Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ramme i photoshop
Fra : Peter Holm

Dato : 06-01-03 16:19

hejsa,
nogen der ved hvordan man laver en ramme på et foto i photoshop. Jeg skal
lave et takkekort hvos jeg synes det kunne se fint ud med en ramme omkring
brudeparet - er det noget predefineret man kan bruge ?

Er en anden ng mere passende til mit spørgsmål, så guide mig endelig derhen.

Mvh
Peter Holm
phc@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/phc/
"The gab that seperates beauty from ugliness,
is the the gab that seperates reality from the Real"
Zizek om Lynchs "Lost Highway"

Fra : Niels Chr. Bøgh

Dato : 06-01-03 17:23

Du trykker Ctrl + a, og vælger Stroke i Edit-menuen. Så sætter du rammens
tykkelse som et antal pixels. Photoshop bruger forgrundsfarven som
rammefarve.

Niels

Fra : itgrafen

Dato : 06-01-03 17:42

"Peter Holm" skrev d. 06-01-03 16:19 dette indlæg :
> [...]
omkring
> brudeparet - er det noget predefineret man kan bruge ?

Hej Peter

du kan eks. bruge en af de rammer der ligger som actions i photoshop
under window, åbner du den palet der hedder action/handlinger og under
default actions
ligger der et par stykker. den ene hedder framechannel 50 px og den
laver en 50 px ramme uden om dit
billede. den anden frame der ligger der kræver bare lige at du laver en
markering der hvor rammen skal være.
de er meget nemme at bruge, og egentligt også ret pæne.

skriv igen hvis det ikke lige er det du leder efter

vh
dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Holm

Dato : 06-01-03 17:55

"itgrafen" <itgrafen.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> markering der hvor rammen skal være.
> de er meget nemme at bruge, og egentligt også ret pæne.
>
> skriv igen hvis det ikke lige er det du leder efter

Hejsa,
det kan godt være, at det er lige hvad jeg leder efter, men jeg er nok nødt
til at få en forklaring på, hvor man bruger dem. Jeg har billedet åbent -
klikker på frame channel - skulle der så ske noget ?
Jeg er ikke specielt ferm til PS.
Peter

Fra : itgrafen

Dato : 06-01-03 19:47

så skal jeg lige prøve at hjælpe lidt mere, det er heller ikke særligt
nemt at starte med at bruge actions, specielt ikke hvis det er i
phtoshop 6 >

Når du har åbnet dit billede, (og det er over 100 x 100 px)
så åbn dit actions panel (window > actions)
i actionpaletten finder du default actions, hvis de ikke er i paletten
med det samme, så klik på pilen
øverst i palettens højre hjørne, det giver en række muligheder. du skal
så bruge den der hedder load action.
typisk vil default actions ligge i dit photoshop bibliotek/mappe (oftest
c drev) og i det bibliotek ligger den under
required hos mig. (du kan evt. lave en søgning på filnavnet Default
Actions.atn

når default actions så er i paletten, åbner du den og ser at der ligger
en del actions.
klik så en enkelt gang på den frameaction du vil prøve først.
dernæst klikker du nederst i paletten, der er et pil frem symbol
når du klikker på den, så kører den valgte action alle trin igennem -
der kan dog være nogle
oplysningsstop, eller stop for korrektion, men ellers kører den bare
lige igennem.

actions er superdejligt og sjovt at arbejde med, når man lige får kigget
lidt på dem.

sig til hvis du skal ha mere hjælp, så skal jeg gerne se om jer kan
hjælpe yderligere
jeg har et par actions der laver frames, jeg kan sende dig hvis du ikke
er tilfreds med default versionen

vh
dorthe@dorthes.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Holm

Dato : 06-01-03 20:39

> [...]
> hjælpe yderligere
> jeg har et par actions der laver frames, jeg kan sende dig hvis du ikke

så fandt jeg ud af det, og det er ok til formålet.
Jeg har også fundet ud af, at der fides add-ons til PS (Extensis
Photoframes) som måske kunne indkøbes. Er det noget du kender ?
Peter

Fra : Madsen

Dato : 06-01-03 21:18

Peter Holm skrev:

> [...]
> Jeg skal lave et takkekort hvos jeg synes det kunne se fint ud med
> en ramme omkring brudeparet - er det noget predefineret man kan

Du kan hente såkaldte Actions på Adobes hjemmeside og blandt disse
actions er der også rammer.

<http://share.studio.adobe.com/axBrowseSubmit.asp?c=41>
Du skal have et gyldigt Adobe ID for at kunne hente dem.

Der følger også en træramme-action med som standard til Photoshop.
Den hedder Wood Frame i den engelske udgave og du finder den i
Actions-paletten. Derudover har du selvfølgelig mulighed for at
lave din helt egen ramme hvis du ønsker noget specielt.

> Er en anden ng mere passende til mit spørgsmål, så guide mig
> endelig derhen.

<news:dk.edb.grafik> var måske bedre egnet.

Madsen.

Fra : U. Pedersen

Dato : 07-01-03 00:07

Madsen skrev:

>Du kan hente såkaldte Actions på Adobes hjemmeside og blandt disse
>actions er der også rammer.
>
><http://share.studio.adobe.com/axBrowseSubmit.asp?c=41>
>Du skal have et gyldigt Adobe ID for at kunne hente dem.

øh, og hvor finder jeg så det id,

U.P.

http://www.digifoto-nord.dk (min legeplads)

Fra : Madsen

Dato : 07-01-03 00:51

U. Pedersen skrev:

> øh, og hvor finder jeg så det id,

Hvis du prøver at downloade en af de ting jeg linkede til så bliver
du automagisk overført til en side hvor der står hvordan du får et
Adobe ID til Studio Exchange.

Madsen.

Fra : itgrafen

Dato : 06-01-03 22:11

Hej igen Peter

ja, jeg kender godt photoframe fra autofx, og dem fra extensis
begge adons/plugins er rigtigt gode - jeg har dem begge
men de er temmeligt dyre, jeg ville ikke ha købt dem hvis
ikke jeg skulle bruge dem prof også

men skal du ha lavet en sådan frame på et billede, kan
jeg godt lave det for dig

vh
dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Holm

Dato : 07-01-03 07:42

> [...]
> ikke jeg skulle bruge dem prof også
>
> men skal du ha lavet en sådan frame på et billede, kan

Hejsa,
jeg har fundet en demo af photoframe, og har fået lavet en ramme jeg er fint
tilfreds med. Jeg tror dog ikke at jeg vil betale 199$ for fortsat at kunne
bruge programmet
Tak for tilbuddet!
Mvh
Peter