Optanterne
Fra : Bodil Madsen

Dato : 04-01-03 20:48

Jeg mangler en kort og klar definition på optanter. Jeg ved godt at det var
dansksindede sønderjyder efter 1864.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 04-01-03 21:19

> Jeg mangler en kort og klar definition på optanter. Jeg ved godt at det
var
> dansksindede sønderjyder efter 1864.

Jamen, - findes der noget klarere?

Latin: Optare = vælge

Eller måske NDO?: Citat: " Beboer af et landområde, der ved dettes afståelse
vælger at bevare statsborgerretten i det tidligere hjemland".

Eller:
Citat fra: http://www.farman.dk/artikler/sonderj.html

"Men den største prøvelse sønderjyderne blev udsat for, var dog indførelsen
af den tre år lange preussiske værnepligt. Det var for enhver ung sønderjyde
en uudholdelig tanke, at skulle trække i fjendens forhadte uniform.
Underkaste sig preussisk eksercits og aflægge ed til Kongen af Preussen. Og
samtidig være naget af tanken om, at man kunne blive tvunget til at kæmpe
imod Danmark. Kæmpe imod sit eget fædreland. Der var imidlertid deri udvej,
at man kunne optere for Danmark. Ifølge fredstraktaten efter krigen i 1864,
havde de dansksindede ret til at vælge dansk statsborgerskab. Fristen herfor
var sat til 1870. At vælge dansk statsborgerskab hed at optere for Danmark.
Og den, som har opteret, kaldes en optant."
Håber du kan bruge en af dem......

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 04-01-03 22:24

Tak Poul. Det er udmærket. Jeg havde besvær med at få det sat så enkelt og
forklarende sammen.

med venlig hilsen
Bodil Madsen