Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gabs/Japan Photo/Merlin
Fra : J@N

Dato : 07-01-03 04:47

Der bliver ofte stillet spørgsmål i gruppen om hvem der leverer de bedste
digitale billeder på print. I går fremlagde DR en test i "Rene ord for
pengene" mellem tre forskellige firmaer:

Gabs - ofte rost i NG for kvaliteten.
Japan Photo (JP) - ofte udskældt for deres annoncepolitik.
Merlin -

Merlin, som jeg selv med stor tilfredshed har benyttet til digitale print,
kunne desværre ikke levere billederne til tiden, så nu stod kampen mellem
Gabs og Japan Photo. Så vidt jeg husker kostede billederne hos Gabs kr. 50,-
og JP kr. 15,-. Dommer var en fotograf fra Jyllandsposten, der på forhånd
ikke var oplyst om pris og firma - bedømmelsen var overraskende og faldt
således ud:
Gabs: Lidt uskarpt billede og farverne varme.
JP: Skarpt billede og farver kolde.

Ingen af dem perfekte men med JP som klar vinder, pga. skarpheden var i
orden.

Og så var det jeg tænkte om man ikke en gang for alle kan lave en seriøs
test af samtlige firmaer i DK der laver digiprints. F.eks. ved at få lavet
et godt billede (knivskarpt og perfekte farver, et originalt og et optimeret
til laboratoriet) hvert sted og derefter få det scannet ind i god kvalitet
evt i udsnit, og derefter smide det på nettet - ville man kunne bruge sådan
et test til noget?

Jan

Fra : itgrafen

Dato : 07-01-03 08:55

:
> [...]
kvalitet
> evt i udsnit, og derefter smide det på nettet - ville man kunne bruge

Hej Jan

det ville være dejligt med sådan en test
men jeg tror ikke på at den kan laves så den holder.
der står jo fremkaldelaboratorier i de enkelte butikker, så alt andet
lige, vil testen dække den egentlige dagsform på dels kemien i labbet.
og på den det står og betjener den. Der er mange japanfoto butikker der
har lab og personale til at lave rigtigt gode fremkaldelser, desværre er
der også nogle der ikke gør det. Og det samme gør sig gældende for de
fleste fremkaldelser man får laver som amatør.
Der er ikke mange proffesionelle lab i DK der laver arbejde for
amatører. (kender faktisk kun to)
og hvis man ikke benytter et proff lab, så vil fremkaldelserne/printene
altid være underlagt de to ovennævnte kriterier.
Så hvis der blev lavet en test, så ville jeg helt sikkert kigge på den,
men jeg ville også ønske at vide hvem der havde lavet
fremkaldelsen/printet og på hvilken maskine.

er der nogen der vil tage initiativ til en sådan undersøgelse, så vil
jeg da godt være med i en bedømmelse og beskrivelse af resultatet.

venlig hilsen
dorthe sandberg

http://www.kandu.dk/

Fra : den glade dreng

Dato : 07-01-03 13:04

..
> Der er ikke mange proffesionelle lab i DK der laver arbejde for
> amatører. (kender faktisk kun to)

Enten har du eller jeg misforstået det han skriver, Jeg forstår det på den
måde
at der feks bliver lavet et super billede i dia/papirbillede, dette bliver
scannet
optimalt ind, og dette aflevere man så til de forskellige steder til test.

hilsen

Per

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 07-01-03 13:25

"den glade dreng" <per1665@grafisk.dk> wrote
> [...]
> scannet
> optimalt ind, og dette aflevere man så til de forskellige steder til test.

Det er også rigtigt...men det som jeg forstår itgrafen siger, er at det
kommer an på hvilken person i det enkelte firma der fremkalder....nogle er
gode til det, mens andre ansatte er knap så gode til det.

Hvis man skulle gennemføre det, så bude man sende flere bestillinger til
fremkaldelse med et par dages mellemrum....og så se om kvaliteten er ens,
eller om det afviger meget.

--
Mvh Henrik.

Fra : Anders C. Madsen

Dato : 07-01-03 20:25

> [...]
> fremkaldelse med et par dages mellemrum....og så se om kvaliteten er ens,

Jeg har faktisk gået og puslet lidt med en idé om netop sådan en test,
men dels har jeg haft lidt svært ved at finde nogle passende tekniske
kriterier at bedømme efter (på en uvildig og retfærdig måde), dels har
det knebet noget med tiden til at tage emnet op.

Der er imidlertid ingen tvivl om, at det kunne være meget relevant - der
kommer rigitg mange spørgsmål om det i gruppen, så en sammenlignende
test ville manna for folket. Forslag til testemner ville nok også være
en god idé - selvfølgelig er de store kæder oplagte, men måske sidder
der nogen, som har prøvet mindre kendte steder med gode erfaringer.

Hvis nogen har lyst til at være med så giv mig et pift - så må vi kunne
finde ud af noget.

Anders C. Madsen
webmaster@digitalfotografen.dk

http://www.digitalfotografen.dk - mere sjov med dit digitalkamera!

Fra : J@N

Dato : 07-01-03 22:38

"itgrafen" <itgrafen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men jeg ville også ønske at vide hvem der havde lavet
> fremkaldelsen/printet og på hvilken maskine.

Jeg kan godt se problematiken i at et ellers velrenommeret laboratorie
leverer en "elevfremkaldelse", men det må nu engang være med digiprint som
med anmeldelser af restauranter, det er dagsformen der er gældende, sådan er
det! Så må de bare levere god kvalitet hver gang.

> er der nogen der vil tage initiativ til en sådan undersøgelse, så vil
> jeg da godt være med i en bedømmelse og beskrivelse af resultatet.

Tak for tilbuddet, det vil være godt med lidt "proff" assistance. Jeg vil
prøve at lave nogle test scanninger af forskellige billeder og vurdere
kvaliteten af disse. Hvis der er tydelig forskel vil jeg overveje at lave
bestillinger ved forskellige laboratorier. Jeg mangler bare et rigtig godt
billede, gerne et knivskapt portræt med mange detaljer og i høj opløsning
taget med et digicam.

Jan

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 07-01-03 23:52

"J@N" <itjf@nospam.dk> skrev i en meddelelse news:avfh63$b1g$1@sunsite.dk...
> [...]
> billede, gerne et knivskapt portræt med mange detaljer og i høj opløsning

Hej Jan
En sådan test vil i praksis være både ubrugelig og uretfærdig.
Kvaliteten svinger meget fra dag til dag. Det kendes fra almindelige
fotokopieringsmaskiner. Der er mange ting der spiller ind. Det er ikke bare
betjeningen, men også serviceringen af udstyret. Hvis spejle og linser lige
har været pudset, eller de skal pudses i morgen osv. I hvert enkelt tilfælde
vil vedkommende også vurdere om man vil korrigere maunuelt ved kopieringen.
Det vil efter min mening være formålsløst til sidst at prøve en vurdering
fra de forskellige leverandører. Der skal laves rigtig mange leverancer
førend der kan laves noget statistik over gennemsnitskvaliteten.
Men OK det var da ønskeligt om man kunne.
Hilsen
Jørgen

Fra : J@N

Dato : 08-01-03 06:06

"Jørgen Jørgensen" <jjgas@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fra de forskellige leverandører. Der skal laves rigtig mange leverancer
> førend der kan laves noget statistik over gennemsnitskvaliteten.

Efter det du skriver må jeg konkludere at det er uden betydning hvor man får
lavet sine aftryk, da alle kan have en dårlig dag og hvis kvaliteten svinger
så meget, kan man vel ligeså godt vælge det billigste sted!

Jan

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 08-01-03 00:11

> [...]

er
> det! Så må de bare levere god kvalitet hver gang.

Hvordan er billederne leveret til til de to labber.??
Hvis nu det ene er forkert oploaded, så er den fil som labbet skal lave
billede efter, jo ikke magen til den fil det andet lab får.
Syndes der er mange huller, vi ikke ved ret meget om.

Med venlig hilsen
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
http://www.colourartphoto.no/index.html?cid=7&id=97

Fra : J@N

Dato : 08-01-03 06:15

> er
>
> Hvordan er billederne leveret til til de to labber.??

Mit bud er at de bare har sendt jomfruelige billeder direkte fra kameraet,
da programmet er lavet for hr og fru Jensen. Men det ved vi ikke og derfor
vi/nogen burde lave en seriøs test.

> Hvis nu det ene er forkert oploaded, så er den fil som labbet skal lave
> billede efter, jo ikke magen til den fil det andet lab får.

Man må formode de har upload'et ens filer.

> Syndes der er mange huller, vi ikke ved ret meget om.

Du har ret, jeg synes oplysninger om testen er ret mangelfuld.

Jan