Kattemad - dilemma (lang)
Fra : Mulle's mor Heidi

Dato : 04-01-03 20:15

Jeg er i vildrede, mht. kattefoder.

Har lige modtaget bladet fra Landsforeningen Forsøgsdyrenes værn, hvor der
er en glimrende artikel om indholdet i kattemad (og i hundemad for den sags
skyld)

Det fremgår at indholdet er:

"det der er uanvendeligt til menneskeføde og betragtes som affald.
Slagteaffald som indvolde, yvere og spiserør, selvdøde eller aflivede dyr,
og korn der er uegnet til menneskeføde, anvendes i dag i produktionen af
foder til kæledyr"
Længere nede i artiklen:
" Når dyr som kreaturer, grise, lam, kyllinger m.m. slagtes, bortskæres dele
af dyrekroppen, som ikke må anvendes til menneskeføde. Op mod 50% af et
slagtedyr anses for "uanvendeligt til menneskeføde". Det er f.eks. knogler,
huder og skind, svinebørster, lunger, sener, blod, hove og horn, testikler,
fødder, yvere, spiserør og indvolde...På dyrefoderemballagen benævnes disse
bi-produkter bl.a. "kød og benmel"

Velbekomme :o

Men så kommer spørgsmålet om næringsværdi...
"Råvarerne er blevet forarbejdet og behandlet ved forskellige processer. Èn
af dem benævnes "rendering" på engelsk - en afsmeltningsproces, hvor hele
dyrekroppe opvarmes, så man kan udskiller olie fra fedt og spæk....
De fedtopløselige stoffer udskilles fra vandopløselige og faste stoffer. Ved
denne proces fordamper det meste vand og bakterier slås ihjel. Men processen
enten ødelægger eller forøger også nogle af de naturlige enzymer som findes
i råvarene. Er dyrefoder baseret på kødaffald sund kost for dyrene? Nogle
dyrlæger hævder, at dyr der fodres med affald fra det industrielle landbrug
har en forøget risiko for kræft og andre degenerative sygdomme."

Og så har vi slet ikke talt om hormoner:
For selv om det ikke er tilladt at anvende hormoner til husdyr, så køber vi
jo foder af ikke-dansk oprindelse!

Lidt om dyrefedt:
"Når man åbner en pose tørfoder til dyr, stiger en stærk, sødlig vammel duft
op. Det er som hovedreglen lugten af afsmeltet dyrefedt - bl.a. animalsk
affaldsfedt fra restauranter. Affaldsfedt fra restauranter samles ofte i
platictønder, hvor det alt efter nationale regler, kan blive opbevaret i op
til flere uger under varierende temperaturer, inden det afhentes.
De firmaer der lever af at forarbejde blandt andet sådanne former for fedt,
tilsætter antioxydanter for at hindre yderligere harskning og sælger det
færdige fedt til producenter af dyrefoder"

*host*

Jeg vil i flæng nævne nogle af de mærker, man nævner i artiklen:

Friskies (det hedder nu Nestlè Purina):
Felix (i Danmark hedder det Pussi)
Go cat
Gourment
Vital balance

Hill's (Colgate Palmolive):
Science Diet
Prescription Diet

Procter&Gamble:
Iams
Eukanuba

Leo Animal Health (Arovit):
Specific
Specificare
div. lavprisprodukter (dvs. ofte varer uden navn, også kaldt No Name
produkter)

Masterfoods:
Whiskas
Cesar
Kitekat
Pedigree
Sheba

Heinz Pet Products:
9Lives, Nature's recipe
Reward

Nutro:
Max
Natural Choise, Gourmet Classics

Afslutningsvis, vil jeg opfordre til at bestille bladet hos forsøgsdyrenes
værn:
http://www.forsoegsdyrenes-vaern.dk/index.html

Og da artiklen er derfra, kan man nok forstå, at der også indgår dyr i
afprøvningen af dyrefoder.
Dette foregår ved at forsøgsdyrene anbringes i:

"de såkaldte metabolisme-bure. Det er bure, der udover generelt at være
meget, meget små, er udstyret med en metalrist i bunden, så urin og fæces
kan opsamles i en bakke under buret. ....Derudover tages der blodprøver.
Dyrene bliver sat i buret, får det foder man ønsker at teste, hvorefter de
skal forblive i buret til de har besørget. Hverken hunde eller katte bryder
sig om at stå på perforeret metalgulv og specielt katte vægrer sig ved at
besørge et sted, hvor de ikke kam komme til at skrabe eller grave - hvilket
jo er et instinkt hos katte. Vi har fået oplyst, at katte tit "holder sig" i
op til 22-23 timer (og dermed sidder i metabolisme-buret ligeså længe) fordi
de ikke _vil_ besørge i det bur."

Nogen gange skammer jeg mig over at være menneske, men tilbage til mit
spørgsmål:

Når man nu vil forsøge at lave kattemad selv (det kan da ikke være umuligt)
er der så nogen der har nogle gode opskrifter, eller gode råd, mht.
foder....der ikke kommer fra en storproducent?

Hilsen Mulle. Miver og MissRosa's mor Heidi

http://hei.homepage.dk/hei/killing.html

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-01-03 20:26

"Mulle's mor Heidi" <_klip_hei@vip.cybercity.dk> writes:

> [...]
> fødder, yvere, spiserør og indvolde...På dyrefoderemballagen benævnes disse

Det er egentlig sjovt, når man tænker på at fåretestikler bliver spist
med største velbehag mange steder i verden. Det samme gælder
grisetæer, blod og lunger. I Danmark er vi da også ret begejstrede for
flæskesvær.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik

Fra : Mulle's mor Heidi

Dato : 04-01-03 21:54

> [...]
> med største velbehag mange steder i verden. Det samme gælder
> grisetæer, blod og lunger. I Danmark er vi da også ret begejstrede for

<klip>

Ja, det er jo nok forskelligt hvordan man definerer _"sjovt"_

Jeg tror ikke du har forstået budskabet i mit indlæg, læs evt. afsnittet om
forarbejdningen igen, - hvis du er interesseret, fotokopierer jeg meget
gerne artiklen i dens fulde ordlyd, så du kan læse den igennem fra ende til
anden :)

Dette gælder naturligvis også andre, der måtte ønske at læse hele artiklen,
blot send mig en mail med din adresse :)
(zasha_x@hotmail.com)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-01-03 22:25

> [...]
> gerne artiklen i dens fulde ordlyd, så du kan læse den igennem fra ende til

Jo, jeg forstå udemærket budskabet, og jeg syntes også det er
mærkeligt at man bare stopper alle de unærende ting i dyremaden, og
når man så ligefrem behandler det som man gør...

Det jeg syntes er sjovt, er at man I Danmark definerer disse ting som
"uegnet til menneskeføde", når man for bare en generation siden spiste
det med velbehag. Som f.eks. lever, blodpølse, spæk, testikler og
grisetæer.

Engang imellem kan jeg nu også godt have dyreværnsforeninger ol.
mistænkt for at gøre industrien noget værre end den er, eller i hvert
fald at fordreje sandheden en anelse.

Fra : Mulle's mor Heidi

Dato : 04-01-03 23:21

> [...]
> Engang imellem kan jeg nu også godt have dyreværnsforeninger ol.
> mistænkt for at gøre industrien noget værre end den er, eller i hvert

</klip>

Ja, dén barnetro mistede jeg for mange år siden :o

Fra : Helle Andersen

Dato : 05-01-03 01:16

"Mulle's mor Heidi" <_klip_hei@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:av7mn5$nmf$1@sunsite.dk...

> Ja, dén barnetro mistede jeg for mange år siden :o

Hmm... interessant...
Du mener, at Trine er naiv, men accepterer selv ukritisk
en komplet uunderbygget artikel fra Forsøgsdyrenes
Værn ?

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : marianne hellemose

Dato : 04-01-03 23:01

Hej Mulle
jeg har ikke læst den artikel du omtaler, men der er en
del af samme type på nettet, ja det gav også mig "kvalme"
http://www.api4animals.org/doc.asp?ID=689
http://www.e-wrk.com/Food.htm det virker som om
at foderet skal være nemt og billigt at lave og nemt for forbrugeren, at det
så faktisk ikke er "særlig" egnet til
katte, som er skabt til råt kød og at optage væde fra
byttedyr, betyder mindre
--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : calista

Dato : 04-01-03 21:12

Føj for "katten" da!!!

Hvad skal man så give sine kræ at spise? (bortset fra at de allerede har
ædt en chili- plante og div. andre planterGG*)
Normalt sværger jeg til tørfoder, men det indeholder vel det samme som
våd- kost?!

Hmm.. I Grækenland fex er det også en deli at spise suppe med fårehjerne
*MUMS* NOT!!*GG*

Venter spændt på, hvad andre skriver om forslag til kattemad

Cali

http://www.kandu.dk/

Fra : Bente Jepsen

Dato : 04-01-03 23:21

> [...]
>
> Friskies (det hedder nu Nestlè Purina):
> Felix (i Danmark hedder det Pussi)
> Go cat
> Gourment
> Vital balance
>
> Hill's (Colgate Palmolive):
> Science Diet
> Prescription Diet
>
> Procter&Gamble:
> Iams
> Eukanuba
>
> Leo Animal Health (Arovit):
> Specific
> Specificare
> div. lavprisprodukter (dvs. ofte varer uden navn, også kaldt No Name

Ja, man kan jo i hvert fald ikke gå ud fra, at fordi produktet er dyrt er
det også lavet af gode råvarer.
Jeg noterer mig, at Royal Canin ikke er på listen.
Jeg fik sammen med medlemsblad fra Jyrak, en lille prøvepose fra RC, sammen
med deres folder, og deri står, at de kun anvender kød som er egnet til
menneskeføde, og det må vel egentlig være 1. prioritet, når man skal vælge
sit foder, at det er kriteriet for, hvad der bliver fyldt i. Det burde alle
de gode mærker, som Hills og Iams og Eukanuba være for gode til ikke også at
gøre. Min eneste anke ved RC er at man ikke kan se eller få oplyst, hvor
stor en procentdel af foderet der er kød.

Hilsen
Bente

Fra : Helle Andersen

Dato : 05-01-03 00:55

Den pågældende artikel er i mine øjne aldeles underlødig
og skrevet i et meget "farvet" sprog, som gør det svært at
tage seriøst - kun en smule bedre end Ekstra-Blad's
Journalistik. Hvis de vil tages seriøst, burde de skrive en
mere velunderbygget artikel, som bærer mindre præg af
sensationspressen.

At vores kattemad er lavet af produkter, som ikke er
egnet til menneskemad, er ikke odiøst, da katte og
mennesker jo altså ikke har de samme næringsbehov.
Som jeg ser det er det positivt, at der bruges bi-
produkter, for lur mig om vores katte fra naturens side,
ville sortere kødet fra og spytte f.eks. nyrerne og benene
ud. Det gør mine katte i hvert fald ikke, når de får
daggamle kyllinger. jeg ville være langt mere betænkelig
ved at købe foder fra en producent, som reklamerede
med, at de ikke havde bi-produkter i deres foder, men
kun kød.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : marianne hellemose

Dato : 05-01-03 09:43

Helle skrev
>Som jeg ser det er det positivt, at der bruges bi-
produkter, for lur mig om vores katte fra naturens side,
ville sortere kødet fra og spytte f.eks. nyrerne og benene
ud. <

Det som jeg ser som et problem er at kattene spiser
hele den daggamle kylling, men det er "voksne" kyllinge-
ben, næb der bliver brugt i foder, den balance der er i hele den daggamle
kylling bliver rykket ved at det kun er
en del der bliver brugt. Ernæringsmæssigt kan *jeg* godt
forestille mig at der vil være en forskel også fra daggammel til "voksen"
kylling.

Det er almindelig kendt at man kan "tilberede" alle vitaminer / mineraler
osv ud af maden, og den "rendering"
proces der foregår efterlader ikke meget håb om god
ernæring så derfor tilsættes der div. ting bagefter, hvis man brugte "reelt"
kød og knuste knogler ville der kunne
bevares nogle af de gode ting.

Fra : Helle Andersen

Dato : 05-01-03 10:23

"marianne hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3e17f023$0$47403$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Det som jeg ser som et problem er at kattene spiser
> hele den daggamle kylling, men det er "voksne" kyllinge-
> ben, næb der bliver brugt i foder,

Men nu ved jeg, at f.eks. Hill's *ikke* bruger ben og næb
i deres foder, men kun knogler og indmad ect. Hvordan
det forholder sig med de andre mærker ved jeg desværre
ikke.

> [...]
> en del der bliver brugt. Ernæringsmæssigt kan *jeg* godt
> forestille mig at der vil være en forskel også fra daggammel til "voksen"

Det har du måske ret i. Men ingen af os *ved* om det
forholder sig sådan - incl. mig selv. Det vi savner var en
ordentlig, upartisk undersøgelse om emnet, så vi ikke
allesammen skal lege gættekonkurrence og forlade os på
lettere ulødige holdninger.

> [...]
> proces der foregår efterlader ikke meget håb om god
> ernæring så derfor tilsættes der div. ting bagefter, hvis man brugte "reelt"

Jeg vil ikke kategorisk afvise, at du har ret - det kan ingen
af os, som sagt vide, men hvad der for mig gør det svært
at tro, at foderet er så dårligt, er det faktum, at alle de
katte jeg kender, som fodres med et lødigt foder helt
tydeligt også bærer præg af det - altså positivt ment
Hvis det var så skidt ville jeg mene, at vi burde kunne se
det på vores dyr. Og der er ingen uvildig, rationel
undersøgelse, som bekræfter at det skulle være skidt -
det er blot noget, der er nogle mennesker, som gætter på.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 05-01-03 18:05

Hejsa!

Det har jo været kendt længe, at flere af de Amerikanske Top mærker bruger
Anabolske Steoider, som "vi" ikke engang vil fodre svin med herhjemme. (bla.
Eukunuba + Iams, som jo uden tvivl er noget af det bedste foder, man kan
købe sig til?!)

Jeg tror nu det er svært at fodre 100% ud fra at det skal være sundt & etisk
korrekt, med mindre at man selv laver fodderet....

Derudover vil jeg give flere andre ret i at det er sørgeligt at 'man'
skriver en så "farvet" artikel, for det giver ofte læseren et usagligt
indtryk af emnet.

(OT; hader f.eks. når man sidder og ser en god udsendlese om
hestetransporter i Europa (Rapporten) at der bliver sagt noget i retning af;
Nu sidder chafføren og spiser og drikker medens hestene stadigt ikke har
fået noget vand... Det virker så "kaut" (tralst) at blande tingene sammen på
denne måde. I stedet for bare at sige det som det er; Hestene har ikke fået
vand i X timer, hvor en hest normalt ville have drukket X liter vand.)

MVH. Mette

Fra : Mulle's mor Heidi

Dato : 05-01-03 19:11

<klip>

"Mette Mejdahl" <md_mejdahl@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Derudover vil jeg give flere andre ret i at det er sørgeligt at 'man'
> skriver en så "farvet" artikel, for det giver ofte læseren et usagligt
> indtryk af emnet.
> MVH. Mette

</klip>

Lige for en god ordens skyld, så har jeg _citeret_ fra artiklen, og dermed
muligvis fået den til at fremstå skarpere/anderledes end den i virkeligheden
er. Jeg vil stadigvæk opfordre til at kontakte Forsøgsdyrenes Værn, for at
få artiklen, da jeg desværre ingen scanner har. Eller sende mig din
mailadresse, så fotokopierer jeg den og sender den til dig :o

Iøvrigt, er jeg den eneste herinde, der er medlem af Forsøgsdyrenes Værn?
Det er jeg fordi der _også_ anvendes katte til dyreforsøg i DK. I 1999 blev
der anvendt 44 stks.
http://www.forsoegsdyrenes-vaern.dk/

--
Hilsen Mulle, Miv og MissRosa's mor

http://hei.homepage.dk/hei/killing.html

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 05-01-03 19:48

> [...]
>
> Iøvrigt, er jeg den eneste herinde, der er medlem af Forsøgsdyrenes Værn?
> Det er jeg fordi der _også_ anvendes katte til dyreforsøg i DK. I 1999

Hej Mulle, Miv & MissRosa's mor!

Med al respekt for dine/jeres holdninger og gøremål, må jeg nok indrømme at
det nok ikke er en forening for mig.
Jeg er under uddannelse til Dyrepasser (lige nu på orlov og skal starte på
Kattens værn i morgen, som medhjælper med henblik på at få speciale
indenfor Forsøgsdyr.

Foreninger som Forsøgsdyrenes værn, gør et stort arbejde og jeg respekterer
deres holdninger. Men desværre synes jeg ofte at "man" har for vane, kun at
vise én side af sagerne.

Nej jeg synes ikke det er en rar tanke at der er katte, hunde og mus der
lider for min skyld, men jeg er da stadig ikke bleg for at tage imod hjælp,
hvis jeg en dag skulle få brug for det.

Jeg mener at forsøg der kun er til for skønheds skyld (herunder mener jeg
kosmetik mm.) er forkastelig.
Men jeg mener stadigt at det er en nødvendighed at lave medicinske forsøg,
til brug i forskning i sygdomme, såvel hos mennesker som hos dyr.

Indtil den dag hvor man er i stand til at teste alt på en computer, er
dyreforsøg en nødvendighed som vi må leve med (det er jo så en god ting at
der er nogen der prøver at fremme forholdene for dyrene, der bruges til
forsøg, så fortsæt endelig med det

Håber ikke jeg har stødt nogen, for det er bestemt ikke min mening!

MVH. Mette

Fra : Mulle's mor Heidi

Dato : 05-01-03 22:53

> [...]
> forsøg, så fortsæt endelig med det
>
> Håber ikke jeg har stødt nogen, for det er bestemt ikke min mening!

Ja, naturligvis ser en forening som Forsøgsdyrenes Værn tingene fra primært
èn side, nemlig dyrenes!
Men dette skal ikke udvikle sig til en diskussion for eller imod forsøgsdyr,
det var mere et oplæg til diskussion om foder generelt og hjemmelavet i
særdeleshed, men der er ikke kommet et eneste forslag til dèt....Er der
_ingen_ der laver foder selv?

Og held og lykke med din uddannelse, det må være en spændende uddannelse,
kender du èn der hedder Jeanette?

Fra : Camilla Scharff

Dato : 08-01-03 22:47

> [...]
> det var mere et oplæg til diskussion om foder generelt og hjemmelavet i
> særdeleshed, men der er ikke kommet et eneste forslag til dèt....Er der

Jeg må indrømme, at jeg aldrig kunne drømme om at forsøge mig med
hjemmelavet foder... det er ALT for besværligt at lave noget, som
ernæringsmæssigt er sammensat på en måde, så kattene får det optimale ud af
det - så vil jeg langt hellere forlade mig på foderproducenternes
sammensætning hvor de korrekte vitaminer og mineraler mv. er tilsat i
korrekt mængde, og evt. supplere med noget råt kød og lignende.

Mvh. Camilla

Fra : Mulle's mor Heidi

Dato : 08-01-03 23:15

<klip>
"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sammensætning hvor de korrekte vitaminer og mineraler mv. er tilsat i
> korrekt mængde, og evt. supplere med noget råt kød og lignende.

<klip>

Men vi mennesker laver jo ligesom mad til os selv, og vi er vel også ret
sammensatte mht. korrekt kostsammensætning, vitaminer, mineraler osv...?!
Katte har jo fra tidernes morgen ikke fået færdig-foder, men levet af dyr,
og hvad de ellers har kunnet finde at spise, uden at kende til
kost-regler...så det kan vel ikke være umuligt at fremstille et sunde
katte-måltid selv?
Jeg spørger ikke for at være på tværs, men fordi jeg er nysgerrig efter at
høre _om_ nogle selv laver foder, helt eller delvist?

Fra : Ida

Dato : 09-01-03 00:08

--

> [...]
> Jeg spørger ikke for at være på tværs, men fordi jeg er nysgerrig efter at
> høre _om_ nogle selv laver foder, helt eller delvist?

Jeg har selv surfet lidt rundt på nettet, netop for at finde ud af, hvordan
man mon kan lave maden til kattene selv... mest af nysgerrighed, men også
pga en ammende missemor, der nægter at spise noget som helst der er beregnet
til katte.
Jeg fandt denne side http://www.skincats.com/barf.html hvor jeg synes, at de
går meget godt igennem alt det man skal huske og har en enkel og overskuelig
opskrift på BARF.

Det bliver ikke her i opdrættet vi forsøger os med ren BARF.. det er
alligevel nemmere at åbne en sæk tørfoder, end at skulle tilberede mindst 30
kilo hjemmelavet .. vi holder os til daggamle kyllinger og kalveknogler

Håber siden kan hjælpe dig lidt på vej og ellers er www.google.com med
søgeordet BARF og cat et andet godt sted at begynde, så længe du er
forberedt på, at der kommer diverse mindre appetitlige sider med også *G*

Ida

DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk -killinger til salg

Fra : Camilla Scharff

Dato : 09-01-03 19:03

"Mulle's mor Heidi" <_klip_hei@vip.cybercity.dk> skrev...
> Men vi mennesker laver jo ligesom mad til os selv, og vi er vel også ret
> sammensatte mht. korrekt kostsammensætning, vitaminer, mineraler osv...?!

Ja, da - men vi er også "altædende", og har brug for alt muligt
forskelligt - og ellers er der jo vitaminpiller

> [...]
> og hvad de ellers har kunnet finde at spise, uden at kende til
> kost-regler...så det kan vel ikke være umuligt at fremstille et sunde

Nej, umuligt er det ikke - og det er da rigtigt, at katten også har været
her før der fandtes færdige tørfoderprodukter. Men gennemsnitslevealderen på
katte (og mennesker mv.) er nu også kraftigt øget bare inden for de sidste
20-30 år! Så det er åbenbart ikke så skidt alligevel... Katte kan såmænd
også godt leve af leverpostej - de lever bare ikke godt af det, og dér
ligger forskellen for mig at se.

> Jeg spørger ikke for at være på tværs, men fordi jeg er nysgerrig efter at
> høre _om_ nogle selv laver foder, helt eller delvist?

Forstår dig udmærket - jeg har læst om BARF-fodring, og besluttet, at det er
et alt for stort projekt, som jeg slet ikke kan overskue at give mig i kast
med...

Mvh. Camilla

Fra : Freedom

Dato : 15-02-03 13:23

> [...]

> 20-30 år! Så det er åbenbart ikke så skidt alligevel... Katte kan såmænd
> også godt leve af leverpostej - de lever bare ikke godt af det, og dér

Det er der undersøgelser der modviser, katte og hunde har aldrig være sygere
end nu, jeg skal finde de undersøgelser når jeg får tid, men det er ikke
sådan at katte skal leve af leverpostej, det kan vi heller ikke! de skal
have en god varieret foder med de rigtige vitaminer osv...

Iben

Fra : Niels Peter

Dato : 15-02-03 15:22

"Freedom" <freedom@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
sygere
> end nu, jeg skal finde de undersøgelser når jeg får tid,

Et er undersøgelser, noget andet er at fortolke resultaterne. Jeg kunne
godt have en mistanke om, at hunde og katte ikke er blevet sygere, men
at det ser sådan ud, fordi ejerne er blevet mere tilbøjelige til at gå
til dyrlægen med deres hunde og katte, når der er noget med dem.

Niels Peter
--
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Bente Jepsen

Dato : 15-02-03 19:26

> godt have en mistanke om, at hunde og katte ikke er blevet sygere, men
> at det ser sådan ud, fordi ejerne er blevet mere tilbøjelige til at gå
> til dyrlægen med deres hunde og katte, når der er noget med dem.

Jeg tror du har ret Niels Peter, for sådan er det hos menneskelægen, hvor
jeg arbejder, så hvorfor skulle det ikke også være sådan hos dyrlægen

Mange hilsner
Bente

Fra : Freedom

Dato : 15-02-03 13:20

> [...]
> sammensætning hvor de korrekte vitaminer og mineraler mv. er tilsat i
> korrekt mængde, og evt. supplere med noget råt kød og lignende.

:)))) Har været på ferie derfor denne sene reaktion;)

Jeg har fodret med hjemmelavet mad igennem mange år og er begyndt igen for
nogle år siden, det er ikke besværligt i mine øjne!!!

Iben

Fra : Mulle's mor

Dato : 28-02-03 23:33

> [...]
>
> Jeg har fodret med hjemmelavet mad igennem mange år og er begyndt igen for
> nogle år siden, det er ikke besværligt i mine øjne!!!

Hej Iben

Hvad fodre du så med? Jeg vil meget gerne have "opskrifter" gode ideer mv.
da jeg helst vil undgå færdigfoder (jeg lever primært økologisk, og kan ikke
finde katteefoder økologisk nogen steder)

--
Hilsen Mulle, Miv og MissRosa's mor Heidi

http://hei.homepage.dk

Fra : Freedom

Dato : 01-03-03 12:01

> [...]
> finde katteefoder økologisk nogen steder)
>
> --
> Hilsen Mulle, Miv og MissRosa's mor Heidi

;)) Råt kød, og rå grønsager, men man skal ikke gi* gris, men kylling,
kalkun, okse, og kan du få posiner (hele) er det godt, en god side at komme
i gang med er denne:

http://touchmoon.com/dotters/raw/index.shtml

ellers kan man fodre med kød, ris og grønsager, men det skal være i de
rigtige forhold og dem kender jeg ikke.

Desuden får hun en vitamin pille fra dyrlægen, men det skulle ikke være
nødvendig:)

Held og lykke, bare spørg hvis du vil vide mere,)

Iben

Fra : Jynis

Dato : 05-01-03 13:16

> [...]
> foder....der ikke kommer fra en storproducent?
>
> Hilsen Mulle. Miver og MissRosa's mor Heidi

Hej Kattevenner.
Som forhandler af dyre foder, synes jeg det er rigtig godt med en god debat
om i dette tilfælde kattemad. Som forhandler er det en stor jungle at finde
rundt i. Jeg holder så meget af dyr og vil helst handle med gode
produkter.Mit favorit mærke var heldigvis ikke på listen. Hvor ville det
være dejligt hvis nogen ville / kunne lave en virkelig saglig undersøgelse
af dyrefoders kvalitet , også i forhold til prisen. Hos os er vi meget
lydhør om hvad slags foder vores kunder ønsker. Men vi vil ikke gå på
kompromi med kvaliteten.
Vh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Freedom

Dato : 15-02-03 13:24

> [...]
> af dyrefoders kvalitet , også i forhold til prisen. Hos os er vi meget
> lydhør om hvad slags foder vores kunder ønsker. Men vi vil ikke gå på

Jytte hvad er dit favorit mærke?

Iben

Fra : H.O.T

Dato : 15-02-03 19:24

Er der nogen der opskrifter på kattemad???? Gerne med tosk i...... eller
kylling

Henrik