Katte og baby
Fra : Eva

Dato : 05-01-03 15:51

Hej allesammen
Først og fremmest håber jeg i alle er kommet godt ind i det nye år.
Dernæst til mit spørgsmål:
Jeg er i den dejlige situation, at jeg skal føde mit første barn her til
sommer og vil i den forbindelse spørge om der er nogen der ved, om der er
ting jeg skal være ekstra opmærksom på mht. mine 2 katte.
Er der noget jeg kan gøre for at de nemmest skal acceptere den lille ny og
er der nogen der har historier de kan fortælle fra da de selv stod i samme
situation?
Jeg vil jo nødig at de skal føle sig "udenfor", hvis i forstår hvad jeg
mener.
Glæder mig til at høre fra jer.

Hilsen Eva

Fra : jysch

Dato : 05-01-03 16:20

"Eva" skrev d. 05-01-03 15:51 dette indlæg :
> [...]
> ting jeg skal være ekstra opmærksom på mht. mine 2 katte.
> Er der noget jeg kan gøre for at de nemmest skal acceptere den lille

Jeg har været i den samme situation som dig, bare med hunde - vi havde 5
som gik inde.

Da jeg kom hjem med den lille ny - lagde vi ham på et tæppe på gulvet og
lod hundene snuse til ham og vi har aldrig haft problemer med dem - på
den måde var klar over at det var et nyt familiemedlem.

http://www.kandu.dk/

Fra : Bjørn S

Dato : 05-01-03 17:08

Eva wrote:
> Jeg er i den dejlige situation, at jeg skal føde mit første barn her
> til sommer og vil i den forbindelse spørge om der er nogen der ved,
> om der er ting jeg skal være ekstra opmærksom på mht. mine 2 katte.

En lille men vigtig sideting, du skal holde dig fra at tømme kattebakken
hvis andre kan gøre det for dig, og ellers være påpasselig med hygienen hvis
du selv gør det.
Kan desværre ikke huske hvilke - men det kan være nogle bakterier i bakken
som ikke er heldig kombination med graviditet.
Andre med mere viden om emnet kan sikkert supplere.

Held og lykke med det hele !

mvh
Bjørn

Fra : Bjørn S

Dato : 05-01-03 17:27

Bjørn S wrote:
> Kan desværre ikke huske hvilke - men det kan være nogle bakterier i
> bakken som ikke er heldig kombination med graviditet.
> Andre med mere viden om emnet kan sikkert supplere.

Og har jeg sagt A må jeg nok også sige B :
"Det kan også være en god idé at undgå nærkontakt med katte under
svangerskabet, specielt dersom du befinder dig i udlandet. Katte kan være
kilde til en smitsom sygdom kaldet toxoplasmose . Sygdommen er meget udbredt
i de sydlige dele af Europa, men ikke særlig almindelig her i Danmark.
Sygdommen er normalt ikke farlig for mennesker, men kan påføre ufødte børn
fødselsskader, dersom man smittes mens man er gravid. Smitten sker først og
fremmest gennem madvarer, som er forurenet af katte-afføring. Dersom kød
gennemsteges eller koges, undgår man smitte."

Sakset fra
https://www.sundhedsinformation.dk/readarticle.asp?articleid=2665&menuid=666

Men man kan vel blive ved med at ungå alle mulige farer, til sidst dør man
af forsigtighet

/Bjørn

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 05-01-03 17:26

"Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> som ikke er heldig kombination med graviditet.
> Andre med mere viden om emnet kan sikkert supplere.

Det er sygdommen Toxoplasmose (også kaldet haresyge), der kan overføres via
kattenes afføring. Den er harmløs for mennesker (man opdager muligvis slet
ikke at man har den), men skadelig for fostre. Man kan via en blodprøve få
testet om man har haft sygdommen. Hvis man har, får man den ikke igen.
Selv om jeg har haft katte næsten hele livet, viste min test alligevel at
jeg ikke havde haft sygdommen. Ærgerligt - ikke fordi jeg elsker at skifte
kattebakke *G*, men fordi man så heller ikke må spise tartar, - og det
eeeeelsker jeg

Mvh. Else.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 05-01-03 18:01

Ud over toxoplasmosen kan du jo begynde at pusle og amme en dukke, så katten
lærer at vente lidt på opmærksomhed. Men ellers skal du lade katten hjælpe
dig med pasning af babyen.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 05-01-03 18:35

> [...]
> situation?
> Jeg vil jo nødig at de skal føle sig "udenfor", hvis i forstår hvad jeg

Hej Eva.

Jeg har født en søn her i november månede og der havde vi to katte en på 8
som vi også havde da jeg fødte vores datter og en ungkat på knap 8 måneder.
Vi har ikke gjort noget synderligt for at de skulle vænne sig til manglende
opmærksomhed, det eneste vi har gjort er at da jeg kom hjem fra hospitalet
lagde vi ham på gulvet i 10 min og vores katte og hund kunne sige goddag.
Idag ligger de sammen med ham og der er ingen problemer og der har aldrig
været problemer med datteren og den gamle kat.

Hilsen
Heidi Bojsen

Fra : Søren Houlberg

Dato : 05-01-03 21:01

Hej Alle!

Jeg ville nok også bygge et bur til babyen.... Det kan være farligt hvis
katten lægger sig til at sove på en baby - så der for byg et bur til
babyen - så er I ude over den fare. Det er efter min mening meget bedre end
at aflive/holde katen væk af angst for, at den skal komme til at ligge
barnet ihjel.

Hilsen

Mette Sofie

Fra : calista

Dato : 05-01-03 21:13

"Søren Houlberg" skrev d. 05-01-03 21:01 dette indlæg :
> [...]
bedre end
> at aflive/holde katen væk af angst for, at den skal komme til at ligge
Jeg er mor til tre unger og tre katte, og jeg har ALDRIG oplevet, at
katte ligger babyer ihjel!
Jo, jeg har hørt skræk- historier om folk der har lagt deres barn til at
sove i barnevogn uden for og så har naboens kat lagt sig til at sove
ovenpå.. Hvilket så har resulteret i at barnet er blevet kvalt..
Men helt ærligt!! Jeg har aldrig oplevet, at mine katte har nærmet sig
barnevogn/ lift eller babyseng, når mine børn har ligget der. Babyer
ligger altså ikke HELT stille, heller ikke spædbørn..
Gør som foreslået her på siden.. læg bebsen på et tæppe og lad kattene
snuse, under opsyn hvis nu de skulle blive forskrækkede over evt lyde
eller spjæt*S* Jeg har gjorde det, at jeg sov med baby- dynen som
hovedpude op til terminen så den duftede velkendt. på den måde dufter
bebsen af noget kattene kender*S*

Cali

http://www.kandu.dk/

Fra : Pia J

Dato : 05-01-03 21:21

Mine katte, især den ene, kan altså godt finde på at lægge sig henover min
hals når jeg ligger på sofaen, og sikkert også ansigtet hvis han fik lov. Så
helt umuligt er det ikke, hvis det er en hyggefis af en kat.

:Pia

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 05-01-03 22:02

Katte er meget fintfølende. Mener ikke der er belæg for at de ligger sig på
babyer, det er vist en gammel "ammepige" historie.
Men ja, jeg har da også de katte der ligger sig som en krave, men katte er
anderledes med børn.

Mit bedste råd, vær så naturlig som mulig. Læg nervøsitet væk.
Introdukser på almindelig vis, så alle får fortalt deres hvem de er, lært
hinanden at kende og styrret deres nysgerrighed, og som altid når man har
dyr og børn sammen, skal man have et halvt øje på dem.

--

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 05-01-03 22:05

Nej helt umuligt er det vel ikke, men det er *aldrig* blevet påvist at
katte er skyld i babyers død

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 05-01-03 22:29

Hej!!

Nu synes jeg at vi er ved at være for langt ude. Jeg kunne ikke drømme om at
lægge min søn i et "bur". Vores katte ligge da godt nok både i sengen og
liften, men aldrig ovenpå ham. De lægger sig altid ved siden af ham, selvom
de ligger sig oven på os andre.
Så derfor vær så naturlig som mulig, så skal alt nok gå. Kattene skal nok
finde ud af ikke at kvæle babyen er min erfaring og også hvad man har hørt
rundt omkring!!

Knus
Heidi Bojsen

Fra : Lars Dahl

Dato : 05-01-03 22:33

Eva <eva@esenet.dk> skrev i
> [...]
> er der nogen der har historier de kan fortælle fra da de selv stod i samme

Hej Eva.

Nu har andre jo allerede postet en del, men jeg vil da lige bidrage med
noget, vi er overbeviste om, hjalp med "sammenføringen" da Jens kom hjem:
Stjæl/lån/erhverv den lilles krybbeunderlag og tag det med hjem til
misserne, så de kan lære den ny "killings" lugt at kende. Vores misser
virkede - efter at de havde haft tid til at lære lugten at kende -
forbavsende uinteresserede i Jens, da han blev lagt ned på gulvet til dem
ved hjemkomsten, lige bortset fra Hr. Louis, som fra første dag har ageret
frivillig rangle for ham - og stadig gør det *S*. Han er også den der bare
_skal_ være med, når Jens spiser, leger, laver ulykker mm...

Mvh. Lars Dahl
--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Fra : Søren Houlberg

Dato : 05-01-03 22:52

Hej!

Ja ok - det er nok ikke alle katte der gør det - men man ved det vel heller
ikke før saden er sket......

Jeg tror bestemt ikke, at katten ville gøre det med vilje men jeg ville IKKE
turde tage risikoen - så hellere lave en anordning til tremmesengen så
katten ikke kan komme til at gøre skade.

Jeg tror ikke et spædbarn tager skade af at ligge i en "tremmeseng" som er
kattesikker - men det kan tage skade af det omvendte....

Trods alt bør ens barn være mere dyrebar end kattens lyst til at puttesove
og ligge lunt og hyggeligt.

Det var altså bare et velment forslag i kategorien misdannet spædbarn
grundet kattebakker......

Hilsen

Mette Sofie - som tilsyneladende altid siger det "forkerte"

Fra : Kate

Dato : 05-01-03 22:59

"Lars Dahl" <ldahlREKVALME@jubiipost.dk> wrote in

> Hr. Louis, som fra første dag har ageret
> frivillig rangle for ham - og stadig gør det *S*.

Jens har vidst da et naturligt og medfødt tag på katte, hva'. Jeg mener
han bruger Kesto som slæde og jeres egne som rangle

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Lars Dahl

Dato : 05-01-03 23:32

Kate <joeyREMOVE@oliwer.dk> skrev i

> Jens har vidst da et naturligt og medfødt tag på katte, hva'. Jeg mener
> han bruger Kesto som slæde og jeres egne som rangle
>
> --
> Kate

Hej Kate.

Jeps - misserne har præget ham ganske udmærket

Dog vil jeg lige rette en enkelt ting: Kesto er Jens' slædehund - ikke slæde
*S*. Det foregår således: Jens sætter sig foran Kesto, og bruger en halv
times tid på at stoppe kage, kiks og andet spiseligt i munden på ham
(hvilket for en Aby er ensbetydende med evig kærlighed *G*), hvorefter han -
i et ubevogtet øjeblik - sætter sig hen bag Kesto, tager fat i hans hale,
trækker i den og siger en lyd (som Helle straks opfattede som "Mush!"),
hvorefter Kesto styrtede afsted og - til vores forbavselse - rent faktisk
var stærk nok til at trække Jens efter sig!! Jens morede sig herligt, for
når han gør det med Hr. Louis sker der ikke en dyt - han lægger sig bare
ned.....

Mvh. Lars

Fra : Helle Andersen

Dato : 06-01-03 00:17

Det skal, for en god ordens skyld lige nævnes, at Kesto
ikke er evigt traumatiseret på børn efter den oplevelse. Så
snart Jens slap hans hale, løb han skam hen til ham igen

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Kate

Dato : 06-01-03 10:00

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> wrote in news:avaee1$ccq$1@sunsite.dk:

> Så
> snart Jens slap hans hale, løb han skam hen til ham igen

Hæhæ, hvorfor kommer det ikke helt bag på mig Kesto er en tålmodig
sjæl.

Fra : Kate

Dato : 06-01-03 09:59

> Dog vil jeg lige rette en enkelt ting: Kesto er Jens' slædehund -
> ikke slæde

Det er da rigtigt, det var jo også det jeg mente. Jeg lærer nok at
udtrykke mig en gang

Fra : Steffler

Dato : 06-01-03 10:04

> [...]
> i et ubevogtet øjeblik - sætter sig hen bag Kesto, tager fat i hans hale,
> trækker i den og siger en lyd (som Helle straks opfattede som "Mush!"),

Hvor er billederne af det henne Det gad jeg altså
godt ha' set

/S

Fra : Eva

Dato : 07-01-03 13:48

Hej allesammen

Tak for alle jeres gode svar.
Dejligt med så positiv respons.
Nu er jeg lidt mere rolig og er sikker på, at det nok skal gå alt sammen.
Mht. kattebakken er jeg opmærksom på problemet og sørger for at bruge
gummihandsker og så vaske hænder bagefter, så jeg tror risikoen er meget
minimal, men tak fordi i gjorde opmærksom på det.

Mange hilsener fra Eva