Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Termisk fotooptagelse
Fra : Steffen Lieberkind

Dato : 05-01-03 15:48

Det kunne være interessant at lege lidt med termisk fotooptagelse, altså at
kunne tage billeder af varmekilder i kolde miljøer, hvor varmen vises som
rødlige områder med intensitivitet afhængig af varmegraderne - noget i
retning af politiet og militærets udstyr.

Findes der termiske filtre eller noget lignende, der kan anvendes sammen med
et almindeligt digitalkamera? Eller skal man have et specialudstyr/-kamera
til formålet?

Teknikken skal være fin nok til at kunne tage billeder af fx. et hus, hvor
man så skal kunne se hvor varme siver ud.

Venlig hilsen
Steffen Lieberkind
-------------------
www.SequelSite.dk - Website Content Management System

Fra : Lars

Dato : 05-01-03 16:00

"Steffen Lieberkind" <stef--lieberkind.dk ( erstat -- med @ og slet denne
parantes )> wrote in message
> [...]
>
> Teknikken skal være fin nok til at kunne tage billeder af fx. et hus, hvor
> man så skal kunne se hvor varme siver ud.

Hej Steffen

Er det ikke det samme som Infrarød Foto
Prøv at se link'ene omkring "Infrarød Foto" på min
fotohjemmeside:
http://home19.inet.tele.dk/ne/foto.htm
Mvh
Lars

Fra : Sonny W.

Dato : 05-01-03 16:31

Steffen Lieberkind wrote:
> [...]
>
> Teknikken skal være fin nok til at kunne tage billeder af fx. et hus, hvor
> man så skal kunne se hvor varme siver ud.

Prøv at kigge her.

http://www.atsf.co.uk/ilight/tech/thermal.html

Jeg ved ikke hvor meget det hjælper dit specifikke behov. Mig bekendt
findes der ingen film til almindelige kameraer, som kan bruges til
formålet. Når folk optager med infrarød film og filtre er der tale om
"near infrared," altså den del af det infrarøde spektrum som ligger
lige op af synligt lys. Det samme som et CCD kamera i nighvision mode
kan se - det er ikke det samme som "far/deep infrared" hvor
professionelle thermal imaging systemer arbejder. De bruger kraftigt
nedkølede specielle sensorer som skal være langt under frysepunktet,
og en film ville ikke kunne bruges til formålet. Jeg tvivler også på
at almindelige linser kan fokusere den del af spektret tilstrækkeligt
effektivt.

Jeg skal dog ikke udelukke at du kan få termiske signaturer fra sådan
noget som ild og udstødningsrør til at sætte mærker i en tilstrækkelig
afkølet infrarød film, men de små varmestrømme der er tale om ved
varmeudsivning, tror jeg desværre ikke kan registreres indenfor
signal/støjgrænsen.

Mvh. Sonny

Fra : MAndersen

Dato : 05-01-03 18:21

"KLIP

> [...]
>
> Teknikken skal være fin nok til at kunne tage billeder af fx. et hus, hvor
> man så skal kunne se hvor varme siver ud.

Jeg har en kunde som netop har investeret i sådan udstyr til samme formål.
Han gav kr. 350.000,- for videokameraet i USA, ekskl. moms.

mvh
MAndersen

Fra : Steffen Lieberkind

Dato : 05-01-03 21:23

Tak for jeres input

/Steffen

Fra : Tony L

Dato : 06-01-03 22:20

parantes )> wrote in message
> Tak for jeres input
>
> /Steffen
>

>Husk infrarød og termisk er to helt forskellige ting - Infrarødt lys er lys
som ligger i en frekvens som det menneskelige øje ikke kan
registrere - du kan belyse et område i fuldstændig mørk og med en infrarød
kikkert (night-scope) kan du se lyset. Kan købes på nettet fra ca. kr.
10.000.
En termisk kikkert er noget helt andet - idet den "måler" temperatur
forskelle (ned til 0.1 gr. C ell. mindre) og sammensætter temp.forskellene
i et billede - En termisk kikkert koster i omegnen af kr. 250.000.

Mvh. Tony