Vedr. affotografering 7 scanning af mikrok~
Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-01-03 01:07

Haløjsa.

På baggrund af tidligere diskussioner vedr. dette har jeg lavet et par
web-sider vedr. emnet.
http://www.haunstrup.dk/feldborg/scanner_test/

Siderne er på et meget foreløbigt stade. Bla. mangler jeg nogle
eksempler på hvordan indscanninger af mikrokort ser ud, sammenlignet med
andre metoder, "In real Life".

De testmønstre jeg foreløbig har samlet viser jo primært scannerens evne
til at fokusere og dets evne til at gengive små detaljer korrekt.

Overordnet set kan der meget vel være andre ting der tæller mere i den
her sammenhæng. Men som nævnt det er på vej.

Jeg mangler også at få lavet nogle indscanninger med det jeg kalder
Storm P. metoden (herom senere). Og jeg mangler nogle scanninger med den
aller nyeste generation af scannere, som hvis de holder hvad de lover
vil kunne leve op til mine krav om min. 250 - 300 ppi i forhold til
originalmaterialet.

Hvis nogen har resultater med andre typer at opstillinger, eller mener
at kunne fremvise bedre resultater med de allerede nævnte typer, så
modtager jeg meget gerne bidrag.

Men husk: Kun scannersoftwarens indstillinger må benyttes - ingen form
for efterbehandling derudover er tilladt - og fremsendt i ukomprimeret
Tiff.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Arne Feldborg

Dato : 06-01-03 22:36

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Sun, 05 Jan 2003 01:07:02
+0100

>På baggrund af tidligere diskussioner vedr. dette har jeg lavet et par
>web-sider vedr. emnet.
>http://www.haunstrup.dk/feldborg/scanner_test/

Jeg har nu yderligere lagt et eksempel op på siden. Denne gang en halv
side af en folketælling, henholdsvis indscannet i 300ppi efter
Xeroxkopi, affotograferet på kortlæser, og indscannet efter microkort.

Men ligesom flere andre afventer jeg at se resultater fra Epsons nyeste
scanner. Hvis den har samme høje kvalitet som dens to forgængere vil den
med 3200x6400 optisk nok være et bekendtskab værd.

Den kom på markedet i England og Japan lige tidsnok til sidste del af
julehandlen, kommer til Tyskland om en uges tid (pardoksalt nok egentlig
for den bliver faktisk produceret i Tyskland), og forventes til Danmark
i slutningen af Januar.

Prisen i England og Tyskland er omkring de 35 - 3700 Kr. Den vejledende
pris i Danmark er foreløbig ansat til Kr. 4.523,00(!). Mon ikke det
vil ændre sig, når de andre producenter også kommer med nye modeller.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Jens V. Olsen

Dato : 07-01-03 09:53

Som en hjælp ved scanning af mikrokort er jeg i gang med udvikling af
et program til efterbehandlingen.
Programmet kan "udskære" de enkelte delbilleder med henblik på
automatisk efterjustering (kontrast, gamma og skærpning).
Jeg vil gerne i kontakt med nogle, der vil være betatestere for
programmet.
Send mig en mail, hvis du har en god skanner og vil være med.
Med venlig hilsen
Jens V. Olsen <jvo@post6.tele.dk> - ham med ScreenShotFixer.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 17-01-03 00:58

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Mon, 06 Jan 2003 22:35:31
+0100

>Men ligesom flere andre afventer jeg at se resultater fra Epsons nyeste
>scanner. Hvis den har samme høje kvalitet som dens to forgængere vil den
>med 3200x6400 optisk nok være et bekendtskab værd.

Jeg har nu haft mulighed for at prøve denne scanner (Epson Perfection
3200).

En foreløbig bedømmelse må være at det er godt og solidt isenkram.
Arbejder godt og softwaren er rimelig fornuftig at bruge. Der er helt
klart tale om en ny generation at transparentscannere i forhold til det
tidligere kendte - men et egentligt kvantespring vil jeg nu ikke kalde
det.
Prøvescanninger vil blive fremlagt snarest.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Show The Andersens

Dato : 17-01-03 13:17

Hvor er den scanner beskrevet??? - og hvad koster den...?
Vi venter på prøvescanningerne.....

Niels

--
Pga. spam problemer bedes du slette "sletmig¤" ved email henv.
Al post tjekkes via SpamPal mod diverse DNSBL-servere.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 17-01-03 18:50

"Show The Andersens" <show@sletmig¤bear.dk> skrev Fri, 17 Jan 2003
13:16:53 +0100

http://www.epson.co.uk/sohoprod/imaging/scanner/perf3200/

>- og hvad koster den...?

I England og Tyskland ca. 36 - 3800 Kr. Epson Danmark oplyser at prisen
herhjemme (vejl. udsalgspris) forventes at blive ca. 4.500 Kr.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Arne Feldborg

Dato : 18-01-03 01:10

> [...]
13:16:53 +0100

>Hvor er den scanner beskrevet??? - og hvad koster den...?

Hov. Jeg havde ikke i første omgang bemærket at det var dig der havde
underskrevet brevet (troede det var din mor). Nu bliver jeg faktisk lidt
nervøs, for jeg kender jo lidt til din ekspertise på det område.

Men hvorom alting er, så har jeg i huj og hast lavet et par prøver. Men
har endnu ikke fået den gjort færdige - det dersens arbejde tager nu
altså også for meget af folks fritid.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Show The Andersens

Dato : 18-01-03 09:48

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men hvorom alting er, så har jeg i huj og hast lavet et par prøver. Men
> har endnu ikke fået den gjort færdige - det dersens arbejde tager nu

Ja, det var min søn, han skal/ vil hjælpe mig her i januar hvor han har lidt
god tid. Den du nævner bliver nok for dyr. Jeg har kik på en CanonSscan
5000F -vist en helt ny model m 2400 x 4800 dpi med et ret stort
diasscanningsfelt (knap 2000 kr)og det er det Niels forsøger at finde ud af,
om er ok (godt nok til mig). Niels er på banen igen i aften.
Hvis det er til at have med at gøre pynser jeg lidt på at scanne de sogne
jeg selv arbejder med - Mors sogne, Ning herred ved Århus mm og så evt lokke
Brande lok.hist. forening til at få scannet deres KB-kort fra Brande og
nabosogne. Det kan da godt være at kvaliteterne ikke er gode nok på lang
sigt - når arkiverne engang måske kommer i gang?????, men læses kan det da
tilsyneladende?????

Annette

Fra : Arne Feldborg

Dato : 19-01-03 23:34

"Show The Andersens" <show@sletmig¤bear.dk> skrev Sat, 18 Jan 2003
09:47:56 +0100

>god tid. Den du nævner bliver nok for dyr. Jeg har kik på en CanonSscan
>5000F -vist en helt ny model m 2400 x 4800 dpi med et ret stort
>diasscanningsfelt (knap 2000 kr)og det er det Niels forsøger at finde ud af,

Jeg kender den ikke i detaljer. Men for mig at se er det eneste nye at
den er med USB2 port. Og da den sælges billgere end DF2400UF har jeg
lidt svært ved at tro at den skulle være væsentligt bedre. Og ihvertfald
mener jeg ikke transparentarealet er stort nok til et helt mikrokort.
Du skulle muligvis se lidt på Cannons 8000F i stedet.?

Jeg har som tidligere nævnt selv en DF2400UF og teknisk set lever den
efter min mening ikke op til hvad man plejer at se fra Cannons side.
Det kunne jo tænkes at de to andre nævnte er bedre, men da jeg ikke
kender dem godt nok tør jeg ikke udtale mig om det.

> [...]
>Brande lok.hist. forening til at få scannet deres KB-kort fra Brande og

Der er ingen tvivl om at inden udløbet af indeværende år vil der være
fuld gang i den private indscanning af mikrokort. Nogen steder med
større held end andre, men sådan vil det jo altid være når noget nyt
skal tages i brug.

>nabosogne. Det kan da godt være at kvaliteterne ikke er gode nok på lang
>sigt - når arkiverne engang måske kommer i gang?????,

Det vi har set fra arkivernes side mht. indscanning af mikrofilm kan vi
til enhver tid slå med flere længder allerede med den nuværende teknik.
Men jeg mener også vi skal stile noget højere.?

For et par år siden (eller måske endda mindre) skrev jeg i et noget
kritisk indlæg, at det var tåbeligt at arkiverne brugte tid og
knokkeldyrt udstyr på at scanne allerede filmede arkivalier - istedet
for at scanne de ufatteligt mange arkivalier der end ikke er filmet.

Jeg skrev også den gang, at længe før de bliver færdig kan vi andre gøre
det både bedre og hurtigere med amatørudstyr. Den spådom er allerede nu
ved at gå i opfyldelse.

>men læses kan det da
>tilsyneladende?????

Ja det kan sagtens læses, sådan generelt set. Men det kniber stadigvæk
med de helt fine detaljer, lige netop når man har mest brug for dem.

Jeg har dog gjort den erfaring, at det kan være en fordel at scanne i
6400x6400 og så efterfølgende resample til halv størrelse, fremfor at
scanne i 3200x3200.
Jeg mener Helbo har givet udtryk for lignede erfaringer.?

Men så er vi altså også oppe i filstørrelser hvor det for alvor begynder
at gøre ondt - hvis man vil have et helt kort i et billede.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 17-01-03 17:53

On Fri, 17 Jan 2003 00:58:15 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

> [...]
>3200).
>
>Prøvescanninger vil blive fremlagt snarest.

Hvis du har mulighed for/har lyst ville det have stor interesse for
mig at se, hvordan den klarer en dias.

Hilsen Kaj Ahlburg i Ry

Fra : Arne Feldborg

Dato : 18-01-03 01:10

Kaj Ahlburg <kahlburg@post5.tele.dk> skrev Fri, 17 Jan 2003 17:52:41
+0100

>Hvis du har mulighed for/har lyst ville det have stor interesse for
>mig at se, hvordan den klarer en dias.

Normalvis vil det slet ikke være nødvendigt med så høj en opløsning til
almindelige dias. Og mine egne dias er så gamle og støvede, at de næppe
kan bruges til noget.

Men jeg skal gerne lave nogle prøvescanninger for dig - fortsættes i
e-mail.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 18-01-03 23:06

> [...]

> Normalvis vil det slet ikke være nødvendigt med så høj en opløsning til
> almindelige dias. Og mine egne dias er så gamle og støvede, at de næppe

Jamen så støv dem dog af ) det kan sagtens lade sig gøre og samtidig
kan du jo sætte dem i nye glasfrie rammer. Godt nok har meget gamle dias
mistet noget af farven, men det kan vel rettes op elektronisk hvis du får
scannet dem ind!Jeg 'muntrede' mig sidste vinter med min søsters
uerstattelige dias taget i 1950'erne, som nu er blevet lagt på en cd til
glæde for børn og børnebørn!

Venligst

--
Jytte Frank Dekov
Munkebjergvej 102 DK-2770 Kastrup

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 19-01-03 08:00

On Sat, 18 Jan 2003 23:05:36 +0100, "Jytte Frank Dekov"
<jytte.dekov@mail.dk> wrote:

> [...]
>scannet dem ind!Jeg 'muntrede' mig sidste vinter med min søsters
>uerstattelige dias taget i 1950'erne, som nu er blevet lagt på en cd til

Har du lyst til at fortælle, hvordan og hvormed og erfaringer?

Hilsen Kaj Ahlburg i Ry

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 20-01-03 00:04

"Kaj Ahlburg" skrev i en meddelelse > > >

> Har du lyst til at fortælle, hvordan og hvormed og erfaringer?

Ja men det vil jeg da godt, hvis jeg ellers havde erfaringer der i denne
henseende kunne bruges. I den 'afstøvning' som jeg foretog, var min ringe
indsats såmænd bare at tage de gamle dias ud af de glas som de stod imellem
og derpå sætte dem i nye glasløse rammer. De gamle glas var forseglet med
papir og der var godt ned Newtonringe og andre morsomheder på dem.
Det med at lægge dem på en cd blev foretaget af en af min søsters venner, så
der kan jeg desværre ikke hjælpe med nogen erfaring.
Venligst

Fra : Arne Feldborg

Dato : 19-01-03 10:37

"Jytte Frank Dekov" <jytte.dekov@mail.dk> skrev Sat, 18 Jan 2003
23:05:36 +0100

> Jamen så støv dem dog af ) det kan sagtens lade sig gøre

Jammen vist kan det da det. Men selvom jeg har nogle hundrede stykker,
så er det altså meget få af dem der har nogen egentlig værdi.

Men pointen var sådan set også mere, at Kaj for at kunne bedømme og
sammenligne resultatet jo også skal have mulighed for se de originale
dias - og for at kunne se resultatet i ukomprimeret udgave.

Derfor mener jeg det er bedst at Kaj og jeg tager direkte kontakt. Men
når / hvis engang jeg får tid kan jeg da godt ligge et par eksempler op
på nettet af mine egne dias, scannet med de tre scannere jeg pt. adgang
til.

Jeg har iøvrigt ladet mig fortælle, at det med forsatslinse er muligt at
affotografere dias direkte med digitalkamera. Men det er ikke noget jeg
selv har erfaring med.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Arne Feldborg

Dato : 19-01-03 02:10

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Fri, 17 Jan 2003 00:58:15
+0100

>Jeg har nu haft mulighed for at prøve denne scanner (Epson Perfection
>3200).

De første prøvebilleder kan nu ses på nedennævnte side. Samtidig er alle
testbilleder nu komprimeret lidt mere, så loadetiden skulle blive
væsentligt mindre.
En nærmere omtale følger senere.