hvordan observeres årets merkurpassage?
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-01-03 15:56

Nu havde jeg ellers gemt mine beskyttelsesbriller fra den
totale solformørkelse i Stuttgart 1999-08-11, fordi jeg
ville observere dette års merkurpassage 2003-05-07
(formiddag) gennem dem. Men så læser jeg i
"Naturkalenderen 2003" (Rhodos) at planeten er for lille
til at begivenheden kan ses med det blotte øje.

Spørgsmål 1: Hvordan kan almindelige dødelige så
observere denne merkurpassage?

Spørgsmål 2: Venuspassagen 2004-06-08. Kan vi så
observere den?

Spørgsmål 3: Et nærmere studium af de der
pap-indfattede beskyttelsesbriller fra Stuttgart afslører
for mig at "filtret" er identisk med ganske almindelig
aluminiumsfolie magen til det jeg bruger i køkkenet. Hvis
det er rigtigt, kan man jo tjene en formue ved at
producere "beskyttelsesbriller" til observation af Solen?

Så var der jo lige den der solformørkelse 2003-05-31,
nævnt i en anden tråd. Den er både *ringformet* og
*meget* partiel. Så for min skyld kan det gerne regne
som det gjorde i Stuttgart i 1999.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 04-01-03 16:28

"Herluf Holdt, 3140" wrote:

> Spørgsmål 1: Hvordan kan almindelige dødelige så
> observere denne merkurpassage?
>
> Spørgsmål 2: Venuspassagen 2004-06-08. Kan vi så
> observere den?

Venuspassagen vil måske kunne anes med det blotte (men beskyttede) øje,
altså uden forstørrelse. Men den vil ikke se ud af meget. Se fotos på

http://sunearth.gsfc.nasa.gov/eclipse/transit/transit.html

> Så var der jo lige den der solformørkelse 2003-05-31,
> nævnt i en anden tråd. Den er både *ringformet* og
> *meget* partiel. Så for min skyld kan det gerne regne
> som det gjorde i Stuttgart i 1999.

Men set fra Danmark er der dog en større del af solskiven der er for-
mørket end der (set fra Danmark) var i 1999. Men det er klart at ikke-
totale solformørkelse ikke kan hamle op med totale i spektakularitet.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Anton Norup Sørensen

Dato : 04-01-03 18:18

On Sat, 4 Jan 2003 15:56:11 +0100, "Herluf Holdt, 3140"
<herluf@worldonline.dk> wrote:

>Spørgsmål 1: Hvordan kan almindelige dødelige så
>observere denne merkurpassage?

Prøv at projicere billedet fra en prismekikkert ned på et stykke hvidt
karton. Kikkerten kan f.eks. holdes med et fotostativ, og der skal en
skærm op omkring kikkerten, så papiret bagved er i skygge.
SE UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER IGENNEM KIKERTEN
Du kan øve sig allerede nu - almindeligvis kan du se solpletter med
denne metode.

>Spørgsmål 2: Venuspassagen 2004-06-08. Kan vi så
>observere den?

Venus har så stor vinkeldiameter, at den bør kunne ses med det blotte
øje.

> [...]
>det er rigtigt, kan man jo tjene en formue ved at
>producere "beskyttelsesbriller" til observation af Solen?

Næppe - metalfoliet i brillerne er meget tyndere end køkkenfoliet, og
er typisk pådampet et kunststoflag for at gøre det stærkere.
Du kan jo prøve om du kan få øje på Solen igennem køkkenfoliet - nej,
vel?

MVH
Anton

Anton
a_norup at post dot tele dot dk

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 04-01-03 21:13

"Anton Norup Sørensen" wrote:

> Du kan jo prøve om du kan få øje på Solen igennem køkkenfoliet - nej,
> vel?

Vær sikker på at der ikke er små sprækker i foliet.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Brian Nilsson

Dato : 04-01-03 21:17

> Spørgsmål 1: Hvordan kan almindelige dødelige så
> observere denne merkurpassage?

Lige som Anton Norup skrev om Solprojektion metoden, men du kan også lave
dit eget solfilter og sætte på prismekikkerten, så kan du sikkert kigge
igennem den. Det solfilter du så her skal bruge går under navnet "Baader" og
kan købes til 250 kroner, pr A4 ark. Så er Antons metode dog billigere

> Spørgsmål 2: Venuspassagen 2004-06-08. Kan vi så
> observere den?

Ved Merkur-passagen den 7. maj 2003 er Merkurs vinkelstørrelse kun 12
buesekunder, mod Solen der er 1902 buesekunder, hvilket vil sige at Solen er
158,5 gange større end Merkur. Under Venus-passagen i 2004, er Venus 58
buesekunder mod Solen der er 1891 buesekunder, altså er Solen er her kun
32,6 gange større.

Jeg har lavet en lille tegning der skulle vise Venus størrelse på Solen:
http://home19.inet.tele.dk/bln/solsystem/passage/venus_08062004.htm

> Så var der jo lige den der solformørkelse 2003-05-31,
> nævnt i en anden tråd. Den er både *ringformet* og
> *meget* partiel. Så for min skyld kan det gerne regne
> som det gjorde i Stuttgart i 1999.

Nej, der regner ikke denne dag. Før Solen står op er der klart, men lige
inden Solen viser sig kommer skyerne og dækker det hele. Bemærk her at
vesthimlen er uden skyer. Når formørkelsen så er slut, klare det op igen.
Men skulle det lykkes at få en klar blå himle, så bliver det et smuk syn.

--
- mvh. Brian Nilsson - solarbln@yahoo.dk -
http://home19.inet.tele.dk/bln/ng/visitkort.htm

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 04-01-03 21:39

Brian Nilsson wrote:

> Jeg har lavet en lille tegning der skulle vise Venus størrelse på Solen:
> http://home19.inet.tele.dk/bln/solsystem/passage/venus_08062004.htm

Fin side, men du er kommet til at skrive Merkur nogle steder hvor du
vist mener Venus.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Brian Nilsson

Dato : 04-01-03 23:28

> Fin side, men du er kommet til at skrive Merkur nogle steder hvor du
> vist mener Venus.

Takker for de fine ord, fejlen er rettet.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 04-01-03 21:29

"Herluf Holdt, 3140" wrote:

> [...]
> nævnt i en anden tråd. Den er både *ringformet* og
> *meget* partiel. Så for min skyld kan det gerne regne

En Merkur- eller Venuspassage er jo også en slags ringformet »for-
mørkelse«. På Espenaks side ser jeg at ved den næste Venuspassage
er Solens tilsyneladende diameter 32,6 gange større end Venus'. Så
man kan sige at formørkelsesgraden er

(100 %)/32,6² = 0,094 %

målt efter areal.

For Merkurpassagen er det tilsvarende tal 0,016 %.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)