|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Skal en faktura medfølge ved reklamation Fra : // Overby
 | 
 Dato :  06-01-03 13:59
 | 
 |  | Hejsa...
 
 Jeg har lige skulle sende en RAM-blok til reparation. Forretning krævede at
 jeg medsendte den originale faktura. Hvorfor det?
 
 Jeg har givet dem mit fakturanr. det må vel være rigeligt. Skal en
 virksomhed ikke ligge inde med en kopi af deres udstedte faktura?
 
 Daniel
 
 
 
 
 |  |  | 
  Martin Moller Peders~ (06-01-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Moller Peders~
 | 
 Dato :  06-01-03 15:45
 | 
 |  | In <avbuj2$1qnl$1@news.cybercity.dk> "// Overby" <danielFJERNES@FJERNESoverbyhansen.dk> writes:
 
 >Hejsa...
 
 >Jeg har lige skulle sende en RAM-blok til reparation. Forretning krævede at
 >jeg medsendte den originale faktura. Hvorfor det?
 
 >Jeg har givet dem mit fakturanr. det må vel være rigeligt. Skal en
 >virksomhed ikke ligge inde med en kopi af deres udstedte faktura?
 
 Jo, en virksomhed skal gemme kopier af alle fakturer.
 Behold din originale fakturer og send dem en kopi.
 
 /Martin
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  // Overby (06-01-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : // Overby
 | 
 Dato :  06-01-03 16:05
 | 
 |  | > Jo, en virksomhed skal gemme kopier af alle fakturer.
 > Behold din originale fakturer og send dem en kopi.
 
 Det jeg fisker efter er, hvorvidt en virksomhed er i stand til at kræve at
 jeg udlevere fakturaen (el. en kopi). De kan jo bare slå op i deres system,
 hvor jeg er registreret med navn og adresse. Er der en paragraf el. lign.?
 
 Daniel
 
 
 
 
 |  |  | 
   Lars (06-01-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars
 | 
 Dato :  06-01-03 19:06
 | 
 |  | 
 "// Overby" <danielFJERNES@FJERNESoverbyhansen.dk> wrote in message
 news:avc5v7$29eh$1@news.cybercity.dk...
 > > Jo, en virksomhed skal gemme kopier af alle fakturer.
 > > Behold din originale fakturer og send dem en kopi.
 >
 > Det jeg fisker efter er, hvorvidt en virksomhed er i stand til at kræve at
 > jeg udlevere fakturaen (el. en kopi). De kan jo bare slå op i deres
 system,
 > hvor jeg er registreret med navn og adresse. Er der en paragraf el. lign.?
 >
 Det må være i Årsregnskabsloven, der forskriver at en virksomhed skal
 opbevare alle grundbilag i mindst 5 år.
 
 /Lars
 
 
 
 
 |  |  | 
   Kim Jespersen (09-01-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Jespersen
 | 
 Dato :  09-01-03 11:38
 | 
 |  | 
 
 > Det jeg fisker efter er, hvorvidt en virksomhed er i stand til at kræve at
 > jeg udlevere fakturaen (el. en kopi). De kan jo bare slå op i deres system,
 > hvor jeg er registreret med navn og adresse. Er der en paragraf el. lign.?
 >
 
 En virksomhed må ikke kræve at du udleverer fakturaen, i hvert fald ikke
 din originale. Fakturaen er dit juridiske bevis på at du har købt varen,
 hvis betaling ikke er sket i forhold til fakturaen, men fx. ved
 postopkrævning. Så er faktura og kvittering for betaling den samlede
 faktura.
 I det øjeblik en virksomhed kræver en faktura udleveret, så må det alene
 være som henblik på at frarøve dig dine rettigheder.
 Som andre skriver, så er der en 5 årig opbevarings pligt af disse
 papirer hos enhver erhvervsdrivende.
 
 
 mvh
 Kim
 
 --
 Forslag til SU reklame :
 Du lærer mens du lever, men lever ikke nødvendigvis mens du lærer.
 
 Ugens citat :
 - Skader det evigheden at slå tiden ihjel? -
 
 
 
 |  |  | 
  Peter (06-01-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter
 | 
 Dato :  06-01-03 22:24
 | 
 |  | 
 "// Overby" <danielFJERNES@FJERNESoverbyhansen.dk> skrev i en meddelelse
 news:avbuj2$1qnl$1@news.cybercity.dk...
 > Hejsa...
 >
 > Jeg har lige skulle sende en RAM-blok til reparation. Forretning krævede
 at
 > jeg medsendte den originale faktura. Hvorfor det?
 >
 > Jeg har givet dem mit fakturanr. det må vel være rigeligt. Skal en
 > virksomhed ikke ligge inde med en kopi af deres udstedte faktura?
 
 Jeg mener at have lært, at det ikke kan kræves at man fremviser
 garantibevis/faktura, men jeg ved ikke hvor det i så fald skulle stå...
 
 
 
 
 |  |  | 
  alexbo (06-01-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  06-01-03 23:29
 | 
 |  | 
 "// Overby" <danielFJERNES@FJERNESoverbyhansen.dk> skrev
 
 
 > Jeg har givet dem mit fakturanr. det må vel være rigeligt. Skal en
 > virksomhed ikke ligge inde med en kopi af deres udstedte faktura?
 
 Jo, men der ingen krav om at fakturakopien befinder sig i firmaet,
 den kan være hos deres eksterne bogholderi/revisor/faktureringsfirma.
 
 Det er dig der skal bevise, at du har et berettiget krav, det gør du ved at
 vise din faktura.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  N.O.Svendsen (08-01-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : N.O.Svendsen
 | 
 Dato :  08-01-03 21:40
 | 
 |  | 
 "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
 news:avd003$u48$1@news.cybercity.dk...
 >
 > "// Overby" <danielFJERNES@FJERNESoverbyhansen.dk> skrev
 >
 >
 > > Jeg har givet dem mit fakturanr. det må vel være rigeligt. Skal en
 > > virksomhed ikke ligge inde med en kopi af deres udstedte faktura?
 >
 > Jo, men der ingen krav om at fakturakopien befinder sig i firmaet,
 > den kan være hos deres eksterne bogholderi/revisor/faktureringsfirma.
 >
 > Det er dig der skal bevise, at du har et berettiget krav, det gør du ved
 at
 > vise din faktura.
 >
 > mvh
 > Alex Christensen
 >
 Forretningen/sælgeren er berettiget til at forlange at du dokumenterer din
 reklamationsret, dette kan du vælge at gøre med din faktura eller et
 eventuelt garanti/købsbevis eller blot en kassebon hvoraf det fremgår hvad,
 hvornår og til hvilken pris du har erhvervet varen.
 
 Mvh.
 Niels Ole Svendsen
 
 
 
 |  |  | 
   Povl H. Pedersen (08-01-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Povl H. Pedersen
 | 
 Dato :  08-01-03 23:03
 | 
 |  | In article <3e1c8bd8$0$246$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, N.O.Svendsen wrote:
 >  Forretningen/sælgeren er berettiget til at forlange at du dokumenterer din
 > reklamationsret, dette kan du vælge at gøre med din faktura eller et
 > eventuelt garanti/købsbevis eller blot en kassebon hvoraf det fremgår hvad,
 > hvornår og til hvilken pris du har erhvervet varen.
 
 Hvis dette er bortkommet, er forretningen så pligtig til at
 genudstede sådan dokumentation ? Kan man evt kræve aktindsigt ?
 Hvor tilstrækkeligt er et kontoudtog ?
 
 --
 To get blacklisted please mail to listme@listme.dsbl.org
 Writing to the above address will blacklist your mailserver.
 Hvis du skriver til ovenstående e-mail bliver din mailserver blacklistet.
 
 
 |  |  | 
    Kristian Storgaard (09-01-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kristian Storgaard
 | 
 Dato :  09-01-03 00:34
 | 
 |  | On 08/01/03 23:02, in article
 slrnb1p80c.1cd.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local, "Povl H. Pedersen"
 <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:
 
 > In article <3e1c8bd8$0$246$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, N.O.Svendsen wrote:
 >>  Forretningen/sælgeren er berettiget til at forlange at du dokumenterer din
 >> reklamationsret, dette kan du vælge at gøre med din faktura eller et
 >> eventuelt garanti/købsbevis eller blot en kassebon hvoraf det fremgår hvad,
 >> hvornår og til hvilken pris du har erhvervet varen.
 
 Prisen er irrelevant...
 
 > Hvis dette er bortkommet, er forretningen så pligtig til at
 > genudstede sådan dokumentation ?
 
 Næppe.
 
 > Kan man evt kræve aktindsigt ?
 
 Nej. Det er kun hos den offentlige forvaltning.
 
 > Hvor tilstrækkeligt er et kontoudtog ?
 
 Meget lidt tilstrækkeligt. Det viser ikke, hvad der er købt overhovedet. Kun
 et beløb der er trukket fra fx. Dankort i en forretning. (Du kan jo have
 hævet over beløbet eller betalt delvist med kontanter.
 
 /kristian
 
 
 
 |  |  | 
     N.O.Svendsen (09-01-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : N.O.Svendsen
 | 
 Dato :  09-01-03 09:21
 | 
 |  | 
 "Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
 meddelelse news:BA42740D.152C2%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
 > On 08/01/03 23:02, in article
 > slrnb1p80c.1cd.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local, "Povl H. Pedersen"
 > <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:
 >
 > > In article <3e1c8bd8$0$246$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, N.O.Svendsen
 wrote:
 > >>  Forretningen/sælgeren er berettiget til at forlange at du dokumenterer
 din
 > >> reklamationsret, dette kan du vælge at gøre med din faktura eller et
 > >> eventuelt garanti/købsbevis eller blot en kassebon hvoraf det fremgår
 hvad,
 > >> hvornår og til hvilken pris du har erhvervet varen.
 >
 > Prisen er irrelevant...
 >
 Nej prisen er ikke irrelevant. hvis leverandøren finder det for
 omkostningskævende at reparere eller ombytte varen, kan han vælge at lade
 købet gå tilbage, har du købt varen på tilbud, skal han derfor kun refundere
 tilbudsprisen.
 
 > > Hvis dette er bortkommet, er forretningen så pligtig til at
 > > genudstede sådan dokumentation ?
 >
 > Næppe.
 >
 Kun i helt specielle tilfælde, f.eks. ved cykler hvor loven kræver at
 forhandleren har oplysninger om hvem han har solgt til.
 
 > > Kan man evt kræve aktindsigt ?
 >
 > Nej. Det er kun hos den offentlige forvaltning.
 >
 > > Hvor tilstrækkeligt er et kontoudtog ?
 >
 > Meget lidt tilstrækkeligt. Det viser ikke, hvad der er købt overhovedet.
 Kun
 > et beløb der er trukket fra fx. Dankort i en forretning. (Du kan jo have
 > hævet over beløbet eller betalt delvist med kontanter.
 >
 > /kristian
 >
 Mvh.
 Niels Ole Svendsen
 
 
 
 |  |  | 
      Kristian Storgaard (09-01-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kristian Storgaard
 | 
 Dato :  09-01-03 15:25
 | 
 |  | On 09/01/03 9:20, in article 3e1d300d$0$175$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
 "N.O.Svendsen" <nos@tdcspace.dk> wrote:
 
 > Nej prisen er ikke irrelevant. hvis leverandøren finder det for
 > omkostningskævende at reparere eller ombytte varen, kan han vælge at lade
 > købet gå tilbage, har du købt varen på tilbud, skal han derfor kun refundere
 > tilbudsprisen.
 
 Korrekt, i det tilfælde. Normalt vil det dog være tilstrækkeligt med fx. et
 stemplet garantibevis til at dokumentere købstidspunktet.
 
 >>> Hvis dette er bortkommet, er forretningen så pligtig til at
 >>> genudstede sådan dokumentation ?
 >>
 >> Næppe.
 >>
 > Kun i helt specielle tilfælde, f.eks. ved cykler hvor loven kræver at
 > forhandleren har oplysninger om hvem han har solgt til.
 
 Men det forpligter vel ikke forhandleren til at udstede en
 erstatningsfaktura?
 
 /kristian
 
 
 
 |  |  | 
       N.O.Svendsen (09-01-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : N.O.Svendsen
 | 
 Dato :  09-01-03 21:02
 | 
 |  | 
 "Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
 meddelelse news:BA4344E2.15301%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
 > On 09/01/03 9:20, in article 3e1d300d$0$175$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
 > "N.O.Svendsen" <nos@tdcspace.dk> wrote:
 >
 "snip"
 
 > >>> Hvis dette er bortkommet, er forretningen så pligtig til at
 > >>> genudstede sådan dokumentation ?
 > >>
 > >> Næppe.
 > >>
 > > Kun i helt specielle tilfælde, f.eks. ved cykler hvor loven kræver at
 > > forhandleren har oplysninger om hvem han har solgt til.
 >
 > Men det forpligter vel ikke forhandleren til at udstede en
 > erstatningsfaktura?
 >
 Nej, naturligvis ikke, forhandleren er inder INGEN omstændigheder
 forpligtiget til at genudstede nogen form for købsdokumentation til en kunde
 der ikke har styr på sine egne kvitteringer.
 
 > /kristian
 >
 Mvh
 Niels Ole Svendsen
 
 
 
 |  |  | 
 |  |