Udskiftning af bundkort
Fra : Lars Vinther

Dato : 04-01-03 15:11

Jeg har i øjeblikket et bundkort, som kører med SD-RAM og har en Athlon XP
1700+ monteret. Jeg tror nok FSB'en er 266 Mhz eftersom det er det typiske
for XP modellen.
Da jeg udskiftede mit gamle grafikkort (Geforce 2 MX 400) til et Geforce 4
Ti4200 fik jeg selvfølgelig en forbedring i 3d-ydelsen (målt i 3dmark
2001...jeg fik 7000 points), men jeg har set folk med samme cpu og
grafikkort få meget højere score (op imod 9000 points). Jeg tror at det
skyldes mine RAM som er PC133.

Mit spørgsmål er så: Hvor meget vil det hjælpe min 3D ydelse hvis jeg købte
et bundkort med følgende specifikationer til min XP 1700+?

ASUS - A7V333 - X-LAN ATX

CPU: AMD Athlon / Athlon XP / Duron ~2.7 GhZ+
Socket: Socket A
Chip: VIA KT333
FSB: 200/266/333 Mhz
Slots: 6xPCI, 1xAGPx4,6xUSB 2.0, LAN 10/100
IDE: 4xUltraDMA/133
Ram: 3x184 pins DDR (PC2700)
Cache: On Chip

I øjeblikket kører jeg med 768 MB SD-RAM, men vil gå ned til 512 MB RAM med
det nye bundkort.

På forhånd tak for hjælpen
Lars

Fra : Ole

Dato : 04-01-03 21:23

Hej Lars

Det er godtnok et lidt lavt tal. Jeg opnår ca. 10500 3d mark (default
settings) med en xp1700 (dog med 140mhz på bussen=xp1800), og do grafikkort
(Palit)
Kortet er tillige clokket til det yderste hvilket giver en del 3dmarks.
Kører med Soltek Drv2 (Kt266a) og 256 PC 2100 ram.
Jeg tror at der er andre ting du kan tune (Drivere, grafikkort etc.) som kan
forbedre dit system væsentligt mere ( og det er gratis)
Hvis det var mig ville jeg ikke købe et allerede forældet chipset som kt333
egentligt er.
Vent hellere lidt og køb et Asus nforce2bræt og kombiner med pc3200 eller
hvad der nu kommer senere.
Dette chipset slår alt andet i øjeblikket og er temmelig fremtidssikret.
Du kan også anvende din xp1700 på dette

Mvh Ole

Fra : Lars Vinther

Dato : 04-01-03 23:42

"Ole" <ojc@post.tele.dk> wrote in message news:av7fmq$kqh$2@sunsite.dk...
> [...]
> hvad der nu kommer senere.
> Dette chipset slår alt andet i øjeblikket og er temmelig fremtidssikret.

Jeg kører med de nyeste drivere på grafikkortet og har slået vertical sync
fra. Jeg kører hverken FSAA eller Anisotropic filtering. Jeg har prøvet at
clocke mit grafikkort rimelig højt op, men det gav kun 200-300 3dmarks. Jeg
er ret overbevist om at det ligger i rammene. Der sidder jo SDRAm i mit
system, mens der på grafikkortet sidder DDRRAM. De kan vel ikke udnyttes,
når bundkortet ikke kan følge med....eller?
Hvornår kommer det der Asus nforce2 du snakker om?

Fra : Ole

Dato : 05-01-03 09:18

Kortet er kommet, men det bliver måske lidt billigere når der kommer flere
konkurrenter på banen.
http://www6.tomshardware.com/mainboard/20021111/index.html

På EDB-priser kan du evt. se hvad andre mener

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264628103

Der kommer nok nogle mere skrabede modeller i de næste par måneder for dem
som ikke vil betale prisen for luxusmodellerne.

Mvh Ole

Fra : Lars Vinther

Dato : 05-01-03 13:51

"Ole" <ojc@post.tele.dk> wrote in message news:av8pji$aso$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> Der kommer nok nogle mere skrabede modeller i de næste par måneder for dem
> som ikke vil betale prisen for luxusmodellerne.

Hvad er det man får ud af et dyrere bundkort, som det du nævner her, frem
for det bundkort, som jeg tænkte på at købe før? Ja, det nye understøtter
AGPx8, men det kan mit grafikkort alligevel ikke håndtere (Palit Geforce 4
Ti 4200), men jeg kan ikke helt se, hvad jeg ellers får for pengene.

Fra : Ole

Dato : 05-01-03 18:25

Jamen så se lige hvor mange spil du kan håndtere om et halvt år.
Ti 4200 halter allerede.
Iøvrigt er det jo et frit land, jeg omtalte bare hvad jeg ville gøre.

Fra : Lars Vinther

Dato : 05-01-03 18:47

"Ole" <ojc@post.tele.dk> wrote in message news:av9pku$ahm$1@sunsite.dk...
> Jamen så se lige hvor mange spil du kan håndtere om et halvt år.
> Ti 4200 halter allerede.
> Iøvrigt er det jo et frit land, jeg omtalte bare hvad jeg ville gøre.

Jamen det kræver vel alligevel at du investerer i et nyt grafikkort, hvis
4200 halter allerede. Hvad er det præcis jeg ville få ud af at købe det dyre
bundkort, som jeg ikke kan få med det billigere jeg nævnte før?

Fra : Bachelor®

Dato : 05-01-03 20:01

"Lars Vinther" <lars.vinther@tiscali.dk> skrev i en meddelelse news:3e186f49$0$166$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Jamen det kræver vel alligevel at du investerer i et nyt grafikkort, hvis
> 4200 halter allerede. Hvad er det præcis jeg ville få ud af at købe det dyre
> bundkort, som jeg ikke kan få med det billigere jeg nævnte før?

Sikkert kun problemer med en masse børnesygdomme og en urimelig pris

Fra : Ole

Dato : 05-01-03 21:22

Som jeg startede med at skrive:

[...]

Du kan bedre udnytte næste geneation grafikkort f.eks Nividia FX., når det
bliver nødvendigt og behøver på dette tidspunkt ikke igen at opgradere både
bundkort og ram for at få optimal ydelse.
Læs hellere artiklen og andre inden du bestemmer dig, og hvis det ikke
overbeviser dig så køb endelig det kort du oprindelig havde bestemt dig for.

Fra : Lars Vinther

Dato : 05-01-03 21:27

"Ole" <ojc@post.tele.dk> wrote in message news:ava42p$etd$1@sunsite.dk...
> [...]
> Læs hellere artiklen og andre inden du bestemmer dig, og hvis det ikke
> overbeviser dig så køb endelig det kort du oprindelig havde bestemt dig

Ok tak for hjælpen. Jeg finder ud af hvad jeg vil.

Fra : Ole

Dato : 05-01-03 21:39

Lige et link til ang. Ram kompabilitet

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/12/05/1052077