Ang: Pragtsmerlinger & 8-tals kuglefisk
Fra : Cyberbar

Dato : 04-01-03 23:27

Jeg ville høre om der var 1-2 personer omkring Langeskov, som lå inde med
nogle snegle. Så mine 8-tals kuglefisk, samt mine pragtsmerlinger kunne få
sig et festmåltid.

\\\\////
-(o o)-
-ooO--(_)--Ooo----------
Med venlig hilsen
Cyberbar
----oooO
----(----)----Oooo
-----\--(------(---)
------\_)------)--/
---------------(_/

Fra : Jesper Laursen

Dato : 05-01-03 17:19

Hej !

Så længe du ikke har snegle, så kan du fodre
dem med frosne røde myggelarver.

Det er begge typer fisk rigtig glade for !

Jesper

Fra : Cyberbar

Dato : 05-01-03 17:46

Takker mange gang for svaret. Er lige startet med et akvarium på 325 L. Så
alle gode tips kan bruges.

Mvh. Jan

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 05-01-03 18:57

"Cyberbar" <Cyberbar@tdcadsl.dk> wrote in message
> Takker mange gang for svaret. Er lige startet med et akvarium på 325 L. Så
> alle gode tips kan bruges.
>
> Mvh. Jan
>
> "Jesper Laursen" <jesper@laursen.mail.dk> skrev i en meddelelse

Hej
Fodre man med frosne myglarver, som i hvert fald kuglefisken er VELDIG glad
for, så pas lige på at den ikke får tilgang til alt for meget. Jeg havde det
lidt travelt da jeg skulle give min fisk, og fik derfor knækket et alt for
stort stykke af myglarverne her den andre dag.... Det kostede fisken livet,
da den åd sig i hjel :(.....
Hilsen Ditte

Fra : Plesner

Dato : 05-01-03 19:10

> Så længe du ikke har snegle, så kan du fodre
> dem med frosne røde myggelarver.
>
> Det er begge typer fisk rigtig glade for !

Der er lige det men, at kuglefisk jævnligt SKAL have snegle (eller et
andet foder, som er hårdt at bide i), da deres 4 'tænder' ellers vil
vokse til en størrelse, så de ikke længere kan spise - gæt selv, hvad der
så sker. Bevares - de behøver heller ikke snegle hver dag, men hvis
'tænderne' ikke bliver holdt nede, så havner man pludselig i selv at
skulle klippe dem, og det er ikke specielt nemt. Som alternativ kan man
fodre med hvad som helst - jeg bruger primært rejer som supplement til
mine kuglefisk.

I øvrigt har jeg det ikke så godt med at fodre med røde myggelarver - de
indeholder stoffer, som kan medføre allergi, idet de indeholder
hæmoglobin-lignende stoffer. I løbet af 10 år, hvor jeg jævnligt fodrede
med røde myggelarver, blev jeg selv overfølsom mod dette stof, og det har
den konsekvens, at jeg for det første ikke kan tåle at røre ved røde
myggelarver og heller ikke kan spise forskellige krebsdyr. Siden da har
jeg fundet ud af, at det slet ikke er usædvanligt at akvarister i løbet
af en årrække udvikler netop denne type allergi.

Hvad angår røde myggelarver, har det vist sig, at mange tilfælde af
sygdommen bugvattersot føres tilbage til fodring med netop denne type
foder.

Plesner

Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 05-01-03 19:10

Hej,

> [...]
> nogle snegle. Så mine 8-tals kuglefisk, samt mine pragtsmerlinger kunne få

Du kan evt. også prøve med frosne artemia -mine stribede smerlinger,
rødstrubede og oscars er fuldstændigt vilde med det, og du undgår evt. røde
myggelarveproblemer (jfr. tidligere kommentarer i gruppen omkring røde
myggelarver og evt. bakterier).

Jeg ved ikke om der er forskel på de forskellige pakninger, men jeg bruger
Kordon's Golden Gate Brine Shrimp, og det virker ;)

vh. Jørgen