/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Fonts
Fra : Rasmus Th.


Dato : 08-03-01 12:21

Er det muligt at vise en font på sin side, som brugeren ikke har
liggende i sit font bibliotek?

--
Dette indlæg er sendt fra http://www.html.dk
* Søg og læs i de danske nyhedsgrupper om webdesign
* Tutorials og artikler om webdesign på dansk

 
 
Knud Gert Ellentoft (08-03-2001)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 08-03-01 19:29

Thu, 08 Mar 2001 11:20:40 GMT, skrev Rasmus Th.
<rthulstrup@hotmail.com>:

>
>Er det muligt at vise en font på sin side, som brugeren ikke har
>liggende i sit font bibliotek?

Ja/Nej.

I praksis det sidste.

Hvis en bestemt font er vigtig, er den eneste måde alle kan se den på,
er ved at lave det om til grafik (eller bruge flash, men det er heller
ikke alle der kan/vil se det).

Der findes nogen redskaber, som skulle kunne gøre det, men de virker
kun påm Windows.

MS har Wift og Netscape har vist noget tilsvarende, men jeg vil ikke
anbefale den løsning.

med venlig hilsen
Knud
--
som er dødtræt af hjemmesider med SMS-sendere...
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 31. januar 2001.

Peter Brodersen (09-03-2001)
Kommentar
Fra : Peter Brodersen


Dato : 09-03-01 04:27

On Thu, 08 Mar 2001 19:28:30 +0100, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Der findes nogen redskaber, som skulle kunne gøre det, men de virker
>kun påm Windows.

.... men det er dog stadigvæk relevant at bide mærke i, at muligheden
er en del af CSS2 - blot ved at angive en src. Fx som brugt på
http://zulu.dk/ (hvilket så rigtigtnok pt. kun virker i MSIE, men i
princippet burde virke i flere CSS-kapable browsere)


--
- Pede
Professionel nørd

Knud Gert Ellentoft (09-03-2001)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 09-03-01 07:56

Fri, 09 Mar 2001 04:26:53 +0100, skrev Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk>:

>... men det er dog stadigvæk relevant at bide mærke i, at muligheden
>er en del af CSS2 - blot ved at angive en src. Fx som brugt på
>http://zulu.dk/ (hvilket så rigtigtnok pt. kun virker i MSIE, men i
>princippet burde virke i flere CSS-kapable browsere)

Ja, jeg ved det godt, men jeg har egentlig aldrig rigtig fundet af,
hvordan det fungerer.

På W3c står der bl.a. at man skulle kunne bruge ttf-fonte, hvilket
umiddelbart er det nemmeste for en amatør som mig.

Betyder det, at man blot kan smide fonten op på sin server og så linke
til den?

Der står ellers et eller andet om, at det skal være en kommasepareret
fil.

Men jeg må prøve i aften.

Men, som hovedregel synes jeg, at det er noget pjat at focusere på at
det skal være en eller speciel font, men selvfølgelig kan det da være
meget sjovt i visse tilfælde.

med venlig hilsen
Knud
--
som er dødtræt af hjemmesider med SMS-sendere...
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 31. januar 2001.

Peter Brodersen (09-03-2001)
Kommentar
Fra : Peter Brodersen


Dato : 09-03-01 08:36

On Fri, 09 Mar 2001 07:56:14 +0100, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Ja, jeg ved det godt, men jeg har egentlig aldrig rigtig fundet af,
>hvordan det fungerer.

Jeg har prøvet at rode lidt med .eot-filer, men fik det ikke til at
virke, må jeg indrømme :) Derefter stoppede jeg med at eksperimentere
med det, men man burde næsten gøre det igen...

>Men jeg må prøve i aften.

Husk at strø erfaringer ud.

>Men, som hovedregel synes jeg, at det er noget pjat at focusere på at
>det skal være en eller speciel font, men selvfølgelig kan det da være
>meget sjovt i visse tilfælde.

Tjah, det kan jo være en fed ting, som alternativ til at lave et stort
billede med teksten i sig:

1. I nogle tilfælde vil det fylde mindre end et stort billede
2. Det er stadigvæk muligt at klipkopiere fra den tekst - samt at
søgemaskiner også vil indeksere teksten, det er let at rette, etc.
3. Retter man et billede, skal en besøgende hente hele billedet igen
(hvilket kan fylde meget). Retter man blot teksten, er der noget
mindre at hente anden gang.


--
- Pede
Professionel nørd

Knud Gert Ellentoft (09-03-2001)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 09-03-01 08:59

Fri, 09 Mar 2001 08:36:21 +0100, skrev Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk>:

>Jeg har prøvet at rode lidt med .eot-filer, men fik det ikke til at
>virke, må jeg indrømme :) Derefter stoppede jeg med at eksperimentere
>med det, men man burde næsten gøre det igen...

Hvad laver man eot-filer med?
Når man henter den, der bruges på Zulu, så er det kun volapyk, når man
åbner den i notepad.

>Husk at strø erfaringer ud.

Selvfølgelig.
>
>Tjah, det kan jo være en fed ting, som alternativ til at lave et stort
>billede med teksten i sig:
>
>1. I nogle tilfælde vil det fylde mindre end et stort billede
>2. Det er stadigvæk muligt at klipkopiere fra den tekst - samt at
>søgemaskiner også vil indeksere teksten, det er let at rette, etc.
>3. Retter man et billede, skal en besøgende hente hele billedet igen
>(hvilket kan fylde meget). Retter man blot teksten, er der noget
>mindre at hente anden gang.

Naturligvis ville jeg aldrig lave en helt side i grafik, men kun
f.eks. overskriften på siden, som man normalt ikke vil ændre og det
behøver ikke fylde så meget, hvis man optimerer billedet rigtigt.

Men der hvor jeg synes, det er tosset er når folk insisterer på at
brødteksten skal vises i x-font.


med venlig hilsen
Knud
--
som er dødtræt af hjemmesider med SMS-sendere...
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 31. januar 2001.

Knud Gert Ellentoft (10-03-2001)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 10-03-01 07:42

Fri, 09 Mar 2001 08:36:21 +0100, skrev Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk>:

>Husk at strø erfaringer ud.

Det blev ikke i aftes, jeg fik prøvet det helt.

Med ttf-fonts virker det ikke på de par måder, jeg har prøvet.

Jeg fandt ud af, at det er MS Weft, der laver eot.

Den har jeg så downloadet, men den ser ikke lige helt nem at gå til.

Men det må jeg jo prøve at finde ud af.

Nå, en lille hurtig test tog ikke så lang tid og det ser ud til at
virke, jeg har fjernet skrifttypen fra fontmappen igen og ser den
rigtigt.

Prøv:
<http://smedeparken.mobilixnet.dk/test/fonttest2.htm> og fortæl mig,
hvad I ser.

Jeg tror ikke, at der er nogen af jer, der har den font.

Virker jo kun i IE, men I må gerne fortælle, hvilke version I bruger,
skulle virke fra IE 4.

Jeg må prøve noget mere avanceret i aften/nat.

med venlig hilsen
Knud
--
som er dødtræt af hjemmesider med SMS-sendere...
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 31. januar 2001.

Allan Vebel (10-03-2001)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 10-03-01 10:58

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> skrev

> <http://smedeparken.mobilixnet.dk/test/fonttest2.htm> og
> fortæl mig, hvad I ser.

Virker fint hos mig i IE5.0. cocacol0.eot kommer helt automatisk hjem på min
harddisk, hvor jeg har set andre systemer hvor man bliver spurgt om man vil
hente den pågældende font.

--
Allan



"Derly Lütken" (10-03-2001)
Kommentar
Fra : "Derly Lütken"


Dato : 10-03-01 16:12

I artikel <PTmq6.32$iz3.1333@news.get2net.dk>, skrev "Allan Vebel"
<allan@vebel.dk>:

> Virker fint hos mig i IE5.0. cocacol0.eot kommer helt automatisk hjem
> på min harddisk, hvor jeg har set andre systemer hvor man bliver
> spurgt om man vil hente den pågældende font.

Tillykke. Du har lige importeret en virus, som sletter indholdet i din
windåse om 14 dage

Tænker "man" overhovedet IKKE på sikkerhed?????

--
\\Derly
_____________________________
Livet er for kort til tåbelige windumlege!

Kjaer og Monsson (10-03-2001)
Kommentar
Fra : Kjaer og Monsson


Dato : 10-03-01 20:54

Derly Lütken <derly@mail1.stofanet.dk> skrev:
> Tillykke. Du har lige importeret en virus, som sletter indholdet i din
> windåse om 14 dage

Hvad snakker du om?

Hilsen Peter



Knud Gert Ellentoft (10-03-2001)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 10-03-01 21:59

Sat, 10 Mar 2001 16:12:24 +0100, skrev "Derly Lütken"
<derly@mail1.stofanet.dk>:

>Tillykke. Du har lige importeret en virus, som sletter indholdet i din
>windåse om 14 dage

Hvorfor skulle der være en virus i det?
Jeg ved ikke om man kan lave en virus i en sådan fil og få den
ekseveret, jeg tvivler.

>Tænker "man" overhovedet IKKE på sikkerhed?????

Hvor er sikkerhedshullerne?
Så vidt jeg kan se, så downloader man ikke mere end, hvis det var et
billede f.eks.
Den anvendte font bliver blot læst fra filen og ikke fra fontmappen.

Hvis der var nogen risici ville TV2 forhåbentlig ikke bruge den.


med venlig hilsen
Knud
--
som er dødtræt af hjemmesider med SMS-sendere...
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 31. januar 2001.

Peter Brodersen (11-03-2001)
Kommentar
Fra : Peter Brodersen


Dato : 11-03-01 01:50

On Sat, 10 Mar 2001 16:12:24 +0100, "Derly Lütken"
<derly@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Tillykke. Du har lige importeret en virus, som sletter indholdet i din
>windåse om 14 dage

Så bare tænk på dem, der fx henter billeder.

>Tænker "man" overhovedet IKKE på sikkerhed?????

Det gør du tilsyneladende ikke? Fonts skal, ligesom med fx billeder og
Java, igennem en fortolker, der forbeholder sig retten til at brokke
sig eller ignorere filen, hvis fonten er ugyldig.

Det kan godt tænkes, at det er muligt at lave nogle angreb den vej
igennem, såfremt en specifik implementation har problemer med fx
buffer overflow - men det kan i lige så høj grad være tilfældet med
billeder, javakode, flash-filer eller for den sags skyld meget lange
HTTP-headers og XML.

Det at overføre filer til folks harddisk er ikke noget problem, uanset
hvad.
<img src="loveletter.vbs.txt"> (eller <img src="sletalt.sh">)
Problemet består i at afvikle kode.


--
- Pede
Professionel nørd

Allan Vebel (10-03-2001)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 10-03-01 11:01

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> skrev

> Virker jo kun i IE,

Jo, NN4.04 og Opera 5 viser kun

C
a
c
s

--
Allan



Peter Brodersen (10-03-2001)
Kommentar
Fra : Peter Brodersen


Dato : 10-03-01 17:29

On Sat, 10 Mar 2001 07:41:32 +0100, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Prøv:
><http://smedeparken.mobilixnet.dk/test/fonttest2.htm> og fortæl mig,
>hvad I ser.

Det virker fint her i MSIE5.

Det er dog ikke den bedste font/eksempel, du har valgt af praktiske
årsager; såvidt, jeg kan se, er hvert ord i virkeligheden et bogstav
for sig, hvilket gør at dem, der ikke forstår det, blot ser fire
enkelte bogstaver, hvor der skulle have været et ord.


--
- Pede
Professionel nørd

Knud Gert Ellentoft (10-03-2001)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 10-03-01 19:32

Sat, 10 Mar 2001 17:28:53 +0100, skrev Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk>:

>Det er dog ikke den bedste font/eksempel, du har valgt af praktiske
>årsager; såvidt, jeg kan se, er hvert ord i virkeligheden et bogstav
>for sig, hvilket gør at dem, der ikke forstår det, blot ser fire
>enkelte bogstaver, hvor der skulle have været et ord.

Du skal da også altid være på tværs

Det er vel også ligegyldigt i denne sammenhæng.
Det jo kun en test og derfor valgte jeg en helt speciel font og hvert
ord er jo kun et bogstav, som du skriver.

Så det er klart den vil ikke kunne bruges til noget praktisk,
medmindre man sørger for at ikke IE--brugere får en anden side se.

Så er der en IE 4 bruger der ser dette, ville jeg godt vide, om de ser
CocaCola osv. eller blot fire bogstaver.

Er der macbruger med IE, så kunne det også være interessant at vide om
den kan vise fonten rigtigt.

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk
med hjælp og tips til din hjemmeside -
Sidst opdateret 21.12.2000 og er kun i sin spæde start.

Peter Brodersen (11-03-2001)
Kommentar
Fra : Peter Brodersen


Dato : 11-03-01 01:59

On Sat, 10 Mar 2001 18:32:22 GMT, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Du skal da også altid være på tværs
>
>Det er vel også ligegyldigt i denne sammenhæng.
>Det jo kun en test og derfor valgte jeg en helt speciel font og hvert
>ord er jo kun et bogstav, som du skriver.

Yep, det var mest kommenteret for de folk, der bare så fire bogstaver
- jeg ville frygte, at de så ville tro, at der var konsekvenser ved at
have et system, hvor man henviste til bestemte fonts (og browseren
ikke kunne finde ud af det).

>Så er der en IE 4 bruger der ser dette, ville jeg godt vide, om de ser
>CocaCola osv. eller blot fire bogstaver.

Jeg prøvede i IE4, Compatible, og her virker det.

http://msdn.microsoft.com/workshop/author/fontembed/font_embed.asp
oplyser:

"Today, Internet Explorer 4.0 supports font embedding, which allows
you to temporarily install fonts on user systems so that Web page
content can be rendered exactly as intended."

IE4.0 bliver nævnt hele vejen igennem på den side.


--
- Pede
Professionel nørd

Knud Gert Ellentoft (11-03-2001)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 11-03-01 03:01

Sun, 11 Mar 2001 01:59:25 +0100, skrev Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk>:

>Yep, det var mest kommenteret for de folk, der bare så fire bogstaver

Jeg tilføjede da »Virker kun i IE«

>IE4.0 bliver nævnt hele vejen igennem på den side.

Det har jeg også godt set, men jeg ville bare gerne have det
bekræftet.

med venlig hilsen
Knud
--
som er dødtræt af hjemmesider med SMS-sendere...
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 31. januar 2001.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste