Hvordan lærer vi katten hvad den må og hva~
Fra : Jane Marquard

Dato : 05-01-03 03:33

Hej allesammen.
Vi har et spørgsmål ang. vores dejlige lille hankat. Han har fået for vane,
at han vil jagte mit hår. Det var også meget sødt da han var killing, men
efter han er blevet ældre, gør det ret ondt og få negle ind i ryggen. Når
han gør det sætter jeg ham ned, og så får han ikke lov at komme op igen, i
et stykke tid. Men han nægter bare at lade være. Ligeså hopper han konstant
op på borderne, og efter jeg har det lidt svært med katten på bordene, ville
jeg også meget gerne at han holdt op med det. Men hvordan/og kan man
overhovedet lære en kat at der er nogle ting den ikke må?
Mvh
Tigermis og Jane

Fra : Helle

Dato : 05-01-03 11:08

"Jane Marquard" <janel@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> jeg også meget gerne at han holdt op med det. Men hvordan/og kan man
> overhovedet lære en kat at der er nogle ting den ikke må?

Hejsa.

Ja det kan godt være svært at lære katte hvad de ikke må. Vi bruger dén
metode at vi siger strengt NEJ! når den gør noget den ikke må og samtidig
med nej'et så sprøjter vi vand efter katten med sådan en vandforstøver som
man også bruger når man stryger tøj. Mange katte hader vand og til sidst vil
det være nok bare at sige NEJ! De finder også ud af at der er nogen ting som
de ikke skal bide i for de sprøjter jo med vand, de dumme ting
Det er vigtigt at katten ikke ser vandforstøveren sprøjte da den skal tro at
det er planten, køkkenbordet osv. der sprøjter med vand.

Nogen katte synes dog at det er sjovt at der kommer vand efter dem *suk* men
prøv, det er da forsøget værd.

Mvh Helle

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 05-01-03 17:42

Hejsa!

Man kan også klappe i hænderne og sige NEJ (eller et tramp i gulvet).
Det er med "klappet & NEJ'er" mine katte har lært at høre efter...

MVH. Mette

Fra : Nina El Falaki

Dato : 05-01-03 18:10

Min erfaring er at katte bedst lærer med det gode. 1. Afled deres
opmærksomhed fra det forbudte med noget, de godt kan lide. 2. Et bestemt
neeeej efterfulgt af ros/godbid/klik i samme øjeblik de tøver med at gøre
det forbudte. 3. Ignorer det forbudte men ros/godbid/klik i samme sekund de
holder op.

En af Hollywoods kattedressører har en gang sagt: Man klan lære en kat ALT
ved hjælp af mad.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 05-01-03 18:11

> En af Hollywoods kattedressører har en gang sagt: Man klan lære en kat ALT
> ved hjælp af mad.

Det kan man også! Mine kan sitte på kommando *S*

Mette

Fra : Anne Green

Dato : 08-01-03 16:16

Mette Mejdahl wrote:

> Det kan man også! Mine kan sitte på kommando *S*
>
> Mette

Jeg tror bare Miss D er tosset i hovedet og tror hun er en hund - hun
kommer når jeg fløjter . Det er nu meget sjovt (OG praktisk) og hun
er ved at lære den lille Gwendalyn at gøre det samme

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 08-01-03 16:49

> Jeg tror bare Miss D er tosset i hovedet og tror hun er en hund - hun
> kommer når jeg fløjter . Det er nu meget sjovt (OG praktisk) og hun
> er ved at lære den lille Gwendalyn at gøre det samme

Jamen det er da meget praktisk min kommer kun når jeg kalder deres navn og
helst med en dåse tun i hånden, hvis jeg skal være helt sikker på de kommer.

Hilsen Sanne