Schmidt i smalformat?
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 05-01-03 00:42

Min genbo så i eftermiddags "About Schmidt" i Palads, og nu hævder han
- altså genboen - hårdnakket at filmen var i en slags 4:3-format a la tv, og
ikke i widescreen eller cinemascope. Lærredet var ikke bredere under
filmen end under reklamerne siger han som forgæves ventede på at tæppet
skulle glide helt ud til siderne. Men hverken han eller andre i biffen brokkede
sig.

Mon ikke han alligevel tager fejl. Kan nogen finde på at lave ikkebredformat-
film i vore dage ...?

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk (mails til mig er minus 'men')

Fra : Torben Simonsen

Dato : 05-01-03 00:58

"Jørgen Grandt" <Unstable@ButOnCable.dk> writes:

> [...]
> under filmen end under reklamerne siger han som forgæves ventede på at
> tæppet skulle glide helt ud til siderne. Men hverken han eller andre i

Reklamerne i en biograf bliver typisk vist i enten 1:1,66 eller 1:1,85,
som begge er widescreen-formater.

"About Schmidt" er i 1:1,85, og det forklarer hvorfor der ikke blev
skiftet format efter reklamerne.

Det er forholdsvis få biografer, som i vore dage overhovedet er i stand
til at vise film i formatet 1:1,37, som er det der kommer tættest på
tv-format.

> Mon ikke han alligevel tager fejl. Kan nogen finde på at lave
> ikkebredformat- film i vore dage ...?

Dogme-brødrene kan, men de er vist også næsten de eneste.

--
-- Torben.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 05-01-03 01:12

Torben Simonsen skrev bl.a.:

> Reklamerne i en biograf bliver typisk vist i enten 1:1,66 eller 1:1,85,
> som begge er widescreen-formater.
>
> "About Schmidt" er i 1:1,85, og det forklarer hvorfor der ikke blev
> skiftet format efter reklamerne.

Aha. Vil det sige at 1:1.85 er *cirka* det halve i bredden af hvad en normal
cinemascopefilm fylder på et biogarflærred?

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk (mails til mig er minus 'men')

Fra : Torben Simonsen

Dato : 05-01-03 05:38

> Aha. Vil det sige at 1:1.85 er *cirka* det halve i bredden af hvad en normal
> cinemascopefilm fylder på et biogarflærred?

Så skal det vist være *meget* cirka. Cinemascope er 1:2,39, så forholdet
mellem bredden af de to formater er 1,85/2,39 = 0,774.

--
-- Torben.

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 05-01-03 15:55

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> wrote in message

> Dogme-brødrene kan, men de er vist også næsten de eneste.

Ironisk nok siger dogmereglerne at filmene skal optages på 35mm (hvilket for
det meste vil sige bredformat) hvilket hverken Lars von Trier eller Thomas
Vinterberg gjorde. Så vidt jeg ved er det af dogmefilmene kun Mifune der er
optaget på "rigtig" 35mm.

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Torben Simonsen

Dato : 05-01-03 16:22

"Mikkel Selsøe Sørensen" <spandikl@hotmail.com> writes:

> [...]
> Vinterberg gjorde. Så vidt jeg ved er det af dogmefilmene kun Mifune der er

Ja, jeg har også tidligere her i gruppen undret mig højlydt over denne
mærkværdige dogmeregel. Den lyder ordret:

"Filmformatet skal være Academy 35 mm".

For det første forstår jeg ikke den kunstneriske begrundelse for reglen.
Hvorfor mon brødrene har ment, at det er en god idé at optage filmene
i et format, som flertallet af de danske biografer har svært ved at vise
korrekt?

Og for det andet virker det sært, at man tilsyneladende ikke har så
svært ved at "glemme" det med 35 mm og gladeligt optager på video eller
16 mm, mens man til gengæld stædigt holder fast i det med Academy-
formatet (1:1,37).

Søren Kragh-Jacobsen er faktisk den eneste, som har været rimeligt
fornuftig i denne sammenhæng. Han optog Mifune på 35 mm, og selvom
den er optaget i 1:1,37, så er billederne faktisk komponeret således,
at de også ser rimelige ud, hvis de i biografen bliver vist i 1:1,66
eller 1:1,85.

--
-- Torben.

Fra : Tenzel Kim

Dato : 06-01-03 03:17

Torben Simonsen wrote:

> "Filmformatet skal være Academy 35 mm".

Dette betyder vel egentlig ikke at det skal optages med 35 mm men
rettere at slutresultatet skal være i 35mm formatet.

Eller tager jeg helt fejl?

Tenz.

Fra : Torben Simonsen

Dato : 06-01-03 09:34

Tenzel Kim <tenzel_kim@hotmail.com> writes:

> Dette betyder vel egentlig ikke at det skal optages med 35 mm men
> rettere at slutresultatet skal være i 35mm formatet.

Altså er en dogmefilm ikke en dogmefilm, hvis man ser den på DVD?

> Eller tager jeg helt fejl?

Det er et godt spørgsmål. Ovenstående er en meget, meget sær regel, som
I høj grad er åben for fortolkning. Jeg aner ikke, hvad der egentlig
menes med den - og det gør dogme-brødrene åbenbart heller ikke selv,
hvis man skal dømme efter de film, de har lavet.

--
-- Torben.