MS Windows
briani 27239
installer WIN98 på en XP PC
Fra : Paul[2300]

Dato : 05-01-03 14:14

Efter en masse problemer med min scanner og wecam med WInXP, har jeg tænkte
mig at installere Win98SE på en partition .
Jeg har lavet en ny partition(F) i FAT32 på min Slave HD, den har også
SuseLinux på en andet partition.
Efter hvad jeg har læst in Xp Hjælp er det Win 98 det skal installeres
først, eller vil det gi' en masser Problemer med XP boot sektor og start up
filer..

Skal jeg format (fjerner xp)og starter helt forfra( helst ikke) eller kan
jeg gør noget andet?
når jeg prøver at installer win 98 , anbefaler det at afslutter instalation.
mvh Paul

Fra : Thomas

Dato : 05-01-03 14:42

"Paul[2300]" <p-e-f@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg gør noget andet?
> når jeg prøver at installer win 98 , anbefaler det at afslutter
Installer en bootloader som System Commander 7 fra Vcom, eller andre evt.
shareware bootloadere.

den kan klare det for dig således at du ikke behøver at fjerne XP.

men ellers skal du ud i og formatere. instalere 98 og derefter xp.

venligst

Thomas

Fra : Edmund

Dato : 05-01-03 18:44

Paul[2300] wrote:
> [...]
> kan jeg gør noget andet?
> når jeg prøver at installer win 98 , anbefaler det at afslutter

Kører din XP med NTFS

Hvis din XP kører fat32 så skulle Win98se kunne lave bootmenu

Hvis det er første udgave af Win98

Hvordan starter du din SuseLinux, er den i den nuværede bootmenu, eller
starter du den med diskette.

Hvis du bytter om på dine diske (hvis din XP er ntfs), kan du så få
startet din SuseLinux, for så kunne du jo installere 98 på den og så
rette det til ala ovenstående link

men så sådan her i stedet
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP "
/fastdetect

--
Mvh Edmund

Fra : Paul[2300]

Dato : 05-01-03 19:29

Edmund wrote

> Kører din XP med NTFS
> Hvordan starter du din SuseLinux, er den i den nuværede bootmenu, eller
> starter du den med diskette

nej FAT32 og Starter susilinux med diskette--LILO

Mvh Paul

Fra : Paul[2300]

Dato : 05-01-03 19:47

En anden vej er måske at format min slave HD,,bytte den over til master og
laver 3 partition på den, installer win 98 først, barefter installer linux
og har den tredje partition til XP i NTFS.og bytter den tilbage som slave.
kunne jeg ikke bare boot med en floppe? ligesom med Linux.
Kan man laver sådan en boot disk selv (hvordan?)eller skal man brug en
speciale program?Hvilken?

..

Fra : Edmund

Dato : 05-01-03 20:18

Paul[2300] wrote:
> [...]
> installer linux og har den tredje partition til XP i NTFS.og bytter
> den tilbage som slave. kunne jeg ikke bare boot med en floppe?

Hvorfor bytte om igen.

Hvis du installerer de tre systemer og tilføjer dette i din boot.ini
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP "
/fastdetect

får du adgang til din gamle XP, som du vel har installeret mange
programmer i.

Hvis du installer SuseLinux til sidst får du så ikke en bootmenu, det
gør man i mandrake.
I lilo skal man så vælge om man vil køre linux eller windows.
Bagefter kommer man så til den bootmenu som XP laver, hvor man så kan
vælge Win98

Kan man laver sådan en boot disk selv
> (hvordan?)eller skal man brug en speciale program?Hvilken?

Formater en diskette i XP(fuld formatering)
Overfør ntldr, ntdetect.com og boot.ini som er i roden af C

Du kan også bruge en Win98 startdiskette, men så skal du omdøbe ntldr
til Setupldr.bin
Husk kun at slette disketten, ikke formatere.
så kan du få adgang til XP selv om du installerer Win98 på F sådan som
du har diskene nu.
Hvis det er første udgave af Win98 du har, vil der jo ikke komme en
bootmenu.

Men når nu din XP kører fat32 kan du jo bruge tricket i

Fra : Edmund

Dato : 05-01-03 20:36

Paul[2300] wrote:

Jeg glemte lige en ret vigtig ting.

Hvis du installerter Win98 på dit F-drev, kan du bare reparere din XP
installation, det er det nemmeste.

Hvis det er XP home du har skal du starte din XP cd inde fra Win98, for
hvis du booter direkte på cdén kommer reparations muliheden ikke frem i
installations menuen

--
Mvh Edmund

Fra : Paul[2300]

Dato : 05-01-03 21:50

ok takker for hjælpen, der er Xp pro jeg har på engelsk, og win 98 er SE,
jeg prøver med det i morgen og se hvordan der gå,,
hvis du ikke høre fra mig mandag aften,, så vil du nok det gik galt med det
hele...
live and learn
mvh Paul

Fra : Edmund

Dato : 05-01-03 23:07

Paul[2300] wrote:
> [...]
> SE, jeg prøver med det i morgen og se hvordan der gå,,
> hvis du ikke høre fra mig mandag aften,, så vil du nok det gik galt

Held og lykke
Håber at høre fra dig i morgen :)

Lav XP bootdisketten først, som sikkerhed.

--
Mvh Edmund

Fra : Paul[2300]

Dato : 06-01-03 20:52

Så nu har jeg fået win 98 til at køre,,men det er ikke helt optimale, jeg
har skiftet min bios til boot til IDE 1, så booter win98, og hvis jeg har
min Lilo diskette i, så kan jeg boot til Suse eller XP,, ja det er ikke helt
optimalt.

bare så vi er enlig om min setup har jeg XPpro på IDE0 fat 32(en partition
driv C)
win98SE på en 2GB partition(E) på IDE1 i starten af disken, så har jeg en
anden partition i fat 32 og en til i NTFS og SuseLinux er installeret på
de sidst 5GB.

Jeg har prøvet at ændre i boot ins, men det har ikke hjulpet, nok fordi jeg
har skrevet det forkert,
har ændret til
Boot Loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP"
/fastdetect
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS ="Microsoft Windows 98"

har prøvet med den, men den vil ikke boot til 98

Har jeg total mistet det hele ideen
mvh Paul

Fra : Edmund

Dato : 06-01-03 21:12

Paul[2300] wrote:
> [...]

[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows 98"

Havde du ikke sat den til boote ide0 (dit XP drev), da du installerede Win98.
Har du en fil der hedder bootsect.dos i roden af C

Hvis du have sat den til at boote på IDE1 da du installere WIn98,
har den vel ikke fundet nogle XP bootfiler den skulle tage hensyn til.

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS så booter XP disk1
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS så booter XP disk 2

--
Mvh Edmund

Fra : Paul[2300]

Dato : 07-01-03 18:36

Håber du finder den tråd Edmund.
Ja det gik helt gak da jeg prøvet at laver en reperations instalation i xp
efter har installeret 98.
så gik min network helt amok og en helt masse filer var væk.
Så der var kun en mulighed tilbage, og ja, jeg har startet helt forfra,med
en nye instalation(først win98 og barefter XP),,heldigvis var Suselinux ok.
Nu kan jeg booter fra LILO og vælger Windows, så kommer boot menue med Xp
eller win98.
Så nu er alt på plads.
Ja det var en lang dag i dag.
Takker for alle dine hjælp, selvom jeg fik ikke så meget ud af det til sidst

MVH Paul

Fra : Edmund

Dato : 07-01-03 20:02

Paul[2300] wrote:
> Håber du finder den tråd Edmund.

Jeg har skam holdt øje med dig :)

> Ja det gik helt gak da jeg prøvet at laver en reperations
> instalation i xp efter har installeret 98.
> så gik min network helt amok og en helt masse filer var væk.

Hvad var det for nogle filer, nogle bestemte mapper?
Var din gamle XP opdateret til SP1, jeg har nemlig aldrig prøvet at
reparere en XP med SP1

Kan du ikke se mit indlæg fra i går, jeg kunne godt tænke mig at vide om
du havde sat din bios til at boote på IDE0 da du installerede Win98se på
E drevet, for så undrer det mig at det ikke virker, for der er da flere
her i gruppen som skriver at det virker med 98se. Jeg har kun selv leget
med første udgaven af Win98.

Angående din boot.ini fra i går, så skal der altså stå C:\="Microsoft
Windows 98" selv om Win98 er installeret på E. Der skal jo stadig bootes
fra C-drevet. Prøv at se den boot.ini du har nu, der skal ikke stå noget
med multi(0) foran.

> [...]
> forfra,med en nye instalation(først win98 og barefter XP),,heldigvis
> var Suselinux ok. Nu kan jeg booter fra LILO og vælger Windows, så

Booter du til LILO med diskette eller har du været inde i linux og lavet
den til at boote direke på harddisken, som jeg har fårstået det, er det
din gamle Suselinux du bruger.

> Takker for alle dine hjælp, selvom jeg fik ikke så meget ud af det
> til sidst

Pænt af dig at takke, selv om mit forslag var noget hø

PS: er der staroffice 6 i Suselinux

--
Mvh Edmund