Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fremkaldning digitalbilleder
Fra : Erik Vestergaard

Dato : 04-01-03 14:14

Hej

Jeg er på vej til at erhverve mig et Canon Powershot G3, og skal nu
dimensionere hvor meget ekstra compactflash jeg skal købe. Jeg skal mest
bruge billederne i forbindelse med computer, og i denne forbindelse kan jeg
jo gå ret langt ned i opløsning, men hvis man skal have lavet papirbilleder,
hvor langt ned kan man da gå i opløsning før det begynder at gå ud over
kvaliteten?

Jeg har fundet ud af at Photocare.dk vist er et rimeligt let og billigt
online-sted at få fremkaldt til papirbilleder, men hvis nogen har kendskab
til andre gode steder er jeg osse interesseret i det.

Mvh Erik

Fra : Lestat

Dato : 04-01-03 14:25

[...] men hvis man skal have lavet papirbilleder,
> hvor langt ned kan man da gå i opløsning før det begynder at gå ud over
> kvaliteten?

Jeg ville nok ikke gå under 200dpi, og helst 300dpi. Det kommer lidt an på
hvad du sigter efter. Hvis du vil have samme kvalitet som et "rigtigt"
fotografi så skal du i hvertfald gå efter MINDST 300dpi, men hvis det skal
se pænt ud er 200dpi måske nok. Det bedste er nok at lave nogle tests, hvis
du kan det, for at se hvad du synes er "godt nok".

L.

Fra : KNL DtP

Dato : 04-01-03 14:29

"Erik Vestergaard" <erve@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvor langt ned kan man da gå i opløsning før det begynder at gå ud over

Hvis du med 'computer' tænker på web-brug og lidt visning på en skærm, så behøver
opløsningen jo ikke at være så stor igen - men mit råd er at du indstiller den til at
optage i højeste opløsning og med laveste kompression (gerne TIFF eller RAW, hvis den
kan det).

På den måde er du altid sikret det bedste muligt gundlag, hvis det nu viser sig at du
har taget super billedet. Tænk hvis det blev gemt i 640x480 i en hård
JPG-komprimering!

Du kan jo altid resample billedet til en mere passende størrelse, hvis du f.eks. skal
bruge et på en hjememside.

> Jeg har fundet ud af at Photocare.dk vist er et rimeligt let og billigt
> online-sted at få fremkaldt til papirbilleder, men hvis nogen har kendskab
> til andre gode steder er jeg osse interesseret i det.

Jeg har ikke selv prøvet Photocare, men Japan Photo og Struer Foto har jeg særdeles
gode erfaringen med. Det drejer sig næsten altid om 20x30 cm forstørrelser ud fra
scan af negativ eller dias - filen jeg sender svarer til cirka 8-9 MegaPixels,
hvilket giver en masse detalje.

www.japanphoto.dk og www.struerfoto.dk

Mht. opløsning af billedet til print så bør du næsten prøve dig frem. Tag et billede
på 1024x768 og 1600x1200 og højes opløsning - få dem udskrvet på f.eks. 10x15 cm
papir, og se hvordan kvaliteten bliver.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Lestat

Dato : 04-01-03 15:08

> Jeg har fundet ud af at Photocare.dk vist er et rimeligt let og billigt
> online-sted at få fremkaldt til papirbilleder, men hvis nogen har kendskab
> til andre gode steder er jeg osse interesseret i det.

Japanphoto som KNL linkede til er billigst ved få billeder da de ingen
opstart har. Men Bilka tager 1,- mindre per 10x15 billede og halv pris per
20x30 billede med 9,95 i opstart så ved flere billeder er bilka nok det
billigste. Samtidig tilbyder de også som Japanphoto at man kan indsende over
nettet.

L.

Fra : Peter Holm

Dato : 04-01-03 17:20

> Jeg har fundet ud af at Photocare.dk vist er et rimeligt let og billigt
> online-sted at få fremkaldt til papirbilleder, men hvis nogen har kendskab
> til andre gode steder er jeg osse interesseret i det.

Jeg har prøvet photocare og og opasia før juli 2002 tror jeg, og dengang
brugte de samme laberatorie, og leverede meget dårlige billeder. Siden har i
hvert fald Opasia skiftet laboratorie og leverer nu gode billeder. Desuden
kan du hos Opasia uploade dine billeder på den smartestede måde, nemlig
direkte pr. e-mail til et album på deres side, blot ved at skrive et ønsket
mappe-navn i sublect- Når du har sendt mailen oprettes albummet automatisk
kort tid efter - det er skide smart.

Mvh
Peter

Fra : Thomas

Dato : 04-01-03 21:38

Hejsa

> [...]
ønsket
> mappe-navn i sublect- Når du har sendt mailen oprettes albummet automatisk

Jeg kan - Som ansat hos PhotoCare - afvise dette... Hos PhotoCare laver vi
alle digitale billeder på egne laboratorier.
Mht. kvaliteten kan jeg selvfølgelig ikke forklare hvorfor du har fået
dårlige
billeder... Der kan være mange faktorer der spiller ind... Hvis man
konsekvent
går efter den billige fremkaldelse, bliver billederne jo også lavet på den
billigste
måde... Dvs. ikke den store kontrol mht. farvekorrektion. Det kan simpelthen
ikke betale sig at bruge flere minutter på at korrigere et billede, hvis
kunden
kun betaler en krone eller halvanden pr. billede...
Vælger man derimod den "dyreste" metode (2,95 pr. billede), bliver
billederne
farvekorrigeret, i tilfælde af at det er nødvendigt...

Mvh. Thomas

Fra : Peter Holm

Dato : 07-01-03 08:23

"Thomas" <Thomas.Elbo@Privat.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg kan - Som ansat hos PhotoCare - afvise dette... Hos PhotoCare laver vi
> alle digitale billeder på egne laboratorier.

OK, jeg korigerer mit udsagn. Måske brugte Photocare ikke samme laboratorie,
men billederne kom i en kuvert fra samme laboratorie. Det er muligt at
Photocare selv fremstilte deres billeder, hvorefter de sendte dem med posten
til et andet laboratorie, som puttede billederne i en kuvert for dem, satte
deres klistermærke på kuverten og sendte den til mig......who knows??
Firmaloyalitet ophæver ikke fakta!

Peter

Fra : **trads**

Dato : 05-01-03 00:57

http://foto.jubii.dk/

Fra : Erik Vestergaard

Dato : 05-01-03 11:01

Det ser genialt ud. Tak. Har du været tilfreds med kvaliteten?

Fra : Lestat

Dato : 05-01-03 13:05

> http://foto.jubii.dk/

Det med Danmarks billigste digital fremkaldelse er i hvertfald ikke rigtigt.
Bilka er en ganske lille smule billigere, og har kun det halve
opstartsgebyr. Hvordan kvaliteten er ved jeg ikke.

L.