ASUS A7V 333, kan den køre 333mhz FSB?
Fra : Palle Skarby

Dato : 04-01-03 18:10

Har dette bundkort - og kan se at den (via ny bios) kan køre med en fsb på
333 - men vil det reelt give noget hvis jeg køber en AMD Xp der køre med 333
i forhold til 266 ( har ddr 2700)

Er det bare en software tilpasning der giver den muligheder, men ikke kan
udnytte det?

Nu er prisen på 333 jo pebret i forhold til 266 FSB, men alligevel...når jeg
nu opgradere kan den jo været faldet til den tid.

Takker

Palle

Fra : Sven

Dato : 04-01-03 21:20

> [...]
jeg
> nu opgradere kan den jo været faldet til den tid.

Ja, det kan det godt. Jeg har selv et A7V333 nu samt en unlocked XP2400+
(1799,- kr), og kan derfor udnytte dette til en væsentlig hurtigere FSB. Op
til 167Mhz FSB kører PCI og AGP bussen standard hastighed, da der er indsat
en ny PCI-divider ved 166Mhz. Så hvis du kører 166Mhz FSB og en multiplier
på 12, så kører alt ved standard undtagen FSB. Du kan også vælge at OC lidt.
F.eks så kører PCI-bussen 35Mhz istedet for 33Mhz hvis du sætter din FSB til
177Mhz.
For at udnytte dette skal du dog nok have en oplåst CPU, men de kan købes
oplåste hos f.eks. www.waterheads.dk til fornuftige penge.

Hvis du slet ikke vil køre OC, så vil 166FSB og FSB/RAM-bus 1:1 alt andet
lige være hurtigere end 133 FSB og 166 RAM-bus (forhold 4:5), da
synkron-kørsel jo ikke kræver hverken buffere og/eller waitstates. Der
kræves dog stadig en oplåst CPU for at gøre dette, medmindre du køber en der
er beregnet til 166 FSB.

Du har måske lagt mærke til, at mine tal for FSB ser små ud i forhold til
dine. Det er pga, at mine tal er de tal den reelt kører efter, og dine er
den "beregnede" effekt, dvs når jeg skriver, at den kan køre 177Mhz
FSB/Memory, så svarer det til 354 Mhz i dine tal.

Sven