CHAP versus MS-CHAP
Fra : Torben Brøndum

Dato : 06-01-03 22:55

Hej igen,

CHAP bruges ved Poin to Point forbindelser, men hvad er forskellen over til
MS-Chap - er der "kun" tale om en MS standard og/eller er der tale om
funktionalitetsforskelle ?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Tex Tofte

Dato : 06-01-03 23:33

Hej

Med fare for at MS sagsøger mig for uterlig omgang med ophavsrettigheder her
jeg fundet nedenstående v.hj.a. F1 (hjælp) med søgekriterie MS-CHAP:

***********************************Fra Windows 2000
Hjælp*****************************************
MS CHAP-protokollen (Microsoft Challenge Handshake Authentication Protocol)
Microsoft har skabt MS CHAP til at godkende Windows-baserede
fjernarbejdsstationer med de funktioner, LAN-brugere er vant til, og de
krypterings- og hashingalgoritmer, som bruges i Windows-netværk.
CHAP-protokollen benytter Challenge/Response med envejskryptering på
Response-delen.

Hvor det er muligt, er MS CHAP-protokollen kompatibel med den normale
CHAP-protokol. Svarpakkerne har et format, der er specielt udviklet til
netværksprodukter til Windows NT og Windows 2000 samt Windows 95 og nyere.
MS CHAP-protokollen kræver ikke brug af adgangskoder i almindelig tekst
eller tovejskryptering.

En systemadministrator kan definere reglerne for gentagne forsøg på
godkendelse og ændring af adgangskoder for de brugere, der opretter
forbindelse til serveren.

Der findes en speciel version af MS CHAP-protokollen til oprettelse af
forbindelse til en server, der kører Windows 95. Du skal bruge denne
version, hvis du opretter forbindelse til en server med Windows 95.

Klik på Sådan konfigureres indstillinger for identitetsgodkendelse og
datakryptering for en VPN-forbindelse eller Sådan konfigureres indstillinger
for identitetsgodkendelse og datakryptering for en opkaldsforbindelse, hvis
du vil have oplysninger om konfiguration af en MS CHAP-forbindelse.

Bemærk!

a.. MS-CHAP v2 er en gensidig godkendelsesprotokol, hvilket betyder, at
både klienten og serveren skal kunne bevise deres identitet. Hvis
forbindelsen er konfigureret til bruge MS-CHAP v2 som den eneste
godkendelsesmetode, og den server, du er tilsluttet, ikke indeholder
oplysninger om sin identitet, afbrydes forbindelsen. Tidligere kunne servere
springe godkendelsen over og modtage opkaldet. Denne ændring sikrer, at din
forbindelse kan konfigureres til at oprette forbindelse til den forventede
server.
***********************************Fra Windows 2000
Hjælp*****************************************

Tex

Fra : Torben Brøndum

Dato : 07-01-03 00:16

CHAP anvendes ved forbindelser/kald til ikke MS-servere - den forklaring
rækker til mit spørgsmål

Torben Brøndum

Fra : Bo Simonsen

Dato : 07-01-03 18:16

Torben Brøndum <tbr@Xtorben-broendumX.dk> writes:
> CHAP anvendes ved forbindelser/kald til ikke MS-servere - den forklaring
> rækker til mit spørgsmål

Hvis du skal have fat i en portmaster, er det meget få deres
understøtter CHAP og især CHAP-MS. Så bruger man PAP istedet.

Jeg tror ikke ligefrem der er nogen der aflytter min datatrafik mellem
portmasteren og mit modem ;)

--
Mvh. Bo Simonsen
"Linux! The choice of a GNU generation"      http://bo.geekworld.dk