isfiskeri
Fra : Henning Olsen

Dato : 05-01-03 10:40

Jeg har altid drømt om at prøve isfiskeri.Og nu er chancen der måske.Men
hvor kan isen bære,hvor er det tilladt?Og hvordan får man bedst hul på isen
uden et isbor,og uden at isen går i stykker rundt om mig selv?

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-03 11:49

"Henning Olsen" <Hogb_olsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har altid drømt om at prøve isfiskeri.Og nu er chancen der måske.Men
> hvor kan isen bære,hvor er det tilladt?

Der er ikke rigtigt nogle "regel" om hvor isen kan bære. Men jeg ville holde
mig meget langt fra våger (naturlige huller med åbent vand) og steder, hvor
sneen er mørk. Faktisk bør man vel slet ikke begive sig ud, hvis der er sne
over isen(?)

Tilladt er det de steder, du normalt har fiskeret!
Dog ville jeg undlade at lave huller i isen på steder, hvor der er mulighed
for at folk giver sig til at stå på skøjter.

Fra : Davy Svensson

Dato : 05-01-03 13:54

Hej Tiger.
Isvinter er lig med isfiskeri. Det er jo ikke så tit det sker, så det med
udstyr osv, bør lige tjekkes en ekstra gang.
Du kan anvende en lægtehammer eller den flade ende af et ko-ben til at hugge
hul i isen, men det er dog at foretrække med et isbor, da det er meget
hurtigere og sikre.
Det kan købes for 500-600 kr. husk at købr et bor med en stor diameter da
der også er mulighed for gedde under fiskeriet.
Du bør også anskaffe et par is-syle, hvis uheldet skulle være ude, og man
ryger gennem isen.
Ang. isens holbarhed kan du tjekke hos de lokale myndigheder/ politi. Mit
bud på det bedste isfiskeri lige pt. vil være Sjælsø, den må være frosset
til da den ikke er særligt dyb.
Jeg skal selv derud næste weekend.
et lille tip: tag altid skøjetr på da det er hurtigt at flytte sig, og ikke
så koldt om fødderne da der ikke er så meget kontakt men isen..
Go´tur M.v.h MAG

Fra : Davy Svensson

Dato : 05-01-03 14:15

indlæg var til henning ikke tiger sorry

Fra : BeerHunter©

Dato : 05-01-03 19:40

Du skal regne med at mindre søer uden strøm kan bære når istykkelsen har
passeret 10 cm, større søer mindst 15 cm da tykkelsen kan variere meget, har
selv prøvet en nat efter Knuder på Furesøen hvor isen var 20 cm, pludselig
smutter boret betænkeligt hurtigt igennem -tykkelsen var under 10 cm (UFF)!
Med hensyn til snakken om isbor eller ej er mit råd - køb det uanset at man
skal kikke dybt i pungen, det er alle pengene værd !
Mit bud på et bundt Aborrer er Farum sø, Sjælsø, Burresø eller evt Søllerød
sø som har en stor bestand af små Aborrer med enklte rigtig pæne "Specimens"
imellem.
Lyngby sø kan give gode gedder og Sandart og Furesøen skal man bare vente
med ,men åbner den er det især det kolde mørke Knude fiskeri, der trækker
ved 20 tiden om aftenen, nå ja så er der Esrom som er sikker tidsmæssigt, et
sted imellem Farum og Furesø.

MvH
)><((((º> Niller© )><((((º>

http://home13.inet.tele.dk/neholler/

Fra : Hans Jørgen Hansen.

Dato : 06-01-03 01:39

Du kan bruge en almindelig håndøkse til at hugge hul på isen, det brugte vi
i det
Nordvestjyske før i tiden, da vi gik på ålefiskeri med Savlyster, eller som
som den
kaldtes her Ålesaks. Men husk at sætte et bånd i skaftet på øksen, til at
tage omkring
håndledet, da du kan risikere at øksen ryger fra dig når der bliver
gennemgang i isen,
husk også at tage isklumpen op på isen, for at markere at der er hul på
denne

Fra : Benny Fly

Dato : 09-01-03 01:09

Det er en god idé at fremstille sig en gafkrog af en ordentlig engeltkrog
monteret på et træskaft. Hvis du laver centimetermål på trælisten med start
fra krogspidsen, er det nemt at tjekke istykkelsen, når du har lavet hullet.
Du bør også medbringe en skummeske fra køkkenskuffen til at fjerne grødis
fra hullet, der ellers hurtigt kan fryse til igen

BeerHunter© <hmmtjaa@jubiipost.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e187b5c$0$154$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Alex Linaa

Dato : 09-01-03 08:02

"Benny Fly" <bennyfly-sletdette-@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Du bør også medbringe en skummeske fra køkkenskuffen til at fjerne
grødis
> fra hullet, der ellers hurtigt kan fryse til igen

Hvis man tillige hælder en smule madolie i hullet, fryser det ikke så
nemt til.

venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : no