Dus med din hund.Eberhard Trumbler.
Fra : René Kofoed

Dato : 06-01-03 11:39

Hejsa NG.
Har fået både 1 og 2 i julegave af min mand. Det har taget ham ca ½ år at,
finde dem hos en antikvar. Han havde kun de 2 bøger.
De er fra oplaget fra 1975!!!
Jeg vil gerne være behjælpelig med fotokopier hvis nogen er interesseret??
MVH
Susanne, Coco og Xawier.

Fra : Mallo

Dato : 07-01-03 18:31

"René Kofoed" <r-kofoed@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> De er fra oplaget fra 1975!!!
> Jeg vil gerne være behjælpelig med fotokopier hvis nogen er interesseret??

Hej Susanne.

Hvad er der specielt ved disse bøger? (Jeg kender dem ikke)..
Hav en god dag :)
Mallo

Fra : René Kofoed

Dato : 07-01-03 10:08

Hejsa.
For mit vedkomne er de nogenlunde let forståelige. Han har ikke "skrevet" en
bog, men "fortalt" en bog. Der dybdegående fortællinger og forklaringer på
hans hundes adfærd, han drager parraleller med krydsninger og indavl, ud fra
forskellig påvirkning. Han beskriver hvilke instinkter der medfødt og hvilke
der er tillærte osv osv.Hvor ved den lille nyfødte hvalp 10 minnutter
gammel, fra at, den skal søge cirkelvis med pendulbevægelser med hovedet for
at, finde moderens dievorter?? Er det medfødt adfærd eller er det tillært!!!
De er vanvittig spændende, og skrevet så billedligt, at du føler indimellem
du har været der.
Håber du kan læse min facination af ham.
MVH Susanne,Coco og Xawier.

Fra : R. Ilsøe

Dato : 07-01-03 13:04

Den eneste jeg må sige jeg ikke kan li' ved Trumler er det etiske. Der er
mange steder beskrevet noget han har undersøgt i adfærden som jeg mener er
gået ud over dyrenes velbefinden, men omvendt må det jo koste at lære, men
alligevel... Bøgerne er drøn-gode og IMO et must at læse og han fortæller
rigtig godt, men som sagt... Det etiske murrer lidt ved mig.

Rinnie

Fra : Mallo

Dato : 08-01-03 12:11

> [...]
indimellem
> du har været der.
> Håber du kan læse min facination af ham.

- Jamen... Afsted til biblio med mig. Jeg skal til at låne hundebøger :)
Andre gode forslag?? (Af stimulering/adfærd/opdragelse slagsen..)
Mallo.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 07-01-03 14:44

> - Jamen... Afsted til biblio med mig. Jeg skal til at låne hundebøger
:)
> Andre gode forslag?? (Af stimulering/adfærd/opdragelse slagsen..)
> Mallo.

jeg kan varmt anbefale

Helhjertet hundetræning af Irene H. jarnved

Min bedste ven af Maria Hanson .. .den er lige kommet i ny udgave og kan
købes for 226,25 incl. porto hos Dorte Bhutho trofast@post.tele.dk og du
får også lige et link til Dortes hjemmeside
http://home13.inet.tele.dk/Trofast/ kan varmt anbefale bogen .. jeg har
både den gamle og den nye udgave .. den nye udgave er rigtig smuk og
rigtig god i oversættelse ...

Endvidere kan jeg varmt anbefale dig at gå efter bøger skrevet af Anders
Hallgren .. de er altid gode ...

og skulle du have mod på mere så læs Roger Abrantes han er heller ikke
at kimse af ...
Hejhils fra Ami

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 07-01-03 17:12

--
"Mallo" <a@b.cd> wrote in message

> [...]
> - Jamen... Afsted til biblio med mig. Jeg skal til at låne hundebøger :)
> Andre gode forslag?? (Af stimulering/adfærd/opdragelse slagsen..)

Har sagt det før, og siger det gerne igen....
Don't shoot the dog af Karen Pryor: Giver glimrende indsigt i, hvordan dyr
(og mennesker) lærer.

The culture clash af Jean Donaldson: Gør én gang for alle op med folks
romantiske forestillinger om hunde og deres vilje til at "please" deres
ejere.

Kontaktkontraktet af Eva Bodfäldt: Kontakt-arbejde på hundens præmisser.

Ellers er der jo altid På talefot med hunden af Turid Rugaas: fortæller
meget grundigt om alle hundens dæmpende signaler og hvordan man selv kan
bruge disse i omgangen med hunden.

Alle bøgerne kan købes på www.canis.no på nær the culture clash (tror jeg),
jeg har købt mit eksemplar på www.amazon.com

-Trine

Fra : Mallo

Dato : 08-01-03 20:51

"Trine Dyrgaard" <trine@startnettet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ellers er der jo altid På talefot med hunden af Turid Rugaas: fortæller
> meget grundigt om alle hundens dæmpende signaler og hvordan man selv kan

1000 tak alle - der er vist riiiigeligt at gå igang med:) Da pengene ikke
er optimale PT, bliver de nok lånt på biblio fremfor at købe dem..
Det lyder meget spændende det hele.

Trine, du nævner en bog "Gør én gang for alle op med folks romantiske
forestillinger om hunde og deres vilje til at "please" deres ejere.
Det lyder somom forfatteren _ikke_ bakker op om dét at "please".
Er der nogen der mener det er en forestilling og ikke et faktisk begreb?
Grunden til, at jeg studser lidt er fordi da vi hentede Maggie på 10 mdr.
fik vi avide af dyrelægen at hun var "behagesyg"/"Pleaser". Og på den titel
lyder det somom det er noget opdigtet noget.. ?

MvH Mallo :)

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 08-01-03 02:03

"Mallo" <a@b.cd> wrote in message

> [...]
titel
> lyder det somom det er noget opdigtet noget.. ?

For mange er hundes vilje til at gøre ting udelukkende for deres ejers skyld
et faktisk begreb. Og ofte ser det da også sådan ud, når nogle hunde gør alt
de bliver bedt om uden nogensinde at få anden "tak", end et "god hund" og et
klap oven på hovedet. Men sandheden er at alle levende mennesker udfører
handlinger for at opnå et eller andet. Det kan enten være:
1. at undgå straf (træning med positiv straf = tilførsel af noget
ubehageligt, hvis hunden ikke gør som man ønsker, kan f.eks. være skæld ud
eller at blive taget i nakkeskindet)
2. for at få noget ubehageligt til at ophøre (negativ forstærkning = at
noget ubehageligt bringes til standsning, når hunden gør det ønskede, kan
f.eks. være at ignorere hunden indtil den holder op med at gø eller at døren
forbliver lukket, sålænge hunden drøner rundt for at komme ud på tur)
3. for at undgå at noget godt ender (negativ straf = noget morsomt slutter,
hvis hunden gør noget uønsket, kan f.eks. være at man holder op med at lege
med hvalpen, hvis den bider eller at man går den modsatte vej, når hunden
trækker i snoren på vej mod andre hunde)
4. for at opnå noget godt (positiv forstærkning = noget godt tilføres når
hunden gør som ønsket, kan f.eks. være, at døren åbnes, når hunden sidder
roligt eller at en godbid gives, når hunden kommer i indkald)

Hunden, der arbejder uden nogensinde at få noget godt (3,4) for det,
arbejder altså for at undgå noget skidt (1,2). Det er kun i Walt Disney film
at hunde har moral, dvs. kender forskel på godt og ondt uden at have lært
dette. Almindelige hunde af kød og blod har f.eks. ikke dårlig samvittighed
over at have tygget tapetet i stykker, ligesom de heller ikke har det
fjerneste ønske om at gå pænt i line for at gøre far eller mor glad.

Alligevel er de efter min mening fantastisk fascinerende skabninger!

-Trine