"no breaking" bindestreg?
Fra : Michael Foged

Dato : 07-01-03 08:53

Hej
Jeg har søgt vidt og bredt efter en måde at angive en no breaking
bindestreg (hyphen), men enten er det ikke valide <NOBR></NOBR>, eller
også kan jeg bare ikke få det til at virke. Det vil sige i nogle browsere
virker det, i andre genkender den ikke koden (jeg kan ikke på stående fod
huske dem jeg har prøvet, med skrotning som resultat) og sætter et
spørgsmålstegn istedet, og det var jo ikke meningen.

mvh
Michael

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-01-03 08:59

Michael Foged <momberg@c.dk> skrev :

> [...]
>også kan jeg bare ikke få det til at virke. Det vil sige i nogle browsere
>virker det, i andre genkender den ikke koden

<nobr> er udgået af standarden og derfor ikke undrstøttet i nogle
browsere.

Det korrekte i dag er at bruge css,
white-space: nowrap

Her vil du dog opleve at gamle browsere ikke understøtter det, i
stedet kan du bruge det mindre pæne &nbsp; i stedet for
mellemrum.

Fra : Michael Foged

Dato : 07-01-03 09:25

On Tue, 07 Jan 2003 08:58:41 +0100, Knud Gert Ellentoft wrote:

> <nobr> er udgået af standarden og derfor ikke undrstøttet i nogle
> browsere.

Min fejlformulering, jeg var godt klar over det ikke længere var valid
kode med <nobr>, men det hjalp mig imod IE5.5, som er den der har givet de
største problemer.

Hvad jeg ellers mente var at de alternative &#nnnn; koder, hvor nnnn
angiver en karakterkode heller ikke klarede problemet. Det var dem der fik
browserne til at indsætte "?" istedet for "-", eller 2 bindestreger "--".
Det er en dato der skal indsættes eks: 07-01-2003.

> Det korrekte i dag er at bruge css,
> white-space: nowrap

Min udvidenhed tvinger mig så til at spørge: Er en bindestreg (hyphen)
whitespace?

> Her vil du dog opleve at gamle browsere ikke understøtter det, i stedet
> kan du bruge det mindre pæne &nbsp; i stedet for mellemrum.

Jo tak &nbsp; kender jeg godt, men det er jo ikke rigtigt en bindestreg

mvh
Michael

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-01-03 09:35

Michael Foged <momberg@c.dk> skrev :

>Min udvidenhed tvinger mig så til at spørge: Er en bindestreg (hyphen)
>whitespace?

Hvis det er en bindestreg du ønsker, så er det &shy; du skal
bruge, men det er heller ikke bredt understøttet.

Fra : Michael Foged

Dato : 07-01-03 09:55

On Tue, 07 Jan 2003 09:34:55 +0100, Knud Gert Ellentoft wrote:

> Hvis det er en bindestreg du ønsker, så er det &shy; du skal bruge, men
> det er heller ikke bredt understøttet.

Hm, jeg havde fået opfattelsen af at &shy; var en "skjult" bindestreg, der
netop ville "brække" en linie, der hvor den var sat, hvis det var
nødvendigt for at udfylde linien bedre. Hen i retning af "dynamisk"
bindestreg fra tekstbehandling.

Det ser ud til at løsningen må blive datoen skrevet som 07.01.2003

Ellers, mange tak for input.

mvh
Michael

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-01-03 10:28

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev
> Hvis det er en bindestreg du ønsker, så er det &shy; du skal
> bruge, men det er heller ikke bredt understøttet.
Desværre, Knud. &shy; forebygger ikke linjeskift midt i et ord i alle
browsere.

Med venlig hilsen

Erik Ginnerskov
erik@ginnerskov.dk
http://www.ginnerskov.dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-01-03 22:00

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev :

>"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev
>Desværre, Knud. &shy; forebygger ikke linjeskift midt i et ord i alle
>browsere.

Er det ikke det jeg skriver?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-01-03 09:10

> [...]

> Her vil du dog opleve at gamle browsere ikke understøtter det, i
> stedet kan du bruge det mindre pæne &nbsp; i stedet for

Det var vist ikke lige det, Michael spurgte om.

Prøv at indsætte &minus; de steder, hvor du vil have en bindestreg, der ikke
automatisk deler ord ved linjeslut.

Med venlig hilsen

Erik Ginnerskov
erik@ginnerskov.dk
http://www.ginnerskov.dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Michael Foged

Dato : 07-01-03 10:38

On Tue, 07 Jan 2003 09:10:09 +0100, Erik Ginnerskov wrote:

> Prøv at indsætte &minus; de steder, hvor du vil have en bindestreg, der
> ikke automatisk deler ord ved linjeslut.

Tak, den har jeg ikke prøvet før.

mvh
Michael

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-01-03 11:41

Erik Ginnerskov skrev:

> Desværre, Knud. &shy; forebygger ikke linjeskift midt i et ord
> i alle browsere.

Snarere tværtimod - &shy; er en skjult bindestreg (soft hyphen).
Den er dog tilsyneladende ikke særlig bredt understøttet, jf
<http://std.chbs.dk/html-4.01/shy.php>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-01-03 02:04

Michael Foged skrev:

> Tak, den har jeg ikke prøvet før.

Der findes faktisk en non-breaking hyphen i unicode - den kan
bruges med &#8209;. Jeg har ikke tjekket hvor bredt den er
understøttet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Michael Foged

Dato : 11-01-03 12:42

On Wed, 08 Jan 2003 02:04:08 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Der findes faktisk en non-breaking hyphen i unicode - den kan bruges med
> &#8209;. Jeg har ikke tjekket hvor bredt den er understøttet.

Hej, og tak.

Jeg har nu prøvet at lege med &#8209; og det virker i Netscape7,
Konqueror og Galeon. I Opera6(Linux) viser den ikke tegnet.

Så mangler jeg bare at teste i IE5.5, der var den der gav mig problemer
tidligere.

mvh
Michael

PS: beklager at der gik så lang tid inden jeg svarede, jeg havde tabt
tråden.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-01-03 02:03

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Er det ikke det jeg skriver?

Spørgeren efterlyste en hård bindestreg - du gav ham en blød. Den
bløde bindestreg (&shy;) er ikke bredt understøttet (som du korrekt
angav). Den hårde bindestreg findes ikke som selvstændigt entitet,
&minus; kan bruges, omend det ikke helt er samme tegn.

Men google giver faktisk et brugbart svar. Unicode-værdien U+2011 -
NON-BREAKING HYPHEN giver en hård bindestreg. Som html-kode bliver
det &#8209;. Det virker i IE6 - tjek selv med andre browsere.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-01-03 17:52

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid>

> Men google giver faktisk et brugbart svar. Unicode-værdien U+2011 -
> NON-BREAKING HYPHEN giver en hård bindestreg. Som html-kode bliver
> det &#8209;. Det virker i IE6 - tjek selv med andre browsere.

8209 kendte jeg ikke. Den vil straks blive teste i diverse browsere.
Tak for den, Jens. Har du andre, jeg ikke kender?

http://hjem.get2net.dk/egin/kursus/chars.htm og
http://hjem.get2net.dk/egin/kursus/nochars.htm

Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
erik@ginnerskov.dk
http://www.ginnerskov.dk
http://www.html-faq.dk
http://hjem/get2net.dk/sorgin

Fra : Jesper Harder

Dato : 08-01-03 03:08

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> Der findes faktisk en non-breaking hyphen i unicode - den kan
> bruges med &#8209;.

Der findes også en non-breaking hyphen i iso-8859-1. Det helt
almindelige '-' *er* non-breaking i HTML.

Afsnit 9.3.3. i HTML 4.0.1 standarden siger helt klart, at et ord *kun*
bør deles, hvis delene er adskilt af &shy;. '-' skal opfattes som et
helt almindeligt tegn, og ikke en tilladelse til at lave et linjeskift.

Hvis browsere deler et ord ved en almindelig bindestreg, er det i strid
med standarden.

Netscape 4.7, Mozilla og w3m gør det rigtige; men fy Opera!