Grønland.
Fra : Kim Moldt

Dato : 06-01-03 20:07

Spørgsmål :

Hedder det på eller I Grønland, og hvad er begrundelsen.

Kim

Fra : Peter Olesen

Dato : 06-01-03 20:11

Ummidelbart må det jo hedde på Grønland da det er en ø. Men siden det
også mere eller mindre er et land kan det jo også hedde i Grønland, så
begge dele er vel gyldigt, afhængig af konteksten...

/Peter

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 06-01-03 20:13

Kim Moldt wrote:

> Spørgsmål :
>
> Hedder det på eller I Grønland, og hvad er begrundelsen.

Det er den forkerte gruppe du spørger i.
Dit spørgsmål hører hjemme i dk.kultur sprog. Du får ret sikkert et
langt mere kvalificeret svar der.!

Men såvidt jeg ved, hedder det i Grønland, hvis Grønland er et
selvstændigt land.

F.eks. hedder det i Island.

Men er ikke sikker på om det er i Grønland, da de er midt i mellem
selvstændighed og en koloni.

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : snowgirl

Dato : 19-02-03 16:10

"Kim Moldt" skrev d. 06-01-03 20:07 dette indlæg :
> Spørgsmål :
>
> Hedder det på eller I Grønland, og hvad er begrundelsen.
>
> Kim
>
> Hej Kim
nu har jeg selv boet I Grønland hele mit liv. Det korrekte svar er at
det hedder I Grønland selvom mange går rundt og siger PÅ Grønland fordi
det er en ø. Men da Grønland er et land hedder det I og ikke på jeg
håber at det er svar nok

hilsen Snowgirl

http://www.kandu.dk/

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-03 18:23

Scripsit "snowgirl" <snowgirl.news@kandu.dk>

> Men da Grønland er et land hedder det I og ikke på jeg håber at det
> er svar nok

Det er ikke svar nok. Læs den lange historie på
<http://usenet.dk/oss/dk.kultur.sprog/dansk.html#ipaa>.

--
Henning Makholm "NB! Benbrud er et symptom, ikke en sygdom. Hvis du
har brækket benet bør du gå til lægen for at få fastslået