Mystik i Nørre Nissum
Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-01-03 12:36

Under denne lovende overskrift fjæler der sig dog et mere jordnært,
genealogisk problem.

Min ane 224, Peder Christensen Støvelbech* (begravet i Nørre Nissum
11.Jan 1771) blev omkring 1730 gift med en Maren Christensdatter (ane
225), begravet 3. Feb 1788, ligeledes i Nørre Nissum.

De fik (mindst) 9 børn, hvoraf to døde som mindreårige.

Er der nogen der er stødt ind i Peder og Maren og eventuelt kan
fortælle mig hvor og hvornår de er viet? Jeg har ikke kunnet finde
vielsen i Nørre Nissum kirkebog, men det kan selvfølgelig skyldes
sjusk fra min side. Begges fødsler har jeg heller ikke kunnet hitte,
så hvis der er bud på disse, vil det også være meget velkomment.

* Støvlbæk/Støvelbæk, som er nutidens stavemåder, er gennem tiderne
set stavet på 12-14 forskellige måder, så online-søgning er næsten
dømt til at mislykkes.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Holger Hertzum-Larse~

Dato : 10-01-03 14:40

I ft. 1787 for Støvlbæk hedder ane 225 Maren Pedersdatter, 80 år enke efter
1. ægtesk. manden på gården, Christen Pedersens, moder. Måske er det den
Peder på Kongensgaard og Maren Christensdatter der bliver cop. 2/3 1732? Ved
det første barns dåb er der en fadder "David på Kongensgaard.