Erfaring med AHNENPASS
Fra : Ole S.D. Hansen

Dato : 07-01-03 13:38

Kære NG

I forbindelse med arbejdet med at se på en sønderjydsk familie, er jeg
faldet over et at hitlertidens skrækkelige dokumenter, et AHNENPASS.

Alle embedsmænd skulle fremvise et sådant AHNENPASS hvis de ville indtage
eller beholde en stilling i det offentlige. De behøvede ikke at være
nazister af den grund.

Hvad er erfaringerne med oplysningerne i et sådant AHNENPASS? Kan man tro på
hvad der står i dem med hensyn til anerne?

Venlig hilsen
Ole S.D. Hansen

Fra : Børge Askholm

Dato : 07-01-03 15:49

"Ole S.D. Hansen" <osdh2620@adslhome.dk> wrote in message

> [...]
>
> Hvad er erfaringerne med oplysningerne i et sådant AHNENPASS? Kan man tro

> hvad der står i dem med hensyn til anerne?

Jeg ved det ikke, men i min familie var der en der søgte tysk
statsborgerskab under krigen og i den anledning skulle han gå til - jeg tror
det hed - centralregisteret for slægtsforskning. Han fik ikke bevilliget det
han søgte for hans bedstefar var indvandret jøde fra Hamborg.

Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 07-01-03 16:04

On Tue, 7 Jan 2003 13:38:00 +0100, "Ole S.D. Hansen"
<osdh2620@adslhome.dk> wrote:

>Hvad er erfaringerne med oplysningerne i et sådant AHNENPASS? Kan man tro på
>hvad der står i dem med hensyn til anerne?

Normalt vil du kunne regne med oplysningerne. For at få dokumentet
udstedt, skulle man fremlægge dokumentation for alle oplysningerne i
det i form af dåbsattester, vielsesattester eller udskrifter fra
kirkebøger o.s.v. Dem der udstedte disse attester og udskrifter gjorde
det i sagens natur under strafansvar (ligesom sognepræsten gør i dag).

Selvfølgelig har der kunnet ske fejl. Man kan jo f.eks. have læst
forkert i de gamle håndskrifter. Der har sikkert også været nogle, som
havde en interesse i, at forfalske indholdet. Men det har været meget
svært. Så normalt vil du kunne stole på dem på nogenlunde samme måde
som du stoler på andre officielle dokumenter.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org