Skærme
Fijala 3554
Mangler råd om køb af 19" eller 21/22" skæ~
Fra : Soeren Larsen

Dato : 06-01-03 20:41

Hej derude.

Jeg har besluttet at skifte min gamle 17" skærm ud og har derfor haft
fingrene i en 19" Iiyama Vision Master 454 (HM903DTA), som jeg desværre har
returneret, da jeg ikke synes, den levede op til forventningerne.

Mit krav til skærmen er, at den skal kunne køre 1600x1200 i mindst 85 Hz, og
den skal stå skarpt. Jeg oplevede, at Iiyama'en havde skygger/kanter. Det
skal forståes sådan, at havde jeg en hvid baggrund med sort tekst, så var
der en klart fremtrædende HELT hvid/lys kant til højre for bogstaverne.
Skyggerne er der altid i alle farver og er faktisk tydelig på en blå
"Windows" baggrund.

Jeg fik byttet skærmen, samme problem. Jeg prøvede begge gange med
forskellige skærmkabler og forskellige grafikkort, men skyggerne var der
altid.

Så er mit spørgsmål lidt, om andre har oplevet det samme med Iiyama skærme?

Nå, men nu sidder jeg igen med min 17" skærm, som ikke er blevet bedre af at
være gemt væk lidt, mens jeg forsøgte mig med Iiyama-eventyret.

Hvilken skærm skal jeg købe? Er det en Sony G420/G520, jeg skal ud i?
Hvordan står de i 1600x1200? Er de med nogle år på bagen en dårlig
investering, og er der kommet skærme med nyere teknologi?

Jeg har også overvejet at erhverve mig en Misubishi Diamontron Pro 2060u,
men jeg aner bare ikke, hvor jeg kan købe Mitsubishi skærme i DK som
privatperson.

Jeg mangler med andre ord gode råd om, hvilket mærke jeg skal vælge, og
hvilken størrelse skærmen skal have. Jeg vil gerne høre fra folk, der selv
har en Sony eller Mitsubishi skærm. De må meget gerne være kritiske, så det
ikke bare er i stil med: "Jeg har købt en Sony for 2 dage siden, og den er
bare herrefed. Ingen steder at sætte en finger overhovedet!"

// Søren

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 07-01-03 23:46

Soeren Larsen wrote:
> Så er mit spørgsmål lidt, om andre har oplevet det samme med Iiyama skærme?

De går for at være gode, men jeg har ikke prøvet en.

> Hvilken skærm skal jeg købe? Er det en Sony G420/G520, jeg skal ud i?
> Hvordan står de i 1600x1200? Er de med nogle år på bagen en dårlig
> investering, og er der kommet skærme med nyere teknologi?

G420'eren er udgået. Bortset fra det er der ikke sket så meget på CRT
området de sidste par år.

> Jeg har også overvejet at erhverve mig en Misubishi Diamontron Pro 2060u,
> men jeg aner bare ikke, hvor jeg kan købe Mitsubishi skærme i DK som
> privatperson.

Kig efter firmaer der sælger skærme til grafikkere, de er der et eller
andet sted.

> [...]
> ikke bare er i stil med: "Jeg har købt en Sony for 2 dage siden, og den er
> bare herrefed. Ingen steder at sætte en finger overhovedet!"

Læs dog lidt her i gruppen, der er masser af info at hente selv hvis du
kigger i den sidste uges indlæg.

Mvh

Bruno

Fra : Jacob Michaelsen

Dato : 09-01-03 08:10

"Soeren Larsen" <slar01@control.auc.dk> wrote in message
> [...]
har
> returneret, da jeg ikke synes, den levede op til forventningerne.

Jeg har samme skærm, og nej jeg synes heller ikke helt den lever op til
> [...]

> der en klart fremtrædende HELT hvid/lys kant til højre for bogstaverne.
> Skyggerne er der altid i alle farver og er faktisk tydelig på en blå

1600x1200 er nok for meget for den skærm.

> [...]
> altid.
>
> Så er mit spørgsmål lidt, om andre har oplevet det samme med Iiyama

Jeg har samme problem. Jeg ved ikke om jeg kan leve med det, ellers vil jeg
også få den byttet. Det er dog et par måneder siden jeg købte den, men har
først opdaget det nu (har ikke fået brugt den så meget) så jeg ved ikke om
jeg stadig har den mulighed ?

> [...]
> ikke bare er i stil med: "Jeg har købt en Sony for 2 dage siden, og den er
> bare herrefed. Ingen steder at sætte en finger overhovedet!"

Hvis du har råd kan du købe en Sony G5xx (520?). Den har jeg på arbejdet og
den skærm er god.
Hvis du vil være helt sikker så skal du nok ud og se på den først (gælder
sådan set for alle skærme).

--
Jacob Michaelsen

Fra : Soeren Larsen

Dato : 09-01-03 09:46

> [...]
> først opdaget det nu (har ikke fået brugt den så meget) så jeg ved ikke om

Jeg har fået pengene retur for købet. Jeg er ikke sikker på, at du kan få
returneret dine penge, men der skulle være en god chance for, at du kan få
byttet skærmen (www.antaservice.se). Desværre hjalp det ikke noget i mit
tilfælde, og taget i betragtning, at du også melder om samme oplevelse af
skærmen, er jeg bange for, at sådan _er_ den model bare.

> [...]
> den skærm er god.
> Hvis du vil være helt sikker så skal du nok ud og se på den først (gælder

Jeg tror også det ender med, at jeg skal ud at kigge lidt på forskellige
skærme i virkeligheden og ikke bare læse reviews på nettet. Jeg har skrevet
både adskillige producenter for at få at vide, hvor jeg kan købe deres
produkt, når jeg befinder mig i Aalborg. Sony var venlige nok at henvise mig
til en forhandler i Århus.

Jeg har luret lidt på en Mitsubishi Diamond Pro 2060u, hvor jeg i
mellemtiden har fundet ud af, at den er udgået og er blevet erstattet med
2070sb. Denne nye model kunne jeg godt tænke mig at se i virkeligheden samt
få en fornuftig pris på. Har kun fundet en enkelt leverandør, og de ville
have 11+ tusinde kroner for den - lige i overkanten, når England og Frankrig
vil nøjes med godt det halve.

--
Søren