Processor
Fra : Søren Riis Nielsen

Dato : 06-01-03 14:50

Hvad er forskellen mellem Intels 2 Ghz Celeron og 2 Ghz Pentium 4 ?

Søren Riis Nielsen

Fra : o&u

Dato : 06-01-03 15:33

On Mon, 6 Jan 2003 14:49:41 +0100, "Søren Riis Nielsen"
<soren@adslhome.dk> wrote:

>Hvad er forskellen mellem Intels 2 Ghz Celeron og 2 Ghz Pentium 4 ?

Celeron er med en lille 2nd level cache på 128 Mbyte. Det er 1/4
af det P4 northwood har.

Dette er en så effektiv neddrosling at der intet er at stille op. Da
Celeron 2.0 GHz er en northwood overclocker den meget godt. Men
benchmarks for en Celeron 3.0 GHz er som en 1.6 GHz P4.

http://www.sharkyextreme.com/hardware/cpu/article.php/3261_1497501__1

Derfor kan Celeron northwood eller villamette ikke anbefales.

John

Fra : Peter Christiansen

Dato : 06-01-03 15:43

"o&u" <johnknuhtsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Celeron er med en lille 2nd level cache på 128 Mbyte. Det er 1/4
> af det P4 northwood har.

Mon ikke en Celeron har 128 kbyte L2 cache, P4 northwood har så 512 kbyte.

Peter

Fra : o&u

Dato : 06-01-03 16:15

On Mon, 6 Jan 2003 15:43:08 +0100, "Peter Christiansen"
<peter.c@oncable.dk> wrote:

>"o&u" <johnknuhtsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

>Mon ikke en Celeron har 128 kbyte L2 cache, P4 northwood har så 512 kbyte.

ja, i sharkyextreme artiklen er 2nd level cache muligvis disabled i
bios.

En bedre test er her:

http://www17.tomshardware.com/cpu/20021016/celeron-06.html#quake_3_arena

Den klarer sig da helt godt ved 3.0 GHz, 20x150, hvilket er fsb600.

John

Fra : Lars Hjortø

Dato : 06-01-03 17:21

> [...]
>
> http://www17.tomshardware.com/cpu/20021016/celeron-06.html#quake_3_arena
>
> Den klarer sig da helt godt ved 3.0 GHz, 20x150, hvilket er fsb600.

Det ser jo egenligt meget godt ud. Hvad er et godt bud på et bundkort hvis
man selv vil overclocke sådan en? Har kig på Soltek SL-85ERV2. Var det et
godt bud?
Ville egenligt have købt bundkort, RAM og processor for længe siden, men er
blevet ved med at udskyde det da jeg virkelig ikke aner hvad jeg skal
investere i da budgettet er bekrænset.

Hilsen Lars.

---

Fra : Heine Christensen

Dato : 07-01-03 14:57

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> skrev i en meddelelse >
> Det ser jo egenligt meget godt ud. Hvad er et godt bud på et bundkort hvis
> man selv vil overclocke sådan en? Har kig på Soltek SL-85ERV2. Var det et
> godt bud?

Hvis vi snakker overclocking, så ville jeg helt klart vælge boards fra Asus
eller MSI. Dem har jeg altid selv brugt, og man kan indstille ALT, især det
nye Asus P4PE er top. SATA Raid, USB2, GigabitLAN, FireWire osv

HC

Fra : Lars Hjortø

Dato : 07-01-03 19:23

"Heine Christensen" <hc@teamhm.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> nye Asus P4PE er top. SATA Raid, USB2, GigabitLAN, FireWire osv

OK, det må jeg nok hellere tage til efterretning.

Da jeg er inkarneret SCSI-bruger har jeg ikke noget at bruge SATA til,
firewire skal jeg nok heller ikke bruge hvor imod USB2 og GigaBitLAN nok er
meget godt. Desuden vil jeg også gerne have at bundkortet understøtter AGP
8X da det grafikkort jeg har forelsket mig i understøtter 8X. Derfor mener
jeg ikke jeg vil bruge de 500 kr ekstra et P4PE koster. Men hvad med MSI,
hvad har de at byde på? Eller skal jeg give afkald på nogle af overslocking
mulighederne og alligevel tage et P4PE?

---

Fra : Lars Hjortø

Dato : 07-01-03 19:51

> [...]
> jeg ikke jeg vil bruge de 500 kr ekstra et P4PE koster. Men hvad med MSI,
> hvad har de at byde på? Eller skal jeg give afkald på nogle af

Hov, der skulle stå om jeg skulle tage et Soltek SL-85ERV2 og ikke P4PE.

---

Fra : -=Madsen=-

Dato : 07-01-03 23:57

> [...]
det
> nye Asus P4PE er top. SATA Raid, USB2, GigabitLAN, FireWire osv

Hey hvad med Abit