Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sp. ang. Canon D30, objektiver, forsats ti~
Fra : Kasper M. Paasch

Dato : 05-01-03 17:37

Hej.

Jeg har fået tilbudt et brugt D30 (helt OK) for kr. 6000 + moms, hvilket
skulle være billigt. Jeg skal så ud og købe en linse og regner med at det
bliver en Canon EF 28-80 mm (pris ca. 1200 kr). Har nogen erfaring med dette
objektiv (lysfølsomhed etc.)? Jeg skal bla. lave nærbilleder af mønter etc.
og vil derfor også have en makrolinseforsats (en rigtig makrolinse er for
dyr for mig). HVor kan man købe brugte objektiver med garanti?

Ifølge min forhandler skulle der kun være Canons EF-objektiver som kan
anvendes. Vil det så sige at man ikke kan montere kammeraet på feks en
stjernekikkert (sådan en står på min ønskeliste til næste jul?

Jeg har selv kun en basisviden ang. digitale kameraer.

Med venlig hilsen

Kasper Paasch

Fra : Johan

Dato : 05-01-03 17:50

> Ifølge min forhandler skulle der kun være Canons EF-objektiver som kan
> anvendes. Vil det så sige at man ikke kan montere kammeraet på feks en
> stjernekikkert (sådan en står på min ønskeliste til næste jul?

Sigma, Tamron m.fl. laver det, der med et lidet flatterende udtryk kaldes
"piratobjektiver". Men tag ikke fejl, der laves mange fine objektiver, hvor
du ikke betaler for, at der står Canon, Leitz, Zeiss, Nikon osv.

Mvh.
Johan Gadegaard

Fra : den glade dreng

Dato : 05-01-03 18:47

"Johan" <kystflue@lazy-fup-.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
hvor
> du ikke betaler for, at der står Canon, Leitz, Zeiss, Nikon osv.

mig bekendt kan man vel også bruge de gamle manuelle objektiver fra Canon

hilsen

Per

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 05-01-03 19:40

"den glade dreng" <per1665@grafisk.dk> wrote in

> mig bekendt kan man vel også bruge de gamle manuelle objektiver fra
> Canon

Nej, det er ikke korrekt. På Canon EOS D30 kan kun anvendes EF objektiver
fra Canon, Sigma, Tamron, Tokina, Cosina og andre.

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
http://www.fotokritik.dk/oversigt.html?bruger=48
http://www.photo.net/photodb/user?user_id=255231

Fra : Gizwiz

Dato : 05-01-03 19:30

Jeg har to 28-80mm. Objektiver, det ene til salg.

Bruger selv det ene på et D30 kamera.

Kig forbi og leg med det. Bor i Vanløse, Kbh.

--Michael

Fra : Lars

Dato : 05-01-03 19:36

"Gizwiz" <junk@gizwiz.dk> wrote in message
> Jeg har to 28-80mm. Objektiver, det ene til salg.

Hej Gizwiz
Hvad er det for et 28-80mm ?? f/?? USM ?? II eller III'er ??
Mvh
Lars

Fra : Gizwiz

Dato : 05-01-03 20:03

EF 28-80mm f/3.5-5.6V USM

Det er vist det hele.

--M

Fra : Gizwiz

Dato : 05-01-03 19:31

Forresten, ang. "Kun EF objektiver" - Jeg har lavet et pinhole objektiv med
en papplade og lidt sølvpapir, og det tager da billeder, så du kan vist
bruge hvadsomhelst.

Fra : Lars

Dato : 05-01-03 19:32

> [...]
> stjernekikkert (sådan en står på min ønskeliste til næste jul?
>
> Jeg har selv kun en basisviden ang. digitale kameraer.

------------------------------------
Hej Kasper
Jeg bruger selv også en D30'er! Prisen er helt OK - med mindre den har
taget mere end 50.000 billeder og op!

Det der er en risiko for nu er, at du får følgende på ønskelisten:
batteripakken + to ekstra batterier (i vertikalgreb)(ca. 200 Euro) og en IBM
1 GB Microdrive(ca 225 Euro).

Hvis du kikker på min hjemmeside http://home19.inet.tele.dk/ne/foto.htm -
under punktet "Brugt Udstyr" - så er der de forhandlere og brugtmarkeder jeg
pt. er faldet over - der sælger brugt fotoudstyr.

Mht objektiver (du skriver kun EF 28-80 mm) Prisen lyder af meget!!!- så
skal du kikke på lysfølsomheden - om det er f.eks. f/:3,5-5,6 III, eller ...
( klipper fra foMAG - prisen er i euro:) (fomag er brugtprisen hos en
forhandler i euro - med to års garanti)

Canon EF 2,8-4,0/28-80 mm L 450,-
Canon EF 3,5-5,6/28-80 mm USM 160,-
Canon EF 3,5-5,6/28-80 mm II USM 90,-

Som du kan se jo mere lysfølsom - jo dyrere..

Du kan sagtens købe virkelig fine objektiver med EF-fatning fra SIGMA,
TAMRON, og sågar EXAKTA - til langt billigere penge end Canons originale.

Med venlig hilsen

Lars

Fra : Kasper M. Paasch

Dato : 05-01-03 21:48

Hej alle sammen.

Mange tak for alle de gode svar.

Mvh

Kasper

Fra : Gizwiz

Dato : 05-01-03 22:44

Mit D30 havde taget mellem 40.000 og 120.000 billeder da jeg købte det.
Shutteren var slidt op (Virkede fint, men flash-sync fungerede ikke) og blev
skiftet for ca. 1500 incl. moms. Så er kameraet så godt som nyt.

Det var blevet brugt til at filme stop-motion dukkefilm, og jeg gav 2000.- +
moms for det

--Michael

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 05-01-03 23:10

"Kasper M. Paasch" <klp@po.dia.dk> wrote in

> Jeg har fået tilbudt et brugt D30 (helt OK) for kr. 6000 + moms,
> hvilket skulle være billigt.

God pris - hvis kameraet er tilsvarende brugt.

> Jeg skal så ud og købe en linse og regner
> med at det bliver en Canon EF 28-80 mm (pris ca. 1200 kr). Har nogen
> erfaring med dette objektiv (lysfølsomhed etc.)?

Ingen erfaring med 28-80 modellerne med lysfølsomhed 3.x-5.6 selv, men jeg
læser mange der kalder dem de dårligste objektiver som Canon laver. Jeg har
ikke selv prøvet dem, så det kan jeg ikke udtale mig om.

Husk at et 28-80 bliver til et 45-128 mm objektiv på D30 pga.
multiplikationsfaktoren som er 1,6.

Hos www.fotoc.dk og photographica.dk blandt andet.