har købt 256 mb SDRAM til min gamle maskin~
Fra : Jesper Fjølner

Dato : 07-01-03 19:16

Jeg har købt 256mb ram (1 stk, 168 pin, SDRAM, dobbelsided) til min gamle
maskine, men efter at have sat det i tæller den kun op til 132 mb.

Jeg bestilte dobbeltsidet ram, da det angiveligt ville virke til min gamle
maskine.
Men på ram-blokken sidder der kun små sorte chips på den ene side - er det
så alligevel dobbeltsidet?? eller refererer dobbeltsidet til noget andet.
Jeg er i tvivl om jeg har fået tilsendt et forkert produkt.

Kan der være andre årsager til at den ikke tæller op til 256mb??
Rammen skal sidde sammen med en 64mb og en 32mb blok i de to andre slots.
Tak for hjælpen.

mvh.
Jesper

Maskinen: (købt i sep.'98)
Aopen Ax59pro (ram kapacitet op til 1GB)
amd k6-III 450@550 mhz

Fra : H3nrik V!

Dato : 07-01-03 20:51

"Jesper Fjølner" <jesperfjoelner@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> er det så alligevel dobbeltsidet?? eller refererer dobbeltsidet til
> noget andet. Jeg er i tvivl om jeg har fået tilsendt et forkert

Dobbelt eller enkeltsidet er ikke den fysiske placering af klodserne, men
hvordan de rent elektrisk er organiseret. Er det i øvrigt dobbelt- og ikke
enkeltsidet ram man skal have på ældre boards?

> Kan der være andre årsager til at den ikke tæller op til 256mb??

Det vil jeg ikke mene. Husk i øvrigt at de 131072kb den tæller op til svarer
til 128mb (128x1024kb).

--
/H3nrik!

If it ain't broken - break it... Then - fix it...

Fra : [4130] Co@ch

Dato : 07-01-03 21:19

Står der rent faktisk "256" på stangen?

Jeg mener derved at du måske har fået en 128 stang istedet, måske forkert
pakket?

Har du prøvet den alene, uden de andre ram du nævnte?
Sidder den i bank0?
Kan du stille ramstørrelse i bios, eller er det autodetect?

Lad mig høre nærmere
mvh
Bri@n

Fra : pivnu

Dato : 08-01-03 17:05

Mange ældre bundkort kan kun tage 128 mb i hver.
I øvrigt er det ikke anbefalesværdigt at sætte så forskellige ramstænger
sammen. Computeren bliver nemt ustabil.

--
M.v.h.
Lene

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-01-03 17:24

pivnu wrote:
> Mange ældre bundkort kan kun tage 128 mb i hver.

Hans kan tage op til 1GB, mon ikke der så er max 4 slot i
og det giver mig bekendt 256MB til hver slot.

> I øvrigt er det ikke anbefalesværdigt at sætte så forskellige
> ramstænger sammen. Computeren bliver nemt ustabil.

Det har jeg da aldrig hørt, især ikke hvis den største sidder i
slot 1 og den næststørste i slot 2 osv.

/Mikael

Fra : pivnu

Dato : 09-01-03 20:31

> Hans kan tage op til 1GB, mon ikke der så er max 4 slot i
> og det giver mig bekendt 256MB til hver slot.

Beklager, overså signaturen.

> Det har jeg da aldrig hørt, især ikke hvis den største sidder i
> slot 1 og den næststørste i slot 2 osv.

Tja... det har såmen ikke nøde kun at være størrelsen, men nærmere
mærkeforskel. Har oplevet på 2 forskellige systemer og fået det bekræftet
flere steder fra. Så noget må der da være om det?
Har da også modsat set 128 mb og 32 mb kører fint sammen.

--
M.v.h.
Lene