Endnu et bundkort spørgsmål ?
Fra : Jan Rysz

Dato : 07-01-03 09:48

Hejsa

Jeg skal have opgraderet fruen´s PC ( en gammel P3 -450 MHz )

Det skal kunne gøres for max 2000,- ( mobo & cpu )

Jeg overvejer at investere i Solteks SL85 DR3 Sokkel 478, og så smide en
Celeron 2.0 GHz cpu i. ( også senere en 3 GHz P4 )
Jeg har en 512 Mb PC2100 blok liggende, der ryger i.

Hun bruger mest maskinen til Internet, div. officeprogz, samt lidt spil (
mest Sims og Sim city )

Er det helt hen i vejret ??

Mvh
Jan Rysz

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 07-01-03 10:20

Jan Rysz wrote:
> Hun bruger mest maskinen til Internet, div. officeprogz, samt lidt
> spil ( mest Sims og Sim city )
>
> Er det helt hen i vejret ?

Hvorfor så meget power i en lille "kontor" maskine?
De 450MHz er da vist mere end rigeligt til ovenstående
formål.

/Mikael

Fra : Jan Rysz

Dato : 07-01-03 10:50

> Hvorfor så meget power i en lille "kontor" maskine?
> De 450MHz er da vist mere end rigeligt til ovenstående
> formål.

Hun brokker sig over at den køre for langsomt, når der spilles Sims, samt at
det nye Sim city også gerne skulle køre på den, også er der ihvertfald ikke
noget at komme efter.
Hun har også snakket lidt om og rode med lidt videoredigering.

Desuden er det begrænset hvad jeg sparer på at købe noget mindre, eller for
den sags skyld en brugt maskine ! ( jeg kan godt lide at der er garanti på
skidtet )

Mvh
Jan Rysz

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 07-01-03 11:05

Jan Rysz wrote:
> Hun brokker sig over at den køre for langsomt, når der spilles
> Sims, samt at det nye Sim city også gerne skulle køre på den,
> også er der ihvertfald ikke noget at komme efter.

Ja okay, jeg tænkte i baner som SimCity2000 ;)
De nye er nok mere krævende, husk at have et grafikkort
der kan følge med.

> Hun har også snakket lidt om og rode med lidt videoredigering.

Ja, så skal der mere processorkraft og RAM til ;)

> Desuden er det begrænset hvad jeg sparer på at købe noget
> mindre, eller for den sags skyld en brugt maskine ! ( jeg kan
> godt lide at der er garanti på skidtet )

Ja, sådan har jeg det også efterhånden.
Jeg sagde jo også, at jeg ikke mente den skulle opgraderes,
men jeg er af modsat mening nu ;)

Så nu lyder dette fornuftigt nok:
> Jeg overvejer at investere i Solteks SL85 DR3 Sokkel 478,
> og så smide en Celeron 2.0 GHz cpu i. ( også senere en 3 GHz
> P4 ).
> Jeg har en 512 Mb PC2100 blok liggende, der ryger i.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med valg af bundkort, men
har selv installeret et Soltek for en kammerat og det kører bare
perfekt her 1½ år efter.

Mvh.
Mikael

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 07-01-03 12:26

Jan Rysz wrote:

> Hun brokker sig over at den køre for langsomt, når der spilles Sims, samt at
> det nye Sim city også gerne skulle køre på den, også er der ihvertfald ikke
> noget at komme efter.

Hvilket grafikkort?
Hvilket bundkort er det?
Hvor meget ram er der i den?
Nyeste bios?
Nyeste drivere?

> Hun har også snakket lidt om og rode med lidt videoredigering.

Så skal der en hurtigere harddisk til, og måske mere ram.

En brugt P3 800-1000 ville sikkert gøre underværker, men hvis bundkortet
er noget billigt juks, så kan det også betale sig at finde et brugt P2B.
Evt. et Abit Slot 1 BX bundkort med Celeron 1400 og Tualatin adapter.
(da Abit BX-bundkort generelt kan levere 1.3 V og opefter)

Fra : Jan Rysz

Dato : 07-01-03 22:54

> Hvilket grafikkort?
> Hvilket bundkort er det?
> Hvor meget ram er der i den?
> Nyeste bios?
> Nyeste drivere?

Graffikkortet er et Asus v8170 G4 440mx 64 Mb DDR
Bundkort Asus P3B-F ( idekanal kun ATA 33 )
HD Maxtor Fluid Ide 133 7200 rpm 40 GB
384 Mb pc 100 ram
OS win XP pro sp1

Og ja..der er installeret de nyeste drivere, bios etc

Mvh
Jan Rysz

Fra : Jan Rysz

Dato : 07-01-03 23:37

> 384 Mb pc 100 ram

Sorry.....det var kun 320 Mb ( huskede forkert )

Kan de der adaptere til socket 370 / slot 1, ikke købes i DK ?
Og hvad skal de helt præcist hedde, så jeg ikke får en forkert ( hvis man da
kan det ) ?

Mvh
Jan Rysz

Fra : o&u

Dato : 08-01-03 11:41

On Tue, 7 Jan 2003 23:37:24 +0100, "Jan Rysz" <jrysz@jubiimail.dk>
wrote:

> [...]
>
>Kan de der adaptere til socket 370 / slot 1, ikke købes i DK ?
>Og hvad skal de helt præcist hedde, så jeg ikke får en forkert ( hvis man da

Slot-T adapter
http://www.jes-computer.de/JES/upgradeware.htm

25 € plus 15€ forsendelse plus 2 € paypal betaling. Ialt 42 €

Nej, de importeres ikke. Desuden er det noget ret nyt. Har været på
markedet i ca. 6 uger.

Markedet er desuden ikke stort for de adaptere, og det forsvinder
såsnart tualatin går ud af produktion. Så man skal være lidt hurtig.

mvh

John

Fra : Leony

Dato : 08-01-03 11:09

"Jan Rysz" <jrysz@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> Bundkort Asus P3B-F ( idekanal kun ATA 33 )
> HD Maxtor Fluid Ide 133 7200 rpm 40 GB
> 384 Mb pc 100 ram
> OS win XP pro sp1

Mon ikke årsagen til den langsomme computer skal findes i bundkortet,
samtidig er Windows XP ikke det hurtigste styresystem på en så gammel
computer. Et bundkort med ATA100/133 og en ny processor, så er fruen glad i
et godt stykke tid.
Da du har RAM, burde du godt kunne gøre det for 2000 kr. Hvis du køber AMD,
kan du sikkert gøre det lidt billigere end hvis du køber Intel.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Leony

Dato : 07-01-03 11:22

> [...]
> Jeg overvejer at investere i Solteks SL85 DR3 Sokkel 478, og så smide
> en Celeron 2.0 GHz cpu i. ( også senere en 3 GHz P4 )

Hvorfor ikke købe en P4 Northwood i stedet for en Celeron. Den er lidt
dyrere, men vil garanteret være en bedre investering nu og på sigt.
Hvis du ikke er tilfreds med hastigheden, så er den oplagt til overclocking.

> Hun bruger mest maskinen til Internet, div. officeprogz, samt lidt
> spil ( mest Sims og Sim city )

Som Mikael siger:"husk at have et grafikkort der kan følge med".
Ved ikke hvad hun har nu.

Fra : o&u

Dato : 07-01-03 12:39

On Tue, 7 Jan 2003 09:47:51 +0100, "Jan Rysz" <jrysz@jubiimail.dk>
wrote:

> [...]
>Jeg har en 512 Mb PC2100 blok liggende, der ryger i.
>
>Hun bruger mest maskinen til Internet, div. officeprogz, samt lidt spil (

For knap 900 kr. kan du muligvis opgradere til en 1400 MHz tualatin.

Det kræver at du fortæller hvilket bundkort du har. Du kan også checke
kompatibilitet for en slot-T adapter her:

http://www.upgradeware.com/english/product/slot-t/compatibility.htm

http://www.upgradeware.com/english/product/slot-t/slot-t.htm

En celeron tualatin 1400 MHz er faktisk en Plll, idet cache er 256
kbyte ligesom for mange Plll. Frontbus er 100 MHz.

Adapteren koster i Tyskland 25 €. hertil kommer 15 € i forsendelse og
2 € for at betale med Paypal, ialt 42 € x 7.5 = 315 kr.
En Celeron 1400 koster 500 kr. i DK.
http://www.jes-computer.de/catalog/default.php?cPath=45&osCsid=06ee5fa200fe15ebb2f3c130ac588fa4

mvh

John