MS Windows
briani 27239
Harddisk problem.
Fra : Peter \(8464\)

Dato : 05-01-03 02:27

Hejsa.

Jeg har lige flyttet en 46,1GB IBM disk over i en anden computer. Der
var en del små partitioner på, alle FAT32. Problemet er bare at når jeg
booter op i windows (som ligger på en anden disk.. en Western Digital)
kommer der kun 1 ekstra drev frem i stifinderen (D:), og når jeg
dobbeltklikker på det kommer følgende fejlmeddelse frem:
--
Der er ikke adgang til D:\
En enhed, som er sluttet til systemet, fungerer ikke.

Hvordan får jeg mine forsvunde partitioner tilbage? Og hvis jeg ikke kan
det, kan jeg så redde de data der lå på disken på anden vis?
Er der nogen der kan anbefale et supergodt recovery program? Helst
gratis eller shareware.

Denne meddelse er x-postet i dk.edb.hardware.drev og
dk.edb.system.ms-windows - da jeg ikke ved om det er et hardware
problem, eller windows-problem.

Mvh.
Peter Bak

Fra : Jens

Dato : 05-01-03 03:41

"Peter (8464)" <admin@silkeborgmuseum.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Denne meddelse er x-postet i dk.edb.hardware.drev og
> dk.edb.system.ms-windows - da jeg ikke ved om det er et hardware

Har du flyttet ibm discen til slave eller sat den på den anden idebus ?

Har du fjernet "a" på ibm discen med fdisk ?

hvilken computer/bundkort er den sat på ?
og hvilken win version ?
Er den fundet i biosèn som den rigtige disc ?

mvh Jens

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 05-01-03 04:39

Ups, der var vist en masse ting jeg havde glemt at skrive!

> Har du flyttet ibm discen til slave eller sat den på den anden idebus
?

Jeg har kun 2 harddiske og ingen cd/dvd drev i maskinen. Min Western
Digital disk (som virker fint) er primary master, og IBM disken jeg har
problemer med er secondary master.

> Har du fjernet "a" på ibm discen med fdisk ?

Nej, det hele ser faktisk lidt underligt ud i fdisk! Min anden disk,
hvor windows er installeret, er delt i 2 dele. Den ene (c:) er markeret
med "a". Når jeg så skifter til problem-disken, viser den underligt nok
også kun 2 partitioner, en på 2gb og en på 43gb. Jeg kan huske at der
var omkring 5 partitioner på disken da den sad i den anden maskine -
hvor er de blevet af? Den på 2gb har også et "a". Når jeg så går ind og
vil "angive aktiv partition" får jeg bare beskeden om at kun 1 patition
kan være aktiv, og der findes jo allerede en aktiv partition på den
anden disk. Hvordan kan jeg så fjerne det forkerte "a" fra min IBM disk?

> hvilken computer/bundkort er den sat på ?

cpu: Pentium3 866mhz Slot 1
bundkort: AOpen AX63 Pro
gfx: Asus Geforce2 Pro/GTS
hd1: 20gb Western Digital
hd2: 46gb IBM
lyd: Soundblaster Live! 1024
net: 3COM 905C-TX-M

> og hvilken win version ?

Jeg bruger Windows 98SE, og det gjorde maskinen som disken kommer fra
også.

> Er den fundet i biosèn som den rigtige disc ?

Ja, der er ingen problemer

Mvh.
Peter Bak

Fra : Erling

Dato : 05-01-03 14:27

> [...]
> kan være aktiv, og der findes jo allerede en aktiv partition på den
> anden disk. Hvordan kan jeg så fjerne det forkerte "a" fra min IBM disk?

Hvordan ser disken ud hvis du fjerner C-drevet og booter fra en diskette ?

Mvh.
Erling

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 05-01-03 15:12

> Hvordan ser disken ud hvis du fjerner C-drevet og booter fra en
diskette ?

I fdisk ser det ud, ligesom når c-drevet var der. Ingen forskel. Stadig
kun 2 partitioner, 1 på 2gb, og resten er bare unallocated space.
Når jeg ude i dos så prøver at komme ind på c: (det drev der virker er
jo taget ud..) så kommer der også en af de der typiske dos-fejl.. kan
ikke læse fra drev c: - afbryd, forsøg igen, osv osv..

På problemdisenk var der egentlig også installeret Windows98SE da den
sad i en anden maskine, og jeg har prøvet at starte op, kun med den disk
i. Men så kommer der bare en fejlmeddelelse der siger "Operativsystemet
mangler" lige efter den har stået og "Verifying DMI pool data"

Mvh.
Peter Bak

Fra : Jens

Dato : 05-01-03 17:57

> [...]
>
> Jeg har kun 2 harddiske og ingen cd/dvd drev i maskinen. Min Western
> Digital disk (som virker fint) er primary master, og IBM disken jeg har

Vil det sige den sidder på samme kabel, og med jumperen i master position,
eller sidder den på et kabel for sig selv med jumperen i master position ?

> [...]
> kan være aktiv, og der findes jo allerede en aktiv partition på den
> anden disk. Hvordan kan jeg så fjerne det forkerte "a" fra min IBM disk?

Jeg tror det er fordi de begge er master disce på samme kabel
Flyt jumperen til slave position bag på ibm discen, du har jo ikke et cd
drev at tage hensyn til.

> cpu: Pentium3 866mhz Slot 1
> bundkort: AOpen AX63 Pro
> gfx: Asus Geforce2 Pro/GTS
> hd1: 20gb Western Digital
> hd2: 46gb IBM
> lyd: Soundblaster Live! 1024
> net: 3COM 905C-TX-M

HD 1 og 2 er samme disk delt i 2 drev ikke ?

> Jeg bruger Windows 98SE, og det gjorde maskinen som disken kommer fra
> også.

Og formateret med fat32 med w98 formentlig ved du hvor store "clustere" der
er på den ?

Hvad var bundkortet i den gamle pc for et ?

Hvad siger den i bios det er for en disc helt præcist ?

Og er det "auto" i bios eller den registrerede user disc ?

Er virus detect slået fra i bios når du sætter nye disc til ?

mvh Jens

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 05-01-03 18:09

> Vil det sige den sidder på samme kabel, og med jumperen i master
position,
> eller sidder den på et kabel for sig selv med jumperen i master
position ?

De sidder på hvert sit kabel, og er begge master. Bios finder fint begge
diske, så jeg går ikke ud fra at det er der problemet er.

> Jeg tror det er fordi de begge er master disce på samme kabel
> Flyt jumperen til slave position bag på ibm discen, du har jo ikke et
cd
> drev at tage hensyn til.

Så let er det desværre ikke :-/

> HD 1 og 2 er samme disk delt i 2 drev ikke ?

Nej.
Min hd1, Western Digital er delt i to dele, på hendholdsvis 5gb (c:) og
15gb (d: - når den problematiske IBM harddisk sidder i får den bogstavet
e:)

hd2, IBM'en, som der er problemer med får tildelt d: og windows siger at
det er på 2gb. Når man så går ind i fx. fdisk eller et andet
harddisk-værktøj kan man se at den er delt i 2 dele. Første del er den
som windows finder på 2gb, og resten er bare ubrugt plads. (unallocated
eller sådan noget).
Det underlige er, at der gerne skulle være 5 partitioner på disken, med
en masse data på som jeg gerne vil redde :-/

> Og formateret med fat32 med w98 formentlig ved du hvor store
"clustere" der
> er på den ?

Alle partitioner er FAT32. Jeg bruger kun Windows98SE.

Med "clustere" - mener du så hvor store partiotionerne skulle være? Jeg
kan sgu ikke helt huske det... :-/

> Hvad var bundkortet i den gamle pc for et ?

Det var et Asus A7V med onboard Promise ATA100 controller, hvor disken
hidtil har siddet.

> Hvad siger den i bios det er for en disc helt præcist ?

Bios finder disken rigtigt, som en IBM disk på 46,1gb.

> Og er det "auto" i bios eller den registrerede user disc ?

Ja, jeg har sat alle til "auto"

> Er virus detect slået fra i bios når du sætter nye disc til ?

Jeps, det er slået fra.

Mvh.
Peter Bak

Fra : Jens

Dato : 05-01-03 18:39

> [...]
> Min hd1, Western Digital er delt i to dele, på hendholdsvis 5gb (c:) og
> 15gb (d: - når den problematiske IBM harddisk sidder i får den bogstavet

Den skulle gerne få e, f, g, h, og i
Jeg mener der er noget i w98 der dikterer sidste drevbogstav, men er ikke
sikker på hvor jeg har det fra.
Kan du i bios vælge det rigtige drevbogstav at boote fra hvis du vil boote
fra ibmèn ?

(unallocated
> eller sådan noget).
> Det underlige er, at der gerne skulle være 5 partitioner på disken, med
> en masse data på som jeg gerne vil redde :-/

Den har aldrig været i en NT eller XP eller W2K windåse vel ?

Nej jeg mente cluster størelsen ikke partition størelsen, men det er ikke
noget man går og husker til hverdag.

> Det var et Asus A7V med onboard Promise ATA100 controller, hvor disken
> hidtil har siddet.

Ok det kigger jeg lidt på i forhold til den anden.

> Ja, jeg har sat alle til "auto"

User er bedre.....efter min mening.

Prøv at opdatere driveren til ibm discen i w98, det kan være en forkert den
har valgt
Det er tilsyneladende først når dos begynder at læse på discen det går galt.
Men du skal stadig kunne fjerne "a" med fdisk, det forstår jeg ikke du ikke
kan.

mvh Jens

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 05-01-03 19:18

og

> Den skulle gerne få e, f, g, h, og i
> Jeg mener der er noget i w98 der dikterer sidste drevbogstav, men er
ikke
> sikker på hvor jeg har det fra.

Ja, de skulle den gerne.

> Kan du i bios vælge det rigtige drevbogstav at boote fra hvis du vil
boote
> fra ibmèn ?

Jeg kan ikke boote fra ibm-disken, har prøvet hvor den sad alene i
maskinen. :-/

> (unallocated
>
> Den har aldrig været i en NT eller XP eller W2K windåse vel ?

Der har, for lang tid siden været windows2000 på den, men har kørt med
windows98SE med den i lang tid efter det. Dengang jeg prøvede med
Windows2000 brugte jeg desuden også FAT32 i stedet for NTFS.

> Nej jeg mente cluster størelsen ikke partition størelsen, men det er
ikke
> noget man går og husker til hverdag.

Jeg gør i hvert fald ikke lige

> User er bedre.....efter min mening.

Tjoeh.. men jeg går ikke ud fra at det har noget at gøre med problemet,
så længe BIOS kan finde den rigtigt?

> Prøv at opdatere driveren til ibm discen i w98, det kan være en
forkert den
> har valgt

Dér var noget jeg ikke havde kigget på!
Når jeg kigger i Enhedshåndtering er der faktisk et udråbstegn ved
Secondary IDE-controller (dual fifo) !!

Tror jeg prøver at sætte disken som slave på den anden controller, hvor
min Western Digital disk sidder som master. Ellers vil jeg prøve at se
om jeg kan finde en driver der virker. Den der ligger i
c:\windows\system - virker åbenbart ikke? Det er den som er installeret
nu... hjælper heller ikke noget at geninstallere den.

Vender tilbage med resultatet

> [...]
galt.
> Men du skal stadig kunne fjerne "a" med fdisk, det forstår jeg ikke du

Det forstår jeg heller ikke rigtigt...... fdisk er også efter min mening
ved at være forældet.

Mvh.
Peter Bak

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 05-01-03 19:39

> [...]
installeret
> nu... hjælper heller ikke noget at geninstallere den.

Nu har jeg så sat min Western Digital til at være Primary Master og IBM
disken, der fejler, til at være Primary Slave.

Der er kommet et lille "fremskridt" nu. Der fremkommer stadig kun et c:
d: og e: drev, hvoraf c: og e: er drev på Western Digital diske, som
virker. I modsætning til før kan jeg dog nu kommer ind på det 2gb. store
d: drev, og der ligger underlige filer! 581mb i alt, og de er fordelt på
128 filer. Filerne hedder enten ikke noget, og så er der en masse der
hedder "0" en masse der hedder "1" osv.. op til 9. Derefter begynder de
at have navn fra "a" til "t".
Hvad jeg kan bruge disse filer til aner jeg dog ikke.

I Enhedshåndtering ser tingene også lidt anderledes ud end før. Nu er
der udråbstegn ved Primary IDE-controller (dual fifo) i modsætning til
før, hvor det var den Secondary IDE-controller det var galt med.

Tilmed er det også et rødt kryds over "GENERIC IDE DISK TYPE47" under
"diskdrev". Under egenskaber for dette punkt står der at "Denne enhed
virker ikke korrekt, fordi den enhed, Primary IDE-controller (dual
fifo), som den afhænger af, er blevet dynamisk deaktiveret.

Svaret må vel være at jeg skal indlæse en ny driver til Primary
IDE-controller, hvor disken nu sidder, for at få controlleren til at
virke korrekt. Er der nogen der ved hvilken driver??

Mvh.
Peter Bak, der føler at der måske snart er en løsning på det hele... ?

Fra : Jens

Dato : 05-01-03 20:08

> [...]
>
> Mvh.
> Peter Bak, der føler at der måske snart er en løsning på det hele... ?
Jaja det sker nok snart noget.
Nu ville jeg så Brutalt fjerne alle de drivere der er til hdèr i w98
og genstarte den, så finder den nok på noget, og checker discene igen.
Men........
De der filer du har på en 500mb part. dem kan jeg ikke lide, især ikke når
discen har været i en w2k.
Det ligner noget jeg har bøvlet en del med i forbindelse med w2k og
ompartitionerring.
(En w2k disc kan gendannes af den oprindelige pc efter den er ompartet, hvis
der er registreret med config medtaget.)
Og de oplysninger skal jo ligge et sted.......

mvh Jens

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 05-01-03 20:40

> [...]
ompartet, hvis
> der er registreret med config medtaget.)
> Og de oplysninger skal jo ligge et sted.......

Well, hovedsagen er sådan set at disken ikke fejler noget. Det tror jeg
da i hvert fald ikke nu, i modsætning til i starten hvor jeg var bange
for at data'en ikke kunne reddes. I stedet for at skulle til at bøvle
med den her maskine, vil jeg prøve at flytte disken over i min kærestes
computer i morgen og se om den virker der. Det lader jo til at det er
min win98 installation den ikke kan lide?
Hvis hun nu ellers bare gad holde op med at spille The Sims så jeg kunne
få fingrene i hendes maskine..

Mvh.
Peter Bak

Fra : Jens

Dato : 05-01-03 21:00

> [...]
> min win98 installation den ikke kan lide?
> Hvis hun nu ellers bare gad holde op med at spille The Sims så jeg kunne
Nænæ det er ikke w98 på den der giver probelmer.

Det er den w2k installtion der ligger neden under, og det er absolut _ikke_
sikkert at den gamle maskine vil kendes ved den da der er skrevet i
bootsektoren på den.

(Du kan jo heller ikke boote fra den alene i din egen pc.)

Det er en forkert fjernelse af w2k der så er årsagen og så er der mig
bekendt kun en vej...........

Du kan selvfølgelig prøve med partition magic og se hvad du får ud af det,
men jeg tvivler lidt på det bliver det du ønsker at få ud af det.
Det er også den gamle w2k der gør at du ikke kan fjerne "a"èt på den, du har
ikke ejer rettighedder over den disk, det kan du kun få ved at fjerne alle
parter på den og lave nye, men det var ikke det du ville.

mvh Jens icq : 175861681

Fra : René Prebendorf

Dato : 05-01-03 09:25

Prøv dette program. http://www.pcinspector.de/file_recovery/DK/welcome.htm

--
Venligst René
Remove xxx

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 05-01-03 09:53

> Prøv dette program.
http://www.pcinspector.de/file_recovery/DK/welcome.htm

Tak for linket, vil jeg prøve med det samme!

Mvh.
Peter Bak

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 05-01-03 13:56

> Tak for linket, vil jeg prøve med det samme!

Hm, Programmet ser ellers utroligt lovende ud, men når jeg prøver at
scanne harddisken for de logiske drev der er gået tabt, når den ikke ret
langt før der kommer følgende fejlmeddelese:
--
Division by zero.
--

Nogen der ved hvad jeg skal gøre, eller kender andre ligende programmer?

Mvh.
Peter Bak

Fra : Alex Kristensen

Dato : 06-01-03 20:40

"Peter (8464)" wrote:

> [...]
> det, kan jeg så redde de data der lå på disken på anden vis?
> Er der nogen der kan anbefale et supergodt recovery program? Helst

Er drevet sat om med samme antal spor, cylindre og sektorer som på den
anden computer?

--
Alex Kristensen
   news@taiwu.ath.cx

The average woman would rather have beauty than brains, because the
average man can see better than he can think.

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 06-01-03 21:04

Jeg har fået det til at virke igen nu.

Helt præcis hvad problemet var er jeg ikke helt sikker på. Jeg løste det ved
at geninstallere Windows98SE på min anden harddisk.
Det har vel været noget med driveren til harddiskcontrolleren problemet i?

Nå, skidt pyt. Bare glad for det virker igen nu

Tak til alle for de gode råd, og især Jens som ledte mig på sporet da han
foreslog jeg skulle indlæse en ny driver til primary ide controller.

Mvh.
Peter Bak

Fra : Jens

Dato : 06-01-03 22:44

"Peter (8464)" <adminFJERNDETTE@silkeborgmuseum.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Tak til alle for de gode råd, og især Jens som ledte mig på sporet da han
> foreslog jeg skulle indlæse en ny driver til primary ide controller.

Det var så lidt da

mvh Jens