præcis soldo !/ hvad hedder ?
Fra : Torben

Dato : 06-01-03 22:44

Hejsa alle jeg har fået følgende soldoopgørelse pr mail idag for min
mobiltelefon

Kære TORBEN XXXXXXXXXXX

Vi kan se, at du lige nu på mobilnummer <mobilnummer> har en saldo som er
20,987499999999997 kr. Det er derfor på tide, at du tanker taletid på din
konto.

- Gå ind på www.smarttalk.dk og vælg menupunktet "Service/Login" i venstre
side

- Log ind med dit kundenummer og password

- Vælg "Køb Taletid" på Serviceoversigten

- Vælg mobilnummer <mobilnummer> og det beløb du vil påfylde og forsæt til
betalingssiden

- Betal via Dankort.

Med venlig hilsen

smarttalk

Support: (+45) 4366 9300

support@smarttalk.dk

følgende spørgsmål presser sig på :

1) - jeg ved at det hedder afregning på kroner og øre, men hvad med som her,
med den del efter ørene ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-03 23:06

Torben skrev:

> [...]

>20,987499999999997 kr. Det er derfor på tide, at du tanker taletid på din

Og det er på tide at deres programmør lærer at lave afrundinger -
eller finder det modul der gør det automatisk.

>1) - jeg ved at det hedder afregning på kroner og øre, men hvad med som her,
>med den del efter ørene ?

Computere laver afrundingsfejl når de regner med kommatal. Regn
med at beløbet er 21 kr - eller 20 hvis du vil være sikker.

--
Bertel

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 07-01-03 08:56

Bertel Lund Hansen skrev:
> Og det er på tide at deres programmør lærer at lave afrundinger -
> eller finder det modul der gør det automatisk.

Jeg undskylder hvis det er off-topic, men det skulle da ikke være særlig
svært. Det kan vist ikke gøres ret meget mere kompliceret end følgende
(afrunding til hele kroner og øre):

VistPris = Int(Prisen * 100 + 0,5) / 100

Her betegner Int funktionen der nedrunder til nærmeste heltal - den findes
mig bekendt, i langt de fleste programmeringssprog.
Det er åbenbart en dårlig programmør de har fået skaffet sig hos SmartTalk -
eller havde vedkommende mon blot fået det forkerte ben ud af sengen den dag.

Mvh. Bjarke

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-01-03 08:37

Bjarke Walling Petersen skrev:

>Jeg undskylder hvis det er off-topic, men det skulle da ikke være særlig
>svært.

Næ, bestemt ikke.

>Det kan vist ikke gøres ret meget mere kompliceret end følgende

Nej, og flere sprog har en funktion der gør det automatisk.

>Det er åbenbart en dårlig programmør de har fået skaffet sig hos SmartTalk -
>eller havde vedkommende mon blot fået det forkerte ben ud af sengen den dag.

Han har nok glemt at overveje den mulighed at der kom en hoben
decimaler trimlende. Hvis han var vokset op med den samme
generation af lommeregnere som jeg, ville han aldrig have lavet
den fejl.

--
Bertel

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 07-01-03 14:53

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> decimaler trimlende. Hvis han var vokset op med den samme
> generation af lommeregnere som jeg, ville han aldrig have lavet

Nemlig: 10/3 = 3.3333333, gang det med 3: 9.9999999.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-01-03 17:29

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> decimaler trimlende. Hvis han var vokset op med den samme
> generation af lommeregnere som jeg, ville han aldrig have lavet

Hø, hø, har lige set noget tilsvarende fra det store offentlige.

Ved programmering af forskudsopgørelsesberegning til skatten for
2003, har en tilsvarende glemt, at flere poster kan blive
negativ , selvom det fortryk hedder "overskud".

En nærmere foklaring kan gives, men vedrører det "sociale" tillæg
til befordringsfradrag, *lønmodtagere* kan få, hvis deres indkomst
er under et vist beløb.

Eller også er det bare lovteksten.
Men den kunne alle vi andre nu nemt forstå.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 07-01-03 14:53

"Bjarke Walling Petersen" <bwp@bwp.dk> wrote:

> VistPris = Int(Prisen * 100 + 0,5) / 100
> Her betegner Int funktionen der nedrunder til nærmeste heltal - den findes
> mig bekendt, i langt de fleste programmeringssprog.

I C skal man også være opmærksom på, at "(int) floatvariabel" runder mod 0,
så den vil altså runde negative tal op og dermed ville man få en forkert
afrunding. Så enten må man nedrunde på en ordentlig måde eller tage højde
for det.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 07-01-03 15:33

Niels Teglsbo wrote:

> [...]
> afrunding. Så enten må man nedrunde på en ordentlig måde eller tage højde

Den funktion der altid runder nedad (mod minus uendelig), kaldes under-
tiden for floor. Altså som

floor(x) = max{ n tilhørerende Z | n <= x }

hvor <= betyder »mindre end eller lig med«.

Den funktion der runder mod 0, kunne man kalde trunkering.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 07-01-03 15:36

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]

Det lugter af at tallet burde være eksakt 20,9875 kr. Man kunne fore-
stille sig at hver postering blev anført i et helt antal kvarte øre.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Uffe Holst

Dato : 07-01-03 00:33

In an article of 6 Jan 2003 Torben wrote:

> 1) - jeg ved at det hedder afregning på kroner og øre, men hvad med som her,
> med den del efter ørene ?

Der er vel ingen, der siger, at man absolut skal måle dit forbrug
i hele ører. Jeg arbejder selv for et oversættelsesbureau, hvor
aflønning sker pr. ord i målteksten. En af satserne er med en kvart øre,
øvrige er dog hele ører. Når jeg endelig sender en faktura, er jeg
naturligvis nødt til at fakturere et helt antal ører, men satsen kan
sagtens være mindre enheder.

Det må dog sige at din mobiltelefonoperatør regner meget nøjagtigt.

--
Uffe Holst

Fra : Torben

Dato : 07-01-03 08:04

<Det må dog sige at din mobiltelefonoperatør regner <meget nøjagtigt.

hejsa Uffe - længe siden !
ja det må man vist nok sige, ang satsene du siger er jeg da enig, da man kan
tage dem med i mellemregningerne, men har aldrig set dem ude hos en
slutkunde.

ps godt nytår

Torben Ruby
--
Uffe Holst

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-01-03 13:23

Uffe Holst wrote:
> [...] Jeg arbejder selv for et oversættelsesbureau,
> hvor aflønning sker pr. ord i målteksten. [...]

Vil det sige at du tjener flere penge, når du
bevidst laver forkerte "sær skrivninger" af ord?

Det må da være en sag for FIDUSO, Bertel?
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Hvorfor går du med sådan nogen slæbende skridt?
- Jeg har tabt en tegnestift.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-01-03 15:24

Herluf Holdt, 3140 skrev:

>Vil det sige at du tjener flere penge, når du
>bevidst laver forkerte "sær skrivninger" af ord?
>
>Det må da være en sag for FIDUSO, Bertel?

Ja, måske, men det er faktisk rigtigt at man afregner sådan i
Danmark. I USA afregner de pr. side. Det forklarer alt det
indholdsløse pladder som amerikanske bøger er fyldt med (fire
forord og to indholdsfortegnelser, tomme ark til notater,
billeder i hobetal osv.).

--
Bertel

Fra : Uffe Holst

Dato : 07-01-03 21:07

In an article of 7 Jan 2003 Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Vil det sige at du tjener flere penge, når du
> bevidst laver forkerte "sær skrivninger" af ord?

Teksten skal jo stadig svare til kildeteksten, og derudover skal det jo
være korrekt dansk. Men ja, kan en sætning formuleres på to måder, så får
jeg flest penge for den sætning med flest ord.

Derudover læser jeg blot korrektur på maskinoversatte tekster, så den tid,
der går på at omformulere en sætning for at tjene flere penge, står næppe
mål med den indtægtsforøgelse, der opnås derved.

--
Uffe Holst