relativitetsteori
Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 06-01-03 22:47

Vi snakkede idag i min klasse om et forsøg hvor to concorde fly fløj hver
sin vej rundt om jorden med et atomur hver. Når de mødtes var urene ude af
sync. Er det er forsøg der har fundet sted og er der evt nogen der har et
link?

Jeg kan godt forstå at der sker noget hvis et fly flyver med et ur og et
andet ur bliver stående, men jeg kan ikke begribe hvordan urene skulle kunne
mærke forskel på hvilken vej de flyver rundt om jorden?

Mvh Thomas

Fra : Sven Nielsen

Dato : 06-01-03 23:47

In article <avctdh$5sp$1@sunsite.dk>, whisdow@hotmail.com says...

> Jeg kan godt forstå at der sker noget hvis et fly flyver med et ur og et
> andet ur bliver stående, men jeg kan ikke begribe hvordan urene skulle kunne
> mærke forskel på hvilken vej de flyver rundt om jorden?

Jorden drejer rundt med en fart på ca. 1660 km/t ved ækvator. Hvis det
ene fly flyver mod vest med 1660 km/t står det sådan set stille, mens
Jorden drejer under det. Et andet fly, der flyver langs ækvator, men mod
øst, bevæger sig så med 3320 km/t i forhold til det første fly.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-01-03 00:16

"Sven Nielsen" <sven@SPAMSPAMSPAMscientist.SPAM.com> skrev i en meddelelse news:MPG.188425d675c853fd9896b4@news.inet.tele.dk...
> In article <avctdh$5sp$1@sunsite.dk>, whisdow@hotmail.com says...

> Jorden drejer rundt med en fart på ca. 1660 km/t ved ækvator. Hvis det
> ene fly flyver mod vest med 1660 km/t står det sådan set stille,

En ganske forureningsfri transportmetode

Mvh
Martin

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 07-01-03 00:40

> [...]
> Jorden drejer under det. Et andet fly, der flyver langs ækvator, men mod
> øst, bevæger sig så med 3320 km/t i forhold til det første fly.

Ja - men så er det vel målt i forhold til jorden, hvor der ikke er noget ur
placeret. Som jeg ser det burde forsøget kunne gøres i rummet, hvor 2
rumskibe flyver i en halvcirkel i hver sin retning, og mødes. Her må urene
da gå ens, såfremt der er fløjet lige hurtigt?

Mvh Thomas

Fra : Martin Axelsen

Dato : 08-01-03 22:58

> [...]
> rumskibe flyver i en halvcirkel i hver sin retning, og mødes. Her må urene
> da gå ens, såfremt der er fløjet lige hurtigt?

Netop!

det er kun hvis den ene rum-halvbue bliver større end den anden, at der er
forskel...

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 10-01-03 02:53

Martin Axelsen skrev:

> Netop!
>
> det er kun hvis den ene rum-halvbue bliver større end den anden, at der er
> forskel...

Sådan som jeg har forstået det vil to fly der flyver i hver sin retning i en
såkaldt rum-halvbue relativt tæt på Jorden med to ure ombord, gøre at urene
efterfølgende ikke stemmer overens. Men foretages dette forsøg relativt
langt væk fra Jorden vil urene efterfølgende stadig gå ens såfremt
rum-halvbuerne er lige store (selvfølgelig flyver de lige hurtigt m.m.).

Hvordan kan dette gå til? - har det noget med tyngdekraften at gøre?

Mvh. Bjarke

Fra : Pongo

Dato : 07-01-03 22:30

Thomas Smedebøl wrote:
> [...]
> et andet ur bliver stående, men jeg kan ikke begribe hvordan urene
> skulle kunne mærke forskel på hvilken vej de flyver rundt om jorden?

Jeg forstår din undren, og skal ikke forsøge at komme med en forklaring.
Imidlertid efterlyser du nogle referencer, og dem er der nogen af her.
Jeg gætter på at du tænker på Hafele-Keating eksperimentet.
Det var ganske vist ikke Concorde-fly, men ellers passer beskrivelsen.
http://www.amasci.com/lghtclok.txt
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/relativ/airtim.html
http://www.physical-congress.spb.ru/english/spenser1/spencer1.asp

/Klaus

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 07-01-03 22:37

Thomas Smedebøl skrev :

> [...]
kunne
> mærke forskel på hvilken vej de flyver rundt om jorden?

Som nævnt skal ens referenceur være i hvile - f.eks. placeret i jordens
centrum.
I det konkrete forsøg - udført af Hafele og Keating i 1971 - var der 3 ure i
sving :

Et blev i Washington, mens et fløj mod øst hele vejen jorden rundt. Det
tredje fløj mod vest.
Alle ure var meget nøjagtige cæsiumure, der kunne måle ned til nanosekunder
(ns)
Alle 3 ure viste noget forskelligt, da de mødtes igen.
I fht. uret i Washington, havde "østuret" tabt 59 ns, og "vesturet" havde
vundet 273 ns.
I teorien skulle "østuret" have tabt 40 ns, og "vesturet" vundet 275 ns
(hvilket er inden for måleusikkerheden).

I forsøget skal man også tage hensyn til tidsforskydningen i jordens
gravitationsfelt (pga. flyene fløj i forskellige højder).
Se f.eks. flg. referencer :

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/relativ/airtim.html
http://www.wcug.wwu.edu/~erikba/ziegler/1-2.html
http://www.ph.rhbnc.ac.uk/course_materials/PH154/Time%20and%20Space.pdf