Gælleproblemer
Fra : Torben Mathiassen

Dato : 07-01-03 14:06

Jeg har netop observeret et symptom hos mine discus som jeg aldrig har set
før. Det er som om den ene gælle på tre af mine fisk hænger ud af fiskene.
Det ligner et stykke halvigennemsigtigt stykke flagrende stof der strækker
sig fra det øverste af gællen til det nederste. Men kun på det ene gælle hos
alle tre fisk.

Øvrige symptomer er øget respiration, og større tilbageholdenhed (de bliver
lettere skræmte end normalt). Jeg har i den sidste uges tid rodet lidt meget
rundt omkring akvariet og havde derfor tilskrevet deres tilbageholdenhed som
en midlertidig følgevirkning heraf. Men nu har jeg netop observeret dette
problem og ved ikke helt hvad det kan være.

Nogen ideer? Og behandlingsmuligheder?

Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

--
Med Venlig Hilsen

Torben Mathiassen
torben.mathiassen@stofanet.dk

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 07-01-03 14:19

Okay, jeg tror jeg har fundet ud af problemet ud fra følgende beskrivelse:

"Sometimes respiratory problems are very evident, such as when fishes gasp
for air by the water surface or when only one gill is functional, while the
other stays close over an extended period of time. The gill tissue may be
swollen, and partially protrude from the gill cover",

fundet her:

http://world.std.com/~enjolras/symtreat.htm

Ifølge denne artikel kan det være problemer med vandkvaliteten (og
selvfølgelig har jeg netop nu ikke flere teststrimler liggende). Det undrer
mig blot, idet jeg netop har skiftet lidt ekstra vand her for nylig og
egentlig ikke kan se hvorledes forringelsen af vandet egentlig er opstået
(hvis det er det).

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 07-01-03 15:48

> [...]
> mig blot, idet jeg netop har skiftet lidt ekstra vand her for nylig og
> egentlig ikke kan se hvorledes forringelsen af vandet egentlig er opstået

Okay, nu har jeg testet nitrit og nitrat. Nitrit=0 og nitrat 0-10, så det er
ikke derfor.

Men min kone fortæller mig, at da jeg for en uge siden havde dækpladen der
beskytter lysstofrørerne af amaturet, skurede hun det med vores
opvaskebørste. Hun siger hun skyllede den inden da, men kan det tænkes at
der har været rester af opvaskemiddel på, der kan dryppe langsomt ned i
vandet og lave en forgiftning efter en uges tid? Og kan sådanne en
forgiftning evt. bortfiltreres med vandskift hver dag i en tre dages tid,
kombineret med isættelsen af et aktivt kulfilter?

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 07-01-03 20:31

Hvad kan man så lære at det? Lad aldrig kvinder komme i nærheden af dit
akvarie! :oÞ

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 07-01-03 22:36

> Hvad kan man så lære at det? Lad aldrig kvinder komme i nærheden af dit
> akvarie! :oÞ

Hov Hov! her hjemme er det manden der ikke skal i nærheden af akvariet!

Mvh Tina