Ang. digital vhf-radio
Fra : Kjeld Hansen

Dato : 04-01-03 17:32

Jeg har fået en Sailor VHF DSC RM2042, som ved tilslutning til en analog
Sailor VHF-radio på kanal 70 (156.525 MHz) kan bruges til digital
radiotelefoni.
Uheldigvis er min VHF radio en SCANTIC uden stik til tilslutning af den
digitale enhed fra Sailor.
Kan nogen give mig et godt råd om, hvad jeg skal gøre.
Er det muligt at få en lille modtager til kanal 70?
Kan man evt foretage et indgreb i min SCANTIC radio for at forbinde den
digitale enhed?
Eller skal jeg prøve at finde en analog Sailor radio?
Er der evt. andre løsninger?

Mvh. Kjeld Hansen
kjeld-hansen@mbox301.get2net.dk

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 04-01-03 18:42

"Kjeld Hansen" <kjeld-hansen@mbox301.get2net.dk> wrote in message
> Jeg har fået en Sailor VHF DSC RM2042, som ved tilslutning til en analog
> Sailor VHF-radio på kanal 70 (156.525 MHz) kan bruges til digital
> radiotelefoni.

Selve telefonien er den samme - DSC er et opkalds-system.

> Uheldigvis er min VHF radio en SCANTIC uden stik til tilslutning af den
> digitale enhed fra Sailor.

Kan du ikke kontakte Scantic?

Fra : Kjeld Hansen

Dato : 05-01-03 13:30

Jeg mener ikke, at firmaet eksisterer mere.
mvh. Kjeld

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 06-01-03 18:47

"Kjeld Hansen" <kjeld-hansen@mbox301.get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg mener ikke, at firmaet eksisterer mere.
> mvh. Kjeld

Jo de er stadig i live men bor i dag i Aalborg, de er lige flytte fra
Værløse

Hilsen Jørgen

Fra : Kjeld Hansen

Dato : 08-01-03 10:18

Tak, det er fint at vide, hvis der skulle opstå fejl i radioen. Flere
udstyrsfirmaet er gået ned siden jeg købte min båd. Det betyder udgifter til
nyindkøb og bøvl med installation, når noget går i stykker.
Mvh. Kjeld

Fra : Jesper Arvidson

Dato : 04-01-03 23:38

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, men vil dog lige slå fast at det
IKKE er tilladt at snakke på kanal 70. På en DSC-radio laver man selve
annonceringen af sin meddelse digitalt på kanal 70 og snakker derefter på
kanal 16.

/Jesper

Fra : Kjeld Hansen

Dato : 05-01-03 13:28

Tak for oplysningen. Det var jeg ikke klar over
Mvh. Kjeld

Fra : Jesper Arvidson

Dato : 05-01-03 14:07

Jamen, det var da så lidt. Telestyrelsen kan godt finde på at komme rundt og
tjekke om K70 er blokeret for tale - det skal den nemlig være...

Jeg vil anbefale dig at tage det lovpligtige certifikat - der er mange gode
oplysninger gemt i sådan et lille weekendkursus

/Jesper

Fra : Jens Lundgaard

Dato : 05-01-03 20:08

"Jesper Arvidson" <info@intercraft.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> "Kjeld Hansen" <kjeld-hansen@mbox301.get2net.dk> wrote in message
> >

> Kontakt din SP forhandler, de har en lille maskine der er beregnet til
formålet. Efter at vi er gået ind i GMDSS tider, er det ikke muligt /
lovligt / tilrådeligt at pille ved systemerne.... Det vill være en god ide
at tage et GMDSS ROC certifikat. Hvis alle havde det, kunne vi undgå mange
falske alarmer som følge af fejlbetjening, det er et stort problem...
Held og lykke

Jens Lundgaard

Fra : Kjeld Hansen

Dato : 06-01-03 12:12

Ja, jeg er blevet klar over, at jeg skal have opdateret mit gamle VHF-kursus
og er netop ved at sondere mulighederne for et SRC kursus. Jeg har fundet ud
af, at telestyrelsen afholder prøver forskellige steder i landet i løbet af
foråret.
Det bliver nok et krav i løbet af få år.
Formaliteterne skal selvfølgelig være i orden, da udstyret har med sikkerhed
at gøre.
Tak for rådene, Mvh. Kjeld