MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Keyboards opsat til Thai ??
Fra : Flemming Lauritsen

Dato : 05-01-03 00:20

Jeg har indkøbt et Keyboards i Thailand - med Thai skrifttegn - men hvordan
får jeg det lige sat op ?

Fonte / layout m.v. - hvor kan de downloads ?

Kender du en hjemmeside - hvor der er hjælp, at hente ?

Med venlig hilsen
Flemming Lauritsen

Fra : Jane

Dato : 05-01-03 20:52

"Flemming Lauritsen" <fl@tdcadsl.dk> wrote in

Hej Flemming
Jeg bruger det selv, og her er nogle link hvor du kan downloade nogle thai
fond, men du skal huske, at du skal også have en "keyboard switcher"-kan
også hentes her- så du kan skifte mellem engelsk/dansk og thai.Prøv det
første link først, da det ser nemt ud.Er der noget, du ikke kan finde ud
af, kan du bare spørge.
Venlig hilsen
Jane

http://www.wondermay.com/setthai.htm

http://www.tpaa.org/thaikybd.html

http://thaigate.nii.ac.jp/refer/thaiio.html

http://www.asahi-net.or.jp/~PH6Y-TTI/thai/method03.htm

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 05-01-03 22:34

Køb en Thai version af Windows, så kan du bruge det.
Vestlige Windowsversioner kan ikke klare tegnsættet der skal bruges.

Fra : Henning

Dato : 06-01-03 14:03

"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i en meddelelse news:7v8h1vs12t0kpbecc76j4s1v0ei3268u7c@4ax.com...
> Køb en Thai version af Windows, så kan du bruge det.
> Vestlige Windowsversioner kan ikke klare tegnsættet der skal bruges.

Jeg har ikke efterprøvet det, men XP.pro.dk har indstillinger til bla. Thai.

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Jane

Dato : 06-01-03 16:20

Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org> wrote in

> Køb en Thai version af Windows, så kan du bruge det.
> Vestlige Windowsversioner kan ikke klare tegnsættet der skal bruges.

Sluder, selvfølgelig kan vestlige, ja alle windowsversioner bruges, enda
meget nemt, jeg har nu brugt det i 5 år på windows 98 + 98se, man skal blot
installere en lille thai "keyboard switcher" så kan man skifte mellem thai-
engelsk-dansk.
Hilsen
Jane

Fra : Flemming Lauritsen

Dato : 06-01-03 17:37

Hej Jane !

Jeg er sikker på har ret og jeg har fået en idé om hvad der skal til - nu
er det ikke mig der skal bruge det - men har lovet, hjælpe en som får besøg
af en thailænder i 3 måneder, som skal have mulighed for at skrive hjem på
thai.

Jeg har fået det til at virke nogen lunde - ( jeg kender ikke ret meget til
thai ) men syntes der er lidt problemer med afstanden mellem tegnene.
"keyboard switcher" syntes jeg ikke rigtig virker, men jeg kan godt skifte
ved at bruge Windows (alt+shift) er det samme funktion som "keyboard
switcher" ?

Vedr keyboard layout er der 2 at vælge mellem : Kesmanee og Pattachot - ved
hvad forskellen er og måske hvilken der er bedst at bruge ?

Som du kan se - har jeg prøve, at skrive mit navn på thai, men er ikke helt
tilfreds med mellem og tegn over tegn - hvad gør jeg forkert ?

Med venlig hilsen
Flemming
Tak for hjælpen - Jane !

?? ??? ? ??

Fra : Jane

Dato : 06-01-03 22:01

> [...]
> tegnene. "keyboard switcher" syntes jeg ikke rigtig virker, men jeg
> kan godt skifte ved at bruge Windows (alt+shift) er det samme funktion

Den keyboard switcer jeg bruger har jeg fået ved at installer et lille thai
skriveprogram "Cww"(cu-witer) det kan du downloade her, samt en del thai
fonte http://thaigate.nii.ac.jp/ftp/thaisoft/titech-aima/ filen heder
cww.zip jeg kan også sende den til dig hvis du ønsker det. Programmet
installeres på c-drevet og når det er installeret, skal du kun bruge filen
thaikbd.exe som som ligger i mappen, og så er det bare at lave en genvej
til på f.eks skrivebordet, hvor du så kan skifte mellem Engelsk/thai
Programmet cww fylder kun 804k. Selve det lille program- som indeholder
"keyboard switcheren"- er på thai, så det bruger jeg ikke, jeg bruger kun,
"keyboard switcheren" som også virker i alle andre programmer, word-Outlook
Express-Netscape, ja alle. Når du vil skrive thai i f.eks word eller andre
programmer, skal du huske at vælge den thai font du vil bruge, i
rullegardinet, det virker jo ikke hvis der står "Times New Roman"

Her kan du også læse noget om emnet.
http://thaigate.nii.ac.jp/files/

> Vedr keyboard layout er der 2 at vælge mellem : Kesmanee og Pattachot
> - ved hvad forskellen er og måske hvilken der er bedst at bruge ?
Det ved jeg ikke, siger mig ikke rigtig noget, der kommer nye navne hele
tiden

> Som du kan se - har jeg prøve, at skrive mit navn på thai, men er ikke
> helt tilfreds med mellem og tegn over tegn - hvad gør jeg forkert ?
Jeg kan ikke læse nogen thai tegn, det fremstår kun som ?????

Prøv at kopier tegnene herunder, som er thai, og sæt dem ind i word, marker
dem og skift til thaifond i rullegardinet, og størrelsen på 20, så skulle
det gerne virke.

Thai tegn. ÒèéÕà¡ÐÓྠ¿à´Ë¾ ÐàÓ´¾ ±®¾ àⱡ àËÐ´Ó ÊéÒѹ ÁÒ¹ÑÒéÃ
ææÊÊÊÊË¿¡è¡ÒÃÓÕéèËÐÓà 볪å/- ÊÒèÕË¿²ÕÒÑ

PS. Jeg bruger Windows98, og kender ikke XP, men jeg ved, at sproget thai
er i den, og at det også skulle virke.

Venlig hilsen
Jane

Fra : Jane