MS Windows
briani 27239
Råd/God idé om partitionering
Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 05-01-03 00:45

Hejsa
Min kæreste har en hd på 15 Gb.
De 13 er brugt på mp3 oma. Nu trænger den til en formattering og
samtidig vil jeg så partitionere den.
Kan jeg undgå at slette de 13 Gb på en eller anden måde? Jeg kan ikke
helt gennemskue om det kan lade sig gøre. Kan jeg partitionere og
flytte bagefter, den lille partition skal jo ligge som c:\ (med OS)
Jeg har PM 8 og hun skal have W98SE.

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Jens

Dato : 05-01-03 01:18

"Morten Bowman Hansen" <morten@NOSPAMbowman.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> helt gennemskue om det kan lade sig gøre. Kan jeg partitionere og
> flytte bagefter, den lille partition skal jo ligge som c:\ (med OS)

For at ompartitionere skal du slette de gamle partitioner, og så er discen
slettet, du kan ikke ændre størelsen på nogen af de 2 drev uden at slette
dem.
Køb en ny disc og lav 10gb til "c" på den og resten til "d"så kan du flytte
rundt med data bagefter.
Tag den gamle fra imens, så sker der ikke noget med den.
Når du så sætter den gamle på igen, skal den enten være slave på samme ide
kabel, eller master på det andet ide kabel, og det gamle c drev skal have
fjernet "a"et med fdisk, men intet andet før dataene er flyttet til et
sikkert sted.
Hvis du laver et "c" og et "d" drev på den nye disc, kommer den "gamle"
automatisk til at hedde "e" og "f", og alle genveje og programmer der er
instaleret på det vil ikke virke.

Vent med at sætte det gamle drev til, til du har installeret det du vil have
på det nye c drev, det gør det lidt nemmere at arbejde med.

mvh Jens

Fra : scn

Dato : 05-01-03 01:23

"Jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> For at ompartitionere skal du slette de gamle partitioner, og så er
> discen slettet, du kan ikke ændre størelsen på nogen af de 2 drev

Forkert!

Partition Magic kan

Søren
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Jens

Dato : 05-01-03 03:37

"scn" <scn@invalid.xx> skrev i en meddelelse news:av7tll$pp$1@sunsite.dk...
> "Jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> Forkert!
>
> Partition Magic kan

Korrekt, men hvis spørgeren havde haft den havde spørgsmålet nok lydt lidt
anderledes.
En ny disc koster mindre end magic, og er mere anvendelig bagefter da man
ikke roder med partèr hver dag.

mvh Jens

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 05-01-03 07:15

> [...]
lidt
> anderledes.
> En ny disc koster mindre end magic, og er mere anvendelig bagefter da

Jeg tror du har overset en enkelt linie i det oprindelige spørgsmål.
Morten skriver jo netop:

Jeg går ud fra at PM 8 er Partition Magic 8..

Fra : Jens

Dato : 05-01-03 17:32

"Peter (8464)" <admin@silkeborgmuseum.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Morten skriver jo netop:

> Jeg går ud fra at PM 8 er Partition Magic 8..

Ok jeg oversatte det til noget andet.

mvh Jens

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 07-01-03 23:46

On Sun, 5 Jan 2003 17:32:22 +0100, "Jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote:

>"Peter (8464)" <admin@silkeborgmuseum.dk> skrev i en meddelelse

>Ok jeg oversatte det til noget andet.
>
>mvh Jens

Well det lykkedes efter nogle forsøg. Tak for hjælpe

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Nielsen

Dato : 05-01-03 12:28

"Morten Bowman Hansen" wrote

> [...]
> helt gennemskue om det kan lade sig gøre. Kan jeg partitionere og
> flytte bagefter, den lille partition skal jo ligge som c:\ (med OS)

Først ville det være en god ide at lave dig et diskette set via PM8, dem kan du bruge til at boote fra og starte en DOS version af
PM.
Med PM8 resizer du din nuværende partition således at du får noget "free space" - f.eks. de 2GB
På "free space" opretter du en FAT32 primær partition og sætter den til at være aktiv (den der skal bootes på). Nu kan du genstarte
og installere Win98.
Den oprindelige partition er hidden, så den skal du via PM ind og unhide.

Mvh
Morten

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 05-01-03 16:18

On Sun, 5 Jan 2003 12:27:54 +0100, "Nielsen" <mni@FJERNESit.dk> wrote:

> [...]
>og installere Win98.
>Den oprindelige partition er hidden, så den skal du via PM ind og unhide.

Det lyder som en god plan. Skidegodt Nielsen

Morten
morten@bowman.dk