Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Extern hardisk.
Fra : A.I.

Dato : 07-01-03 13:08

Hejsa.

Nogen der har erfaring med om man kan bruge en extern hd til at gemme sine
billeder på direkte fra kameraet, altså uden en computer som mellemled ?
......både kamera og hd har firewire.

Hilsen Anders

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 07-01-03 14:15

Kun hvis dit kamera kan klare microdrive harddisks.

Fra : A.I.

Dato : 07-01-03 23:19

Hejsa.

Tak for svaret.

jeg har et Nikon D100(som kan læse IBM microdrive), ville den kunne ?
Max skriver at der SKAL være et mellemled såsom notebook eller en stationær
computer, stemmer det overens med dig, i så fald ikke hvordan ville din
totalløsning så se ud ?

Hilsen Anders

PS. jeg skal bruge det til nogen store fotoopgaver hvor køb af ramkort ville
være for dyrt

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 08-01-03 23:26

Jamen så skal du jo bare ud at købe en microdrive disk i den ønskede
størrelse. Microdrives behøver intet mellemled, de sættes direkte i
kameraet.

Fra : max

Dato : 07-01-03 14:24

"A.I." <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> billeder på direkte fra kameraet, altså uden en computer som mellemled ?

Nej det kan du ikke Anders, det skal gå gennem en form for
PC'er eller Mac.. Der findes Digital wallets, der kan tage billederne
over på harddisk fra CF kort..
Men de externe Firewire harddiske er ellers fremragende, hurtige
og transporterbare, maxtor laver en 120GB til godt et par tusinde.
Men du skal bruge en notebook eller en stationær..
mvh max

Fra : A.I.

Dato : 07-01-03 23:28

Hej Max.

....og mange tak for dit svar.

> Nej det kan du ikke Anders, det skal gå gennem en form for
> PC'er eller Mac.. Der findes Digital wallets, der kan tage billederne
> over på harddisk fra CF kort..

ja? hvad er dette for en type medie (ca. pris?)

> Men de externe Firewire harddiske er ellers fremragende, hurtige
> og transporterbare, maxtor laver en 120GB til godt et par tusinde.
> Men du skal bruge en notebook eller en stationær..

O.K. men har du erfaring med om man kan bruge ram'en i kameraet til at fyrer
løs og når man så holder en pause om den så for læst over.....ELLER, skal
jeg vente hver gang der er taget et billede på at kameraet for læst over til
HD'en ?

....forresten kender noget til den løsning at Jens Peter, har fremlagt ?

Hilsen Anders

Fra : max

Dato : 08-01-03 07:35

> ja? hvad er dette for en type medie (ca. pris?)

http://www.mindsatwork.net http://www.nixvue.com/
Prøv at kigge her, de er i den dyre ende, overkill for nogen..

> [...]
> jeg vente hver gang der er taget et billede på at kameraet for læst over

Du kan ikke connecte dit kamera direkte til disse harddrives, så spørgsmålet
er irrelevandt.. Hvis der findes software til D100, kan du muligvis skyde
billeder direkte til computeren, men da D100 "kun" har USB udgang vil det
ikke være nogen god løsning- for langsomt..

> ...forresten kender noget til den løsning at Jens Peter, har fremlagt ?
>
> Hilsen Anders

Jens Peter har totalt ret, det er et ibm microdrive du skal ha' 1GB,
de koster små 2K her: www.technikdirect.de
De fungerer fint, bruger lidt mere strøm end alm CF kort, siger folk,
men det oplever jeg ikke med mit, lynhurtigt, har endnu ikke oplevet
ikke at skulle vente klick klick klick klick......
Derudover får du brug for en Firewire kortlæser, da dit D100 "kun"
har USB og det ellers vil tage en halv dag at overføre 1GB billeder til
PC/Mac
tror jeg.. Nogen folk er skeptiske over for microdrives, og det er nok
rigtigt at de ikke kan holde til at blive tabt på gulvet, så hvis du er den
type
der går og smider med tingene.... mvh max

Fra : A.I.

Dato : 08-01-03 17:28

> http://www.mindsatwork.net http://www.nixvue.com/
> Prøv at kigge her, de er i den dyre ende, overkill for nogen..

....Damn, det er lige præcist den der mindbørge jeg skal have fingerne i, det
er det helt perfekte til mig, da jeg ER typen der kan være lidt vild med mit
kamera = dårlig idé med IBM

....endnu en gang mange tak for det gode svar

HILSEN ANDERS