Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rene Ord for Pengene: fremkaldelse af digi~
Fra : Alex Jensen

Dato : 07-01-03 15:03

I Rene Ord for Pengene havde de i går (6/1) test af Japan Photo og Gabs
fremkaldelse af digitale billeder på papir (se evt. her:
http://www.dr.dk/reneord/artikler/2003/060103digifoto.htm). Testen viste
(ifølge Ole Lind fra JyllandsPosten), at ingen af firmaerne leverede
optimale billeder, da Gabs's billeder var med gode farver men ikke skarpe
nok og Japan Photos var mere skarpe men farverne var ikke optimale.

Jeg har en del billeder, jeg (som førstegangs-digitalkamera-bruger) skal
have fremkaldt. Billederne er taget med et Canon S-30 i bedste opløsning
(uden at være Raw), så der skulle være basis for at få nogle gode billeder.
Men hvor vil i anbefale, jeg få dem fremkaldt? Prisen er selvfølgelig en
vigtig faktor, og testen i går viste da også, man ikke kan regner med
priserne. Japan Photo's billeder kostede under 1/3 af Gabs's, men Ole Lind
valgte billederne fra Japan Photo som de bedste af de 2 sæt.

Hvad er jeres erfaringer og råd?

På forhånd tak!

AJ

Fra : emj

Dato : 07-01-03 17:21

On Tue, 7 Jan 2003 15:03:10 +0100, "Alex Jensen"
<alex@REMOVESPAMalexjensen.dk> wrote:

>Hvad er jeres erfaringer og råd?

Udvælg 5 billeder af din samling og send dem til udskrift hos 3
forskellige, så bestemmer du selv, hvem der er bedst.
Det koster ikke en herregåd - vel?
Hilsen emj

Fra : Alex Jensen

Dato : 08-01-03 13:03

Hej emj og andre med samme råd

Det var netop for at spare tid og penge, jeg ville høre, hvilke
virksomheder/butikker i får jeres digitale billeder fremkaldt/i kan
anbefale?

AJ

Fra : emj

Dato : 08-01-03 14:11

On Wed, 8 Jan 2003 13:03:21 +0100, "Alex Jensen"
<alex@REMOVESPAMalexjensen.dk> wrote:

>Det var netop for at spare tid og penge, jeg ville høre, hvilke
>virksomheder/butikker i får jeres digitale billeder fremkaldt/i kan
>anbefale?

Du bruger da en masse tid på at få en masse forskellige svar, som ikke
kan bruges til noget, da det alligevel er dine egne øjne, der bedst
kan vurdere, om du er tilfreds, så jeg fastholder at det er en god ide
selv at sende 5 af egne billeder til 3 forskellige steder og selv
vurdere resultat, pris og service.
Det gjorde jeg selv og har siden brugt Phodocare.dk, fordi jeg er godt
tilfreds med de billeder, som de laver.
Såvel i 10x15 cm som i 20x30 cm har de lavet til mig.
Hvis billederne er i orden fra din side, så tror jeg imidlertid at
alle kan levere et tilfredsstillende resultat, men hvis folk ligger og
sender deres udpinte jpgbilleder i 800x600 pixels, så kan de
selvfølgelig ikke forvente at få gode papirbilleder ud af det uanset
hvor de sender dem hen.
Billeder, der ønskes leveveret i 10x15 cm i en god kvalitet, kræver
som minimum, at de ER gode og fremsendes i bedste JPG-kvalitet i
mindst 1200x1500 pixels.
Hilsen emj

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 07-01-03 20:41

"Alex Jensen" <alex@REMOVESPAMalexjensen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er jeres erfaringer og råd?

At du ikke tager sådan en halv test for gode vare, men evt selv ofre lidt
penge på at prøve dig lidt frem.
Jeg er stor fan af Gabs, da jeg aldrig har været ude for at billederne
kommer retur derfra som værende uskarpe.
Spørgsmålet med ROFP testen, burde måske være hvorfor de kun viste det ene
billede, de gjorde, de sagde jo at de sendte 5 billeder ind, men vi så kun
det ene. Jeg vælger at tro på at de 4 andre fra Gabs var skarpe, men som
altid vil ROFP jo gerne fortælle noget negativt om en foretning. Det er
ligesom den tråd der fra start ligger i forbruger programmer.
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
http://www.colourartphoto.no/index.html?cid=7&id=97

Fra : J@N

Dato : 07-01-03 23:11

"Tholo - www.tholofoto.dk" <Tholo@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> billede, de gjorde, de sagde jo at de sendte 5 billeder ind, men vi så kun

Så har der dog været mindst et uskarpt billede.

> Jeg vælger at tro på at de 4 andre fra Gabs var skarpe, men som
> altid vil ROFP jo gerne fortælle noget negativt om en foretning.

Først vil jeg sige at testen i ROFP skal tages med et gran salt. F.eks. kan
jeg ikke forestille mig at billederne er optimeret osv, men jeg synes dit
indlæg virker ret farvet. Hvorfor skulle ROFP fortælle noget negativt om
Gabs og ikke Japan Photo?

> Det er ligesom den tråd der fra start ligger i forbruger programmer.

Selvfølgelig hører den hjemme her, den har i høj grad relevans i gruppen.
Brugere, der læser i denne gruppe kan ikke have undgået at bemærke at du
mange gange har anbefalet Gabs til digiprint (ja, en google søgning siger
hele 27 gange) og jeg "vælger at tro på" at hvis resultatet have været
omvendt ville du have været den første til at poste et indlæg om "testen" i
ROFP.

Jan

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 08-01-03 00:08

"J@N" <itjf@nospam.dk> skrev i en meddelelse news:avfj4l$3in$1@sunsite.dk...

> Så har der dog været mindst et uskarpt billede.

Ja og mindst et billed fra Janpan photo som var forkert i farven. Kunne bare
have tænkt mig at se de andre billeder også.

> [...]
> indlæg virker ret farvet. Hvorfor skulle ROFP fortælle noget negativt om

De fortalt også noget negativt om JP ( farverne ). Syndes heller ike at
testen var nok til at vudere som de gjore.

> [...]
> hele 27 gange) og jeg "vælger at tro på" at hvis resultatet have været
> omvendt ville du have været den første til at poste et indlæg om "testen"

Det jeg mente havde ikke noget med news gruppen her at gøre, men forbruger
programmerne der typisk helst vil fortælle en negativ ting, end en positiv
ting. Men pyt.

Ja jeg indrømmer gerne at jeg mener gabs er blandt de bedste, jeg bruger dem
også hver dag i mit arbejde.
Det er ikke nogle hemmelighed.

Med venlig hilsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-01-03 11:15

"Alex Jensen" <alex@REMOVESPAMalexjensen.dk> wrote in message
> [...]
> priserne. Japan Photo's billeder kostede under 1/3 af Gabs's, men Ole Lind
> valgte billederne fra Japan Photo som de bedste af de 2 sæt.

Vi har fået lavet 20x30 forstr. hos Japan Foto, og de blev rigtigt gode.

Det var billeder taget med 200 ISO film med spejlreflex kamera, der var så
desværre en meget tydelig slagskygge fra blitsen.
Fotoet blev scannet ind med 600 DPI, jeg fjernede slagskyggen og gemte
billedet som TIFF.

Der blev lavet forstr. fra TIFF filen, de blev rigtigt gode.

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 08-01-03 13:10

Alex Jensen <alex@REMOVESPAMalexjensen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:avemmv$gbj$1@sunsite.dk...
> I Rene Ord for Pengene havde de i går (6/1) test af Japan Photo og Gabs
> fremkaldelse af digitale billeder på papir (se evt. her:
> http://www.dr.dk/reneord/artikler/2003/060103digifoto.htm).

Jeg må erkende, at jeg var tæt på at knockout'e mig selv som følge af min
håndflades pludselige kollision med panden, efter at have set denne såkaldte
"test", hvor studieværtens skelsættende norm for pinlighed åbenbart også har
bredt sig til programmets indhold.

Man kan sq da ikke tillade sig i dette slagkraftige medie og i bedste
sendetid at lave noget man kalder forbrugertest på et grundlag, hvor man
sammenligner 2 (to!) leverandører (hvad med f.eks. Jubii og PhotoCare) på
kun 1 (een!) indsendelse af billeder (alle der har fået fremkaldt
papirbilleder ved jo, at labs'ene har gode og dårlige dage). Og så begynde
at bedømme farvegengivelsen på kopierne uden at sammenholde dem med det
digitale ophavsbillede på en farvekalibreret skærm...

OT: Foto"testen" blev dog i samme udsendelse overgået i gennemført
tåbelighed af bilradiotesten, hvor 2 helt forskellige bilradioer fra hvert
sit segment og prislag blev sammenlignet udfra hvor hurtigt 3 tilfældige
mennesker kunne finde P1.
Hmmm, hvad var det lige vi skulle bruge det til, bortset fra bibringelse af
den tilfredsstillelse fornemmelse det er at vide, at der trods alt findes
større fjolser - selv indenfor landsdækkende TV - end een selv?

Poul Bundgaard,
som er godt gammeldags forarget over misbruget af sine licenskroner.

Fra : Henning Petersen

Dato : 08-01-03 15:10

> [...]

> optimale billeder, da Gabs's billeder var med gode farver men ikke skarpe
> nok og Japan Photos var mere skarpe men farverne var ikke optimale.

Jeg har ikke brugt disse to, men forsøgte via photocare, en lokal
foto-butik samt bilka.

Den lokale gik helt agurk, da de ikke kunne finde ud af _ikke_ at
korrigere lys og kontrast helt udenfor brugbare rammer.

bilka gav lige så gode billeder som photocare, men til en noget
billegere pris.

> Hvad er jeres erfaringer og råd?

Som andre har foreslået find et par billeder, og send dem til
forskellige firmaer, og se hvad de kan klare.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : nullergrisen

Dato : 08-01-03 08:50

Hej med jer,

Det ultimative bedste sted jeg overhovedet har fået lavet Digitale
udprintninger nogensinde er hos Foto Gerlach
i Aalborg - De gør deres yderste med hensyn til filtering (hvis du ønsker
kan du også få ufiltrede billeder til test feks)
De er ALTID skarpe ( hvis jeg har stillet skarpt) og så er priserne
rimelige, De har leveringstider der holder - lige fra een time til ???
hvordan det passer dig - og så sender de selvfølgelig billederne retur med
postvæsnet hvis man beder om det.

Send dem en mail på aalborg@photocare.dk og hør hvad de kan tilbyde.....
Det skal lige bemærkes at jeg og mit firma får lavet "rigtig mange" billeder
hver uge og reklamationerne - nærmest ikke eksisterende.

Med venlig hilsen

Portræt Fotograferne
Kai Løgstrup
Nørresundby

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 09-01-03 23:40

"nullergrisen" <nullergrisen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> reklamationerne - nærmest ikke eksisterende.

Sådan har vi vel alle der anbefale et sted positivt, for ellers ville vi jo
ikke anbefale labbet.
Det viser også blot at man ikke kan bruge sådan en halv test til noget
positivt.