MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
formatering af disketter
Fra : Bente Christensen

Dato : 07-01-03 13:33

Hvad er der galt, når jeg ikke kan formatere disketter fra mit diskdrev?
Jeg kan gemme og hente filer på disketterne.

Er det diskdrevet, der er sygt, eller er jeg nødt til at formatere min Win98
for at genoprette formateringsfaciliteten i diskettedrevet?

M.v.h. Bente c.

Fra : Jesper KA

Dato : 07-01-03 14:37

"Bente Christensen" <bentec@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
Win98
> for at genoprette formateringsfaciliteten i diskettedrevet?

Disketter kan børnesikres .. så at sige .. ret effektiv når man
vil beskytte en diskette mod at blive formateret.

Øverst på selve disketten er der 2 firkantede huller ..
det ene er udstyret med en lille plastik "knap" der
kan forskydes op og ned .. prøv dig frem jeg kan
ikke huske om den skal dække over hullet eller ej
men på den ene eller anden måde tillader / forhindrer
den formatering af disketten.

Regards

Fra : P N

Dato : 07-01-03 14:44

On Tue, 7 Jan 2003 14:37:25 +0100, "Jesper KA" <news@arningDOTdk>
wrote:

> [...]
>ikke huske om den skal dække over hullet eller ej
>men på den ene eller anden måde tillader / forhindrer

Nu skrev han jo at han godt kunne gemme filer på
disketterne, så det kan ikke være write-protection
tappen som sidder i låst position.

mvh P

Fra : Rudi Stegen

Dato : 07-01-03 15:56

Hej P N, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Nu skrev han jo at han godt kunne gemme filer på disketterne

Netop (bortset fra Bente næppe er en han

Jeg har selv en periode under Win95 OSR2 været udsat for at den feature
pludselig var nedtonet (og blev rask nogen tid efter da jeg alligevel
skulle geninstallere oveni).

Det mest praktiske er at lave en lille genvej til en batfil. Du kan
eksempelvis kalde den disketteformatering.bat. Hvis det er et Win9x OS
du bruger, kan batfilens indhold helt enkelt være fx:

@echo off
cls
format a: /u /c

Hvis der af den ene eller anden grund ikke er nogen pach til
Format.com, ligger den i \Windows\Command\ (stadig hvis det er Win9x).

I så fald skal batfilens indhold fx være (forudsat Windows er på drev
C):

@echo off
cls
C:\windows\command\format a: /u /c

Er det noget NT/2000/XP ved jeg ikke lige, hvor Format.com ligger (hvis
der er en sådan).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Leo.E

Dato : 07-01-03 22:41

> [...]
>
> Er det diskdrevet, der er sygt, eller er jeg nødt til at formatere min Win98
> for at genoprette formateringsfaciliteten i diskettedrevet?

måske en dum kommentar jeg kommer med, for du er garanteret klar over
at du skal bruge højre museknap for at formattere?

Hilsen: Leo