JackNicholsen spidder (ulands)selvbedrag:"~
Fra : Bo Warming

Dato : 05-01-03 02:06

JackNicholsen spidder (ulands)selvbedrag:"Rundt om Schmidt"(spoiler)

Gøgereden-anarkisten er i denne film blevet voksen - 66 år, chef-hjul i
samfundsmaskineriet(forsikringsselskab).

Han pensioneres og konen dør og de eksistentielle kriser vælter ind over
ham og tackles umodent på eksperimenterende 68'er vis og efter spøjse
episoder lander han styrket på alle fire med ny manerer og facader, lidt
sundere end de gamle.

En TV-spot har forledt ham til at sende penge til uland til
fjernadoption af 6 årig dreng og en katolsk nonne holder sponsorgryden i
kog ved at sende breve om drengens udvikling og opfordrer til
korrespondence(!) og Nicholson der er i krise i sin ny ensomhed sender
lange løgnagtige breve om sit liv til det fjerne ulandsbarn.

"Beviset på, at man ikke er sindsyg, er at man kan spille normal" har
kloge anti-psykiatere skrevet

Her ser vi den konventionelle bureaukrat-chef der får stjålet
livsløgnen, fra de gamle skuespil-facader og lysteligt og klogt opbygger
ny og bedre. Bl.a. får hans indbildskhed en sund afklapsning da hans
datter får ham til ikke at blande sig i hendes bryllup men være der
aktivt og halv-ærligt - better than nothing.

"Hvad har mit liv betydet for noget som helst" spørger den nybagte
pensionist sig i sine krise-anfald. Ingen af os sætter de kæmpe-spor i
evigheden, som skyldfølelsespådragende medier lægger op til ved at
skamrose dem, de giver "15 minutters berømmelse" og rollemodel-status.

Dette er en Ibsensk- selvbedrag afslørende film, men
gennemsnitsmennesket - og slet ikke Jack Nicholsen - gør ikke til grunde
af at så livsløgnen afsløret. Det man ikke dør af bliver man stærkere
af, og uden at springe ud som noget han ikke er, bliver filmens
sympatiske anti-helt modnet af modgang og kommer tæt på sin ny
svigerfamilie på livsbekræftende vis. Selvom de er kugleskøre. Hvem er
ikke det?

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Bo Warming

Dato : 08-01-03 17:09

> Dette er en Ibsensk- selvbedrag afslørende film, men
> gennemsnitsmennesket - og slet ikke Jack Nicholsen - gør ikke til
grunde
> af at så livsløgnen afsløret.

Blandt det meget berettiget dårlige der kan siges om afgående Ole
Michelsen,er at han aldrig har brugt sin uddannelse til at knytte
filmkunst an til litteratur, drama og anden finkultur, som han er
uddannet i.
H Palle fra Politiken kan let overgå Bogard - som nu går i selvsving
over deres evne til at opreklamere dogme-lort.

Alene det at misinformere som rutine, at "FILM SKAL SES I BIOGRAFEN",
når dvd og video og TV tilbyder oplevelser med 99% af biografværdi - det
fjerner troværdighed fra denne statspropaganda.

Selvfølgelig er Ole Michelsen klogere end siin datter og ser næsten så
godt ud, og er arrogant og det forveksles med intelligent. Men denne
TV-reklame for statsstøttede danske film havde ingen kvaliteter frem for
andre landes og den danske forgænger Lauridsen.
Effektiv TV-oplysning om de ny film burde være helt uden skærmtrold. Kun
klip fra de ny film der anmeldes. Kommentarer bør ske voice over.
BBC-filmanmeldelsesTV er langt bedre.
Og Bogard hatte er at tale ned til folk. Vi er alle forskellige og nogen
kan lide moderen og nogle datteren og en tilfældig smagsdommers
subjektive rangordning af de ny film er ækel stalinisme.
Giv objektive oplysninger om hvad filmen handler om og klip der viser
typiske episoder og de vigtigste skuespilleres udseende.Og respekter at
så kan folk selv vurdere hvad de gider se - eller leje.