Hvad betyder ATX?
Fra : rondo

Dato : 06-01-03 21:16

Jeg har kig på et nyt bundkort, og i den forbindelse er jeg stødt på
begrebet ATX, men hvad betyder dette? Jeg mener, at det fortæller hvilken
type kabinet bundkortet kan passe i, men er det korrekt?

rondo
_______________________
I'm the captain on this ship.....
and I've my wife's permission to say so

Fra : Ole Axelsen

Dato : 06-01-03 21:31

"rondo" <newsreader@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har kig på et nyt bundkort, og i den forbindelse er jeg stødt på
> begrebet ATX, men hvad betyder dette? Jeg mener, at det fortæller hvilken
> type kabinet bundkortet kan passe i, men er det korrekt?

Helt korrekt. Desuden skal strømforsyningen også være ATX. Det er nu nok
ikke noget problem, hvis du alligevel skal købe nyt kabinet, da den jo for
det meste er med.

En anden sag er, at det med lidt held godt kan lade sig gøre at ombygge et
AT kabinet til at køre med ATX board. Et maxi-kabinet er der slet ikke
problemer med, der skal godt nok skæres lidt i det med en vinkelsliber, og
så selvfølgelig en anden strømforsyning.
Senest har jeg med held monteret et Abit BP6 i et minitower-atkabinet. Der
var det nødvendigt at vende strømforsyningen på højkant for at få plads til
det hele, men bortset fra, at det ikke er alt for kønt bagpå virker det
fint. Det er dog ikke værre, end at der blot skal skrues/svejses et ganske
lille stykke plade i for at skjule det sidste hul.

--
Fjern (fjern_dette) ved svar på mail.
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 06-01-03 21:36

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@privat.(fjern_dette)dk> skrev i en meddelelse
> "rondo" <newsreader@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Senest har jeg med held monteret et Abit BP6 i et minitower-atkabinet. Der

Jeg kom lige i tanke om, at det er et P5F87 fra en Amitech, men ellers er
resten rigtigt nok.

Fra : Devast8or

Dato : 06-01-03 21:22

Ja, det er helt korrekt. De fleste kabinetter og bundkort du kan købe idag
er ATX. Tidligere hed de AT, men der skal du vist på brugt markedet for at
finde noget af det.

Hvis du sørger for at købe et bundkort og et kabinet der begge hedder ATX
bør du ikke få problemer.

Devast8or

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 06-01-03 23:13

Hej Rondo

> [...]
> begrebet ATX, men hvad betyder dette? Jeg mener, at det fortæller hvilken
> type kabinet bundkortet kan passe i, men er det korrekt?

En af de nemmeste måder man opdager om et kabinet er AT eller ATX uden at
tage hatten af er at prøve at lukke Windows ned -- hvis maskinen selv
slukker er der et ATX-bundkort i kabinettet.

Hvis teksten "Du kan nu slukke computeren" kommer på skærmen, er det et
AT-kabinet...

Iøvrigt er der nogle funktionelle forskelle:

- Det kræver f.eks. et ATX-bundkort for at kunne udnytte WOL (Wake On Lan),
idet denne funktion, hvis den er på bundkortet simulerer den +- terminering
som sker ved tryk på power knappen på et ATX-kabinet på to ben på
bundkortet.

Henrik, Slagelse

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 07-01-03 01:45

Henrik Vestergaard wrote:
> Hvis teksten "Du kan nu slukke computeren" kommer på skærmen, er det
> et AT-kabinet...

Nøøjjj Så var min maskine en AT maskine når jeg slukkede den via det ikon
jeg havde lavet på skrive bordet og en ATX maskine når når jeg brugte
genvejen
under startknappen.

Nå, men ellers et fint forslag, det ovenstående er blot et udtryk for, det
kan snyde.

mvh
Henning

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 07-01-03 02:23

Hej Henning

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> under startknappen.
> Nå, men ellers et fint forslag, det ovenstående er blot et udtryk for, det

Det vil sige at du havde et bundkort der kunne begge dele.... Det var sg*
nyt...

Men tak for oplysningen. Jeg havde fået oplysningen fra en administrator på
en større handelsskole, og troede faktisk det holdt stik.

Godt Nytår.

Henrik, Slagelse

Fra : Esben

Dato : 07-01-03 05:45

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:avda4l$1klp$1@news.cybercity.dk...
> [...]
>
> "Henning Præstegaard" <onkelhenning@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Det vil sige at du havde et bundkort der kunne begge dele.... Det var

Vel, der findes faktisk bundkort der kan tilsluttes både ATX og AT
strømforsyninger.

--
Esben

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 07-01-03 12:03

> Men tak for oplysningen. Jeg havde fået oplysningen fra en administrator

> en større handelsskole, og troede faktisk det holdt stik.

Det gør det også, men det er bare ikke hele sandheden =)
Et lille 'skævt' eksempel:
En Ferrari kan eksempelvis accellerere fra 0-100 på 4,7 sekunder. En Skoda
kan accellerere fra 0-100 på en uge. Hvis vi nu piller speederen ud af
Ferrarien, vil Skoda nok højst sandsyndligt nå 100 først.

Det jeg prøver at vise, er at den funktion du har beskrevet kan være
deaktiveret. Nogle ATX-bundkort er af ældre model, som visse nyere
styresystemer (*host*xp*host*) ikke understøtter.

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

www.hesteskelet.dk

Fra : M@ds

Dato : 07-01-03 17:42

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Men tak for oplysningen. Jeg havde fået oplysningen fra en administrator

> en større handelsskole, og troede faktisk det holdt stik.

Jeg har et ATX bundkort i et ATX kabinet. Hvis jeg slukker det via Start
knappen i Windows 2000 slukker den selv. Men jeg har et program som kan
slukke computeren på et bestemt tidspunkt, og når den slukker kommer der en
"Du kan nu slukke"-skærm.
Den eneste 100% sikkre metode er at åbne kabinettet og se på strømstikket.
Alternativt kan man måske se hvilket motherboard man har under opstart, og
derpå tjekke med motherboard producenten.

Hilsen
Mads

Fra : Taba

Dato : 07-01-03 18:46

> [...]
> under startknappen.
>
> Nå, men ellers et fint forslag, det ovenstående er blot et udtryk for, det

Det kommer vel også an på om f.eks. APM/ACPI er aktiveret i BIOS'en.
Men du har ret i at den metode kan snyde. Man kan dog oftest se den
praktiske forskel mellem AT og ATX, da en AT's strømforsynings powerknap
oftest er mekanisk, mens hos ATX er det bare en knap der trykkes ind i et
kort stykke tid også slippes igen (så kortslutter den 2 jumpere på
bundkortet som sender et signal videre til strømforsyningen om at den skal
gå i gang (groft sagt)). Dette betyder at når et ATX system er slukket, så
er der alligevel strøm på bundkortet for at den elektroniske startproces kan
gå i gang....

//Taba (som ikke er tekniker på nogen måde, så hvis ovennævnte skal have en
rettelse eller to må de MEGET gerne komme!)