Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
køb af scanner til negativer
Fra : NPS

Dato : 04-01-03 18:04

hvilken scanner skal man købe, den skal ikke bruges proffesionelt, men mere
til at indscanne det bedste af mine billeder, og den skal helst ikke være
alt for dyr.

MVH

NPS

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-01-03 18:21

NPS wrote:

> hvilken scanner skal man købe, den skal ikke bruges proffesionelt, men mere
> til at indscanne det bedste af mine billeder, og den skal helst ikke være
> alt for dyr.

De billigere scannere har et så lille dynamisk omfang, at de
ikke kan gengi' det "gode" i dine bedste billeder...:)

Hvis du ikke har mange tusinde dias/negativer, som du skal
ha'indscannet, så er den billigste løsning nok, at du fåt det
gjort hos en fotohandler.

Læs lidt tilbage i gruppen, så vidt jeg husker, så er der ind-
læg/tråde med snak om priser på indscanning, og hvem der kan
levere et godt resultat.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lars

Dato : 04-01-03 19:36

"NPS" <nps@esenet.dk> wrote in message
> [...]
mere
> til at indscanne det bedste af mine billeder, og den skal helst ikke være

Hej

Der er en Nikon LS-1000 til salg i dk.marked.privat.foto - til en rimeligh
pris.
Du får et godt resultat med den - brug Silverfast's software i Photoshop.
Mvh
Lars

Fra : John

Dato : 04-01-03 19:47

"NPS" <nps@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> hvilken scanner skal man købe, den skal ikke bruges proffesionelt, men
mere
> til at indscanne det bedste af mine billeder, og den skal helst ikke være
> alt for dyr.

Jeg har netop læst en test i det engelske "Practical Photography" af Minolta
Dimage Scan Dual III. Prisen taget i betragtning må den siges at være et
godt køb. Og den eneste i klassen med et dynamik område på hele 4.8. Et tal
der er temmelig respekt-indgydende, og aldeles uopnåeligt på amatørscannere
for blot få år siden.

Til gengæld er der sparet lidt på den automatiske reducering af støv og
ridser. Prisen i England: £399,-

Læs mere her:
http://www.dimage.minolta.com/dual3/index.html
--
MVH
John K Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-03 21:07

Gør dig selv den tjeneste at købe en scanner med "ridsefjerner". Der er
altid små ridser på negativer der er kommet igennem en almindelig
fotohandler. Jeg har ridser på ALLE mine negativer ligegyldig om det er
Fuji, Gabs eller osv.... Min scanner har ikke ridsefjerner og det tager en
krig at rense billederne bagefter.

Karsten

Fra : KNL DtP

Dato : 04-01-03 21:31

<Karsten> skrev i en meddelelse news:3e173ee9$0$218$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Min scanner har ikke ridsefjerner og det tager en
> krig at rense billederne bagefter.

I den forbindelse kan jeg anbefale et par fine bomuldshandsker samt en trykluft
sprayflaske, hvis der er lidt støv på negativet.Med de sjove handsker på, sikrer man
også en ordentlig behandling af emnet.

.... som før nævn bør du kigge på en scanner med en rimelig opløsning (de fleste
ligger på en 2800 ppi, og det skulle række de fleste gøremål), et stor dynamisk
område (også kaldet Dmax) og så en god tilslutning til computeren (SCSI eller USB
2.0).

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-01-03 23:12

KNL DtP wrote:

> [...]
> række de fleste gøremål), et stor dynamisk område (også kaldet
> Dmax) og så en god tilslutning til computeren (SCSI eller USB

Vi er stort set enige, jeg vil dog blot tilføje, at en høj
dynamisk range er vigtigere end opløsningen, og at man også
skal se på, den scannersoftware der medfølger, for der fin-
des både god og dårlig scannersoftware, og det kan ha' meget
stor betydning for hvor funktionel scanneren er.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-01-03 00:27

Jeg bruger en HP scanjet 4470c. Den koster 1412 kr. incl. forsendelse fra
ITbutikken. Den er på 48 bit og kan scanne op til 2400x1200. Der medfølger
udstyr netop til dias.
Den er ikke professionel, men jeg synes, at den gør det meget godt
alligevel, når man nu gerne vil have nogle gamle billeder flytter over på en
cd skive i stedet for.

Kurt

Fra : hr.P

Dato : 05-01-03 10:24

> ITbutikken. Den er på 48 bit og kan scanne op til 2400x1200. Der medfølger
> udstyr netop til dias.

Hvor mange dias kan den scanne ad gangen?

mvh. leif

Fra : NPS

Dato : 05-01-03 10:50

nu var det scanning af negativer, men den klarer den måske også, har du ikke
et eksempel man kan se.

MVH

NPS

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-01-03 19:08

> nu var det scanning af negativer, men den klarer den måske også, har du
ikke
> et eksempel man kan se.
>
> MVH
>
> NPS

Til hr.P. Den kan scanne 3 dias ad gangen.
Til NPS. Den kan også scanne negativer. Der følger en helt speciel
scannerdel med, hvori man enten kan sætte 3 dias eller en stribe med 4
negativer, således at disse belyses oppefra i stedet for nedefra, som man jo
normalt gør ved en scanning.
Jeg har lige scannet et enkelt negativ. Det skal bemærkes, at billedet er
taget med et "idiotkamera" til ca. 298 kr. med en billig film, som
tilfældigvis var på tilbud denne dag. Originalbilledet er derfor ikke
specielt skarpt eller lignende, men et ganske ordinært billede ud fra de
betingelser.
Jeg har scannet det i 3 opløsninger: 200, 300 og 600 og gemt det i Photoshop
6 i jpg format i højeste kvalitet. Derefter har jeg zippet de 3 filer sammen
og lagt dem i dk.binaer under emnet Negativ.
Scanneren kan som sagt gå op til 2400 i opløsning, men så kommer det jo også
til at fylde en del.
200 er standardopløsning ved scanning, men de fleste vil nok scanne i en
større opløsning, da man ellers ikke kan få det op i en rimelig størrelse
uden pixelering. Måske, hvis man gemte det i et andet format.
Det scannede billede i opløsning 600, synes jeg faktisk ligner originalen
ret godt.
Originalen er lidt skarpere, men det er ikke meget.
Her kan evt. interesserede i øvrigt læse mere om scanneren:
http://www.hp-hjemme.dk/prod_detail.php3?prodnum=C9887A&PHPSESSID=11d71cd8f7
a4e998ab7fa6e8b996e40d

Kurt

Fra : Lars

Dato : 05-01-03 19:48

"Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no> wrote in message news:3e18746c$0$267>
> [...]
> Originalen er lidt skarpere, men det er ikke meget.
> Her kan evt. interesserede i øvrigt læse mere om scanneren:

Hej
Der kan fås et dias-magazin til Nikon LS-1000 skanneren ( Nikon Auto Slide
Feeder SF-100)

Mounted on the front of the LS-1000, the optional SF-100 allows 50 mounted
slides (assuming thickness of approximately 1.6mm) to be scanned
automatically in one hour unattended, using the Nikon Control software
supplied with the scanner.

Læs mere om den her: http://www.moose395.net/digital/scanners.html#1000

Jeg har en stående hvis interesse......

I kan også læse mere om selve skanneren her:
http://www.uni-regensburg.de/EDV/Misc/Scannen/Nikon.htm

Software:
http://www.nikon-euro.com/nikoneuro_en/faq/general/en/FAQ_gen_en_18.htm og

http://www.nikon-euro.com/nikoneuro2/download/Download_101.htm

Mvh

Lars

Fra : NPS

Dato : 05-01-03 21:38

jeg bliver nød til at se hvad den kan, før jeg beslutter mig, for om jeg i
det hele taget er interesseret.

MVH

NPS

Fra : NPS

Dato : 05-01-03 21:37

jeg kan ikke finde billederne nogle steder.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-01-03 23:13

"NPS" <nps@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> jeg kan ikke finde billederne nogle steder.
>
> MVH

Det kan jeg godt forstå, for de var blevet liggende i min udbakke på grund
af en fejl i min opsætning. Men nu har jeg lige sendt dem, så nu burde de
ligge i dk.binaer. Jeg kan selv se dem ligge der.
Der står abk som afsender, hvilket også er en fejl, men jeg har ligget og
rodet med flere nyhedsservere på grund af de problemer, som Teledanmark nu
har givet os i flere måneder.

Kurt

Fra : Viggo K. Pedersen

Dato : 06-01-03 14:25

Gode fotos fortjener en god scanning - og gode scannere er pokkers dyre.
Prøv evt. at kigge på www.fotodigital.dk her kan du få et tilbud på
professionel scanning til rimelige priser.
Det kunne eventuelt være et fornuftigt alternativ løsning.
mvh
Viggo Pedersen