Kemi-spørgsmål, stofmængde
Fra : Niels Bauer

Dato : 07-01-03 18:52

Jeg sidder og øver til en kemi-prøve. Et spørgsmål i et prøvesæt lyder
således:

15,00 gram CuSO4 * 5H2O opløses i 20 ml

Find stofmængderne Cu og SO4?

Jeg kender jo formelen n=m/M, og går ud fra det er den jeg skal bruge. Er
det rigtigt? M kan jeg jo finde ved hjælp af det periodiske system, men hvad
med m? De 15 gram er jo for det hele. Skal jeg så finde hvor stor en del fx
Cu udgør af de 15 gram?

--
Niels

Fra : karamel

Dato : 07-01-03 19:28

Niels Bauer wrote:

> [...]
> med m? De 15 gram er jo for det hele. Skal jeg så finde hvor stor en del fx

Det er ikke særligt klart, hvad du vil finde. Hvad betyder: "Find stofmængderne
Cu og SO4?" Når CuSO4 opløses (jeg går ud fra, det er i vand), bliver det
spaltet i ioner. Er det koncentrationen af disse ioner, du mener med
"stofmængderne"? Prøv at gengive spørgsmålet nøjagtigt ifølge opgaven.

Karamel

Fra : Niels Bauer

Dato : 07-01-03 19:32

"karamel" <karamel@REMOVEoncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> spaltet i ioner. Er det koncentrationen af disse ioner, du mener med
> "stofmængderne"? Prøv at gengive spørgsmålet nøjagtigt ifølge opgaven.

Ja, jeg beklager. Jeg havde glemt et par ord. Prøver igen.

15,00 gram CuSO4 * 5H2O opløses i 200 ml vand i et bægerglas. Der regnes
ikke med nogen volumeændring i forbindelse med opløsningsprocessen.

Find stofmængderne af Cu 2+ (aq) og SO4 2- (aq)

Beklager de manglende oplysninger.

--
Niels

Fra : Uffe Holst

Dato : 07-01-03 21:20

In an article of 7 Jan 2003 Niels Bauer wrote:

> [...]
> ikke med nogen volumeændring i forbindelse med opløsningsprocessen.
>
> Find stofmængderne af Cu 2+ (aq) og SO4 2- (aq)

Ja, 'm' er de 15,00 g, og 'M' er molvægten for CuSO4·5H2O (ved hovedregning
kommer jeg frem til ca. 250). Så 15/250 giver dig antallet af mol, 'n', og
eftersom der er 1 mol Cu 2+ og 1 mol SO4 2- for hver 1 mol CuSO4·5H2O, så
kan der også maksimalt være 'n' mol Cu 2+ og n mol SO4 2- i opløsningen.

Og mon ikke du slipper på at kigge på opløselighedsproduktet for
kobbersulfat?

--
Uffe Holst

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 07-01-03 21:24

Uffe Holst wrote:

> Og mon ikke du slipper på at kigge på opløselighedsproduktet for
> kobbersulfat?

Jo, jeg forstår opgaven sådan at alle 15,00 gram opløses.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Niels Bauer

Dato : 07-01-03 21:34

"Uffe Holst" <uffe@eremitage.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

kan der også maksimalt være 'n' mol Cu 2+ og n mol SO4 2- i opløsningen.

Tak. Jeg er ikke helt med. Nu spørger jeg så dumt. Så 'n' mol Cu 2+
='m'/'M'. 'M' er 63,65. Men havd er 'm' ? Det er jo ikke 15,00 gram vel?

--
Niels

Fra : Niels Bauer

Dato : 07-01-03 22:01

"Niels Bauer" <nbauer@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Tak. Jeg er ikke helt med. Nu spørger jeg så dumt. Så 'n' mol Cu 2+
> ='m'/'M'. 'M' er 63,65. Men havd er 'm' ? Det er jo ikke 15,00 gram vel?

Nu tænker I nok, ham Niels han er da rigtig dum. Det forstår jeg til dels
godt Nu har jeg imidlertid kigget på Uffes svar og prøvet at læse
indenad. Jeg får det til at n=15/250=0,06 og det er "Svaret"- Stofmænderne
for Cu 2 + og SO4 2- er den samme, da (som Uffe skriver) der er 1 mol Cu 2+
og 1 mol SO4 2- for hver 1 mol CuSO4·5H2O og så kan der også maksimalt være
'n' mol Cu 2+ og n mol SO4 2- i opløsningen"

Er der ikke en venlig sjæl der enten vil be- eller afkræfte dette?

--
Niels

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 07-01-03 22:56

Niels Bauer :
> [...]
> 'n' mol Cu 2+ og n mol SO4 2- i opløsningen"
> Er der ikke en venlig sjæl der enten vil be- eller afkræfte dette?

Korrekt !

- og i øvrigt er der ikke problemer med at opløse saltet - der kan opløses
32 g/100mL (ved 0°C).

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Uffe Holst

Dato : 08-01-03 12:33

In an article of 7 Jan 2003 Niels Bauer wrote:

> Er der ikke en venlig sjæl der enten vil be- eller afkræfte dette?

Ja. Husk blot altid på, at mol er et antal fuldstændig på linje med 5 æbler
eller lignende. Det behøver dog ikke være heltalligt, og det kan også
sagtens være mindre end 1.

--
Uffe Holst

Fra : Niels Bauer

Dato : 08-01-03 19:59

> [...]

Ja. Husk blot altid på, at mol er et antal fuldstændig på linje med 5 æbler
eller lignende. Det behøver dog ikke være heltalligt, og det kan også

Mange tak for hjælpen til alle der har hjulpet en novise på området.

--
Niels

Fra : Bent Jensen

Dato : 08-01-03 02:49

"Niels Bauer" skrev ...

> [...]
> ikke med nogen volumeændring i forbindelse med opløsningsprocessen.
>
> Find stofmængderne af Cu 2+ (aq) og SO4 2- (aq)

Atomvægt Cu: 63,54
Atomvægt S: 32,066
Atomvægt O: 16
Atomvægt H: 1,008

Molekylvægt CuSO4*5H2O: (63,54 + 32,066 + 64) + 5(2,016 + 16) =
159,606 + 90,08 = 249,686

15,00 gram CuSO4 * 5H2O indeholder:
15,00/249,686 = 0,06007545477 mol CuSO4 * 5H2O

Jeg går ud fra, at det hele opløses.

Stofmængder:
Cu++ : 0,06007545477 x 63,54 = 3,817 gram
SO4-- : 0,06007545477 x (32,066 + 64) = 0,06007545477 x 96,066 = 5,771
gram

Bent