Diskus forhandler
Fra : Sinan Tamer

Dato : 05-01-03 08:46

Daws NG

Igår var jeg nede i akvariehandleren, for at lære lidt om diskus. Der sagde forhandleren, at diskus stortrives, selvom man holder
dem i utilberedt århus-vandværksvand??? I følge ham kan man hælde det direkte ned til fiskene. Jeg vil på ingen måde miskreditere
ham, men jeg synes at det lød underligt. ALLE andre steder jeg læser om folks erfaringer med diskus, fortæller mig at man SKAL
blødgøre og forsure vandet for at de trives. Dette sagde jeg også til ham. Hertil svarede han at det kun er i surt vand, at diskus
kan danne det sekret/slimhinde, som ynglen lever. Altså spiser ynglen direkte af forældrenes hudflade ?? Han fortalte mig, at det er
derfor diskus stortset kun kan fåes i yngel i surt/blødt vand. Men ellers går de udmærket i vandværks vand fra århus, sagde han. Han
lød meget overbevisende, men det modstrider i høj grad med alt det i diskus fanatiker der ude skriver. Er den god nok, eller er det
en røver???

Han forklarede også, grunden til hvorfor folk blødgør vandet: Mineralerne i vandet (kalk mm.) virker som buffer hvilket gør, at man
ikke bare kan gøre vandet surt ved at filtrere det over spaghnum. Dette var jeg allerede mere eller mindre indforsået med. For at
blødgøre vandet anbefalede han noget PH-sænker (kemikalie/væske), hvilket mange folk måske ikke vil putte i deres akvarie. Han
forklarede at osmose-monstorer og ionbyttere er overflødige, når man brugte PH-sænker. For det deres PH-sænker i virkeligheden gør
er ikke at sænke PH'en direkte. Men derimod er det en væske som nedbryder minerallerne i vandet. Med andre ord er det ikke en
PH-sænker men et middel, der blødgør vandet. Altså formindsker det bufferen, hvorefter man med spaghnum filtrering kan surgøre
vandet. Mit spørsgsmål er; Er der nogen, der har noget erfaring, med dette middel, som de vil dele med mig ?? Gør det vandet surt
eller nedbryder det kalk/mineralerne i vandet ??

På forhånd MANGE tak for jeres svar

Hilsen Sinan

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 05-01-03 09:59

> [...]
> lød meget overbevisende, men det modstrider i høj grad med alt det i
diskus fanatiker der ude skriver. Er den god nok, eller er det

Hvis du spørger mig, er alt ovenstående helt korrekt. Sikkert ikke hvis du
spørger Torben M. Især hvis det opdræt du får. Fiskene trives fint i
alm. postevand fra vandhanen. Du skal kun tænke på blødt vand, hvis du vil
til at avle. Da jeg havde diskos, brugte jeg vand direkte fra hanen, og det
var kun iskoldt vand de fik. Jeg skiftede ca. 10% hver anden dag, og de var
hverkan sky eller syge eller lign. Det var noget brilliant tyrkis så vidt
jeg husker. De gik(svømmede) i et akvarier med et biowheel, ét lysstofrør og
kun grus og rødder. De lyste efter hver vandskift, og jeg brugte hverken pH
sænker eller anden "sort magi".

En anden ting. Køb diskos af en privat. Det er både
billigere(forhåbentligt!) og bedre, i og med en diskos opdrætter må have en
eller anden form for forståelse for hvordan fisk trives, siden hun/han kan
få dem til at yngle. Jeg ville i hvert fald købe dem af en, hvor jeg
kunne komme og snakke med hende/ham, og se fiskene an i mere end 5minutter.
(Undtagelsen er igen "friskt vildtfangede" diskos, som nok kun fåes gennem
forhandlere nu om dage).

> [...]
middel, som de vil dele med mig ?? Gør det vandet surt
> eller nedbryder det kalk/mineralerne i vandet ??

Hvis det er pH'en du vil sænke, ville jeg gøre alt andet end at bruge en pH
sænker væske. Ved ikke om det påvirker på andre vandværdier end pH, for der
findes jo et hav af væsker. Tror det eneste rigtige er et Co2 anlæg. Det
ville jeg i hvertfald vælge - og så kan du have planter samtidig.

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Sinan Tamer

Dato : 05-01-03 10:19

Tak for svaret Thomas. Hva med dig Torben, hva vil du mene ??

Hilsen Sinan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-01-03 19:03

> [...]
> findes jo et hav af væsker. Tror det eneste rigtige er et Co2 anlæg. Det
> ville jeg i hvertfald vælge - og så kan du have planter samtidig.

Først ville jeg dog anbefale at fjerne noget alkalinitet (karbonathårdhed).
Jeg har ikke prøvet, men det forekommer mig at det vel kan volde problemer
for alvor at drive pH nedad sålænge denne kraftige buffer er til stede i
stor mængde.

vh
Jan

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 05-01-03 10:30

> [...]
folks erfaringer med diskus, fortæller mig at man SKAL
> blødgøre og forsure vandet for at de trives.

Det har du ihvertfald ikke læst på min hjemmeside. Jeg skriver netop, at
vandet til almindeligt hold af discus ikke behøver at være blødt og surt.
Tværtimod så bliver fiskene mere hårdføre i vand med en hårdhed på cirka 15
GH og en pH på cirka 7,0 - 7,3.

Dette sagde jeg også til ham. Hertil svarede han at det kun er i surt vand,
at diskus
> kan danne det sekret/slimhinde, som ynglen lever. Altså spiser ynglen
direkte af forældrenes hudflade ??

Ja, yngelen spiser direkte af forældrenes hudflade
men de kan godt danne sekret i hårdt vand. Grunden til at vandet skal være
blødt er, at det osmotiske tryk inde i æggene er lavere end det osmotiske
tryk i vores vandværksvand. Derfor bliver klækkeprocenten væsentligt lavere
i hårdt vand end i blødt.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 05-01-03 10:39

Uaru'er laver også sekret, som ungerne spiser direkte af huden fra
forældrene. Uaru'er er suværent mine ynglings ferskvandsfisk - har dog
aldrig haft dem selv. Har ikke lige haft et 900L stående til dem. De
bliver meget store...

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 05-01-03 10:39

"Thomas Schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forældrene. Uaru'er er suværent mine ynglings ferskvandsfisk - har dog
> aldrig haft dem selv. Har ikke lige haft et 900L stående til dem. De

Hvorfor er det nu lige at du skriver dette indlæg??? Det er ganske vist
rigtigt, men har vel egentligt ikke nogen med det andet at gøre?

Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 05-01-03 11:17

Fordi du bekræftede at diskosunger lever af sekret, og det lød meget
usandsynligt for Sinan. Ville bare lige oplyse at der findes andre fisk der
har samme adfærrd, og så blev jeg lige grebet af øjeblikket... og tænkte på
alle de dejlige uaru'er... og så gik det helt galt.

Håber du overlever. :oÞ

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 05-01-03 12:49

> [...]
> har samme adfærrd, og så blev jeg lige grebet af øjeblikket... og tænkte

> alle de dejlige uaru'er... og så gik det helt galt.

Jeg skulle jo bare lige være sikker på at jeg ikke missede din pointe....

Fra : Sinan Tamer

Dato : 05-01-03 10:43

Tak for svaret, så er jeg blevet den smule klogere.
Men er der nogen, der med sikkerhed kan svare på mit spørgsmål vedrørende PH-sænker. Sænker den PH'en direkte eller nedbryder den
mineralerne i vandet ??

Hilsen Sinan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-01-03 19:14

"Sinan Tamer" <Sinan_Tamer@hotmail.com> wrote in message
> Tak for svaret, så er jeg blevet den smule klogere.
> Men er der nogen, der med sikkerhed kan svare på mit spørgsmål vedrørende
PH-sænker. Sænker den PH'en direkte eller nedbryder den
> mineralerne i vandet ??

Normalt består pH-sænker af fosforsyre, der på glimrende vis er i stand til
at sænke pH, men med den omkostning at der kommer temmeligt meget fosfat i
vandet (hvilke IMHO er en væsentlig årsag til opblomstring af blågrønalger -
der egentligt burde kaldes cyanobakterier - der er i stand til at
syntetisere nødvendige kvælstofforbindelser selv).
Kemien består i af du udskifter karbonat med fosfat. Desuden kan der ske
nogle fældningsprocesser, hvori der indgår calsiumsulfat(gips) og noget
calsiumfosfat. Men det korte i det lange er udskiftningen af karbonat med
fosfat.

vh
Jan