Hvad kan jeg se på Rigsarkivet ?
Fra : Mogens Henckel

Dato : 05-01-03 20:28

Hej

Jeg er helt ny i dette spændende univers.

Hvad kan jeg se på Rigsarkivet og hvad kan jeg se på lokalarkivet ?

Jeg vil jo gerne tage hen det rigtige sted !

På forhånd tak
Mogens

Fra : LisBJensen

Dato : 05-01-03 21:03

"Mogens Henckel" skrev d. 05-01-03 20:28 dette indlæg :
> [...]
>
> På forhånd tak
> Mogens
>
> Hvad du kan finde på rigsarkivet kan du se på deres hjemmeside, det
vil tage for lang tid at remse alt dette op her. På lokalarkiverne har
de som oftest kirkebøger indenfor lokalområdet samt måske Fokletællinger
og noget lokal historie.

Lis - dk4684

http://www.kandu.dk/

Fra : LisBJensen

Dato : 05-01-03 21:03

Fra : Bodil Madsen

Dato : 05-01-03 23:05

Her kan se lidt om hvad de har de forskellige steder: www.sa.dk

med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Børge Askholm

Dato : 06-01-03 08:06

"Mogens Henckel" <mogens@henckels.dk> wrote in message

> Hvad kan jeg se på Rigsarkivet og hvad kan jeg se på lokalarkivet ?

I hvert fald i gamle dage (og rimeligvis endnu i dag er det sådan) gjaldt
der den regel at på RA kunne man finde efterladenskaber fra institutioner
der kun er én af har i landet: forsvaret, centraladministrationen,
kongehuset m.v., mens LA indeholder efterladenskaber fra decentrale
institutioner: kirken, amterne, kommunerne, skifteretten, byret o.s.v.

Vindskibelig hvislen/venlig hilsen

Børge Askholm

Fra : NielsAageSpecht

Dato : 06-01-03 18:59

Hej NG!

Husk også at kigge på Københavns Stadsarkiv på www.ksa.kk.dk. Der er en
masse god oplysninger at hente hvis man har aner, der har boet i København.

Venlig hilsen
Niels Aage Specht