viking" i roskilde
> da jeg overveje at få min lille (8mdr gamle) hunkat steriliseret inden

Hej Niels.

Nu er mine erfaringer med Lindenborg Dyreklinik ikke de nyeste - men de er
absolut heller ikke de bedste!! Viking har jeg aldrig selv brugt, men har
altid hørt dem positivt omtalt. Til gengæld har jeg brugt - og anbefaler
varmt - Himmelev Dyreklinik på Haraldsborgvej, hvor jeg aldrig har mødt
andet end venlighed, seriøsitet og kompetence.

Mvh. Lars Dahl

--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Fra : Morten Skjershede

Dato : 08-01-03 10:19

"Beck" <spamblock1@REMOVEblowfish.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 3. Er der nogen der kan fortælle noget positivt/negativt med hensyn til
> henholdsvis "Lindenborg Dyreklinik" og "Dyreklinikken Viking" i roskilde

Hej Niels
Jeg har for en del år siden brugt Lindenborg Dyreklinik meget. (inden jeg
flyttede til Kbh)
Har altid fået god og seriøs behandling.

Mvh.
Morten