IE-særheder m. absolut positionering
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-01-03 14:58

Så er den gal igen.

Min side (<http://musikinfo.dk/nytsite/>) er bygget op en masse
absolut positionerede elementer (det er ikke mit designvalg). Men
der er små irriterende forskelle mellem IE6 og Opera/Mozilla.

De to spalter i midten (med "Medlemmer" hhv. "Produkter" øverst)
flugter med venstre spalte i bunden når man bruger IE6, mens de er
lidt for lange i Opera og Mozilla.

Omvendt passer den ydre ramme fint i Opera/Mozilla mens der er et
hak i højre side forneden når siden vises i IE6.

Det er formentlig nogle margen/padding[1]-indstillinger der ikke er sat
og derfor fortolkes forskelligt af browserne - men jeg kan ikke lige
overskue hvad der sker.

Noter:
======
[1] hvad skal man egentlig kalde "padding" på dansk?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 06-01-03 15:18

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> Det er formentlig nogle margen/padding[1]-indstillinger der ikke er sat
> og derfor fortolkes forskelligt af browserne - men jeg kan ikke lige
> overskue hvad der sker.

Jeg tror(!) det ikke. Jeg prøvede at tilføje
* {padding:0;margin:0;}
før de inkluderede styles, og det ændrede intet for Opera.
Det kan selvfølgelig være ikke-nul padding/margin i IE der
er forskellen, det har jeg sværere ved at teste :)

> Noter:
> ======
> [1] hvad skal man egentlig kalde "padding" på dansk?

"Udfyldning" måske, eller bare "fyld".

(Husk iøvrigt at sætte background-color:white, det ser forfærdeligt ud
når man ikke har hvid baggrund som default :)
/L

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 07-01-03 08:02

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> absolut positionerede elementer (det er ikke mit designvalg). Men
> der er små irriterende forskelle mellem IE6 og Opera/Mozilla.

http://musikinfo.dk/nytsite/
Har du set siden i Netcape4?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-01-03 08:17

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> skrev :

>Har du set siden i Netcape4?

Godt nok ikke min side, men skift til en moderne browser.

At designe til gamle browsere er en halsløs gerning, hvis man vil
nå videre og samtidig følge standarderne.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-01-03 10:50

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Godt nok ikke min side, men skift til en moderne browser.

Enig. Mine sider skal - så vidt muligt - kunne ses i alle nyere
browserversioner. Netscape 4 er ikke en af dem.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-01-03 02:25

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> skrev:

> http://musikinfo.dk/nytsite/
> Har du set siden i Netcape4?

Glem alt om NN4. Det vigtigste er at siden validerer:

http://htmlhelp.com/cgi-bin/validate.cgi?url=http%3A%2F%2Fmusikinfo.dk%2Fnytsite%2F&warnings=yes&input=yes

.... og her har NN4 et problem. Grow up Peter Ole - hent en nyere version -
browsere er gratis!

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-01-03 20:23

Allan Vebel wrote:

> [...]
>
> ... og her har NN4 et problem. Grow up Peter Ole - hent en nyere version -

http://htmlhelp.com/cgi-bin/validate.cgi?url=http%3A%2F%2Fmusikinfo.dk%2Fnytsite%2Fcss%2Fstyle.css&warnings=yes&input=yes

Og er du sikker på at du ikke har nogen fejl?

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-01-03 20:55

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> skrev:

> Og er du sikker på at du ikke har nogen fejl?

Nu skal vi ikke blive personlige, vel?

Det er Netscape 4 der er så forældet at den ikke kan anvendes
til det der er valid kode i dag, så dit spørgsmål:

finder jeg helt malplaceret i denne sammenhæng hvor Jens kæmper
med valid kode i de browsere der forstår det.

Man plejer at feje foran sin egen dør først:
http://htmlhelp.com/cgi-bin/validate.cgi?url=http%3A%2F%2Fhaabet.dk&warnings=yes&spider=yes

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 08-01-03 21:59

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> writes:

> http://htmlhelp.com/cgi-bin/validate.cgi?url=http%3A%2F%2Fmusikinfo.dk%2Fnytsite%2Fcss%2Fstyle.css&warnings=yes&input=yes
>
> Og er du sikker på at du ikke har nogen fejl?

Ikke svært at finde "fejl" når man bruger en HTML-validator på en
CSS-fil :)

Med den rigtige validering:
<URL:http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fmusikinfo.dk%2Fnytsite%2Fcss%2Fstyle.css&warning=1&profile=css2>

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-01-03 11:54

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> [...]
> <URL:http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2
> F%2Fmusikinfo.dk%2Fnytsite%2Fcss%2Fstyle.css&warning=1&profile=

Og med det rigtige - nu offentlige site:

HTML: <http://validator.w3.org/check?uri=http%3A//musikinfo.dk/>

CSS: <http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fmusikinfo.dk%2F>

(der er en række advarsler i css-valideringen, dem vil jeg kigge på
ved lejlighed).
--
Jens Gyldenkærne Clausen