Hvilken liste over giftige planter holder ~
Fra : Anita

Dato : 07-01-03 15:40

Listerne over hvilke stueplanter der er giftige for misserne varierer helt
enormt - lige fra netdyredoktors meget korte liste, over Politikens
Kattebogs lidt længere liste til meget lange lister på forskellige
internetsider, der dækker over stort set alle de planter der er nævnt i den
250 siders lange bog om stueplanter jeg lige har lånt. Mange af planterne
de nævner er selvfølgelig de samme, men nogle lister mener f.eks at alle
arter Dracaena, samt bajonetplante (sansevieria trifasciata) er giftige,
mens andre (herunder Politikens Kattebog) ikke nævner disse. Men hvilken
liste skal man holde sig til?

Og imens går Jumpy og klør og vasker sig på poterne og benene. Raiku mente,
at det lød til at være en allergisk reaktion på et eller andet, muligvis
stueplanter. Så nu skal der sorteres i planterne for at være på den sikre
side, vi kan jo ikke have lillemissen til at gå rundt og klø. Men det
begynder desværre mere og mere at ligne et gevaldigt indkøb af
plastiskblomster/planter

Mange hilsner
Anita - der naturligvis har tjekket katten grundigt for tegn på eksem eller
utøj og deslige - og Jumpy, der synes, at stuebambus lyder meget mere
lækkert end plastiskblomster.

Fra : Niels Peter

Dato : 07-01-03 15:44

"Anita" <baalac@*dontspamme*hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> side, vi kan jo ikke have lillemissen til at gå rundt og klø. Men det
> begynder desværre mere og mere at ligne et gevaldigt indkøb af

Problemet med at lave sådan nogle lister er jo, at der konstant dukker
helt nye, eksotiske planter op på markedet, så det er næsten umuligt at
have en konstant opdateret liste.
Jeg har en på min hjemmeside (under "Artikler om katte"), som er baseret
på en liste, der var i Forbrugerrådets blad "tænk" for nogle år siden.
Det gode ved den er, at den ikke kun skriver, om en plante er giftig,
men også har gradueret det ud i "Let", "En del" og "Meget giftig".
Desuden har den med, om planten virker ætsende, hvilket langt fra alle
lister har.

Niels Peter
--
www.bluewhite.dk