Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pris prof digikamera?
Fra : Carsten Pedersen

Dato : 04-01-03 14:02

Hvad må jeg give for et temmelig brugt Kodak DCS 520 prof. digitalkamera.
Det bygger på Canon EOS 1-huset - måske 1N, og det er behæftet med et par
fejl, som jeg dog kan leve med.

Det er den kameratype, som de fleste danske dag- og ugeblade købte, da de
blev digitaliseret sidst i 1990-erne.

Svar til gruppe eller til email: naturfoto@e-mail.dk

På forhånd tak

Hilsen Carsten

Fra : Johan

Dato : 04-01-03 14:16

"Carsten Pedersen" <carsten.pedersen@postkasse.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> fejl, som jeg dog kan leve med.
>
> Det er den kameratype, som de fleste danske dag- og ugeblade købte, da de

Ja, og vi er nogle, der stadig løber rundt med det. Jeg kan ikke give dig en
pris, men du skal være opmærksom på, at du kan få problemer med at få nye
batterier, når de gamle er slidt op. Kodak/Canon har fuldstændig glemt, at
de nogensinde har lavet det kamera, og batteriet laves ikke mere.
Mvh.
Johan Gadegaard

Fra : Lestat

Dato : 04-01-03 15:14

> [...]
> batterier, når de gamle er slidt op. Kodak/Canon har fuldstændig glemt, at
> de nogensinde har lavet det kamera, og batteriet laves ikke mere.

Hvorfor er dette kamera så dyrt? Hos NewYork Camera koster det stadig 9000?,
hvilket er små-pebret, men ifølge Kodak er det kun et 2MP kamera...? (1728 x
1152 pixels).

Er der en exceptionelt god linse på? Det eneste usædvanlige er ISO som går
op til 1600 hvilket er godt, men nok ikke enestående...

L.

Fra : Johan

Dato : 04-01-03 16:46

> [...]
>
> Er der en exceptionelt god linse på? Det eneste usædvanlige er ISO som går
> op til 1600 hvilket er godt, men nok ikke enestående...

Et fuldprofessionelt kamera bygget til dagligt slid, til tider mishandling,
skal koste en del mere. Alene det kamerahus (analog), det er bygget over,
koster jo 14.000,- Prisen er normalt ikke inkl. objektiv.

Du betaler også for, at kameraet (næsten) tager billedet, i samme øjeblik du
trykker på udløseren. Og at du sjældent kommer ud for at måtte vente på, at
kameraet lige skal have lagret billedet.

Den voldsomme fokus på MP er helt ude af proportioner. Du har da ret, 2 MP
er ikke meget. Men hvad hjælper 4 MP eller mere, hvis objektivet forlængst
er stået af. Og jeg vil vove den påstand, at meget få digitale
amatørkameraer kan levere bedre billedkvalitet. Se evt. flg.
billedeksempler: http://www.johan-gadegaard.dk/dm.htm

Jeg har med jævne mellemrum modtaget billeder taget med moderne
digitalkameraer med opløsning på 3-4 MP. Det er tydeligt, at der sælges
meget skrammel, netop fordi det er lykkedes at bilde kunderne ind, at
megamange megapixel er lykken. Skulle jeg i blinde vælge mellem 2 kameraer
til samme pris, hvor det ene havde en opløsning på 2 MP og det andet 4 MP,
ville jeg sikkert vælge 2 MP, ud fra at man som regel får noget nær det, man
betaler for. Og med 2 MP er der sikkert brugt flere kræfter på at lave et
godt kamera.

Når det er sagt, så er det da i mange tilfælde et irritationsmoment for mig,
at der ikke er mere at gøre med. Specielt til håndbold, hvor man ret ofte er
ude for at måtte beskære billedet efterfølgende. Og det er tydeligt, at et
kamera som D60 slår DCS520 med flere længder. Men det er også et
spejlreflekskamera med adgang til de samme højtydende objektiver.

Mvh.
Johan Gadegaard

Fra : Hans Chr. Sørensen

Dato : 04-01-03 15:34

Jeg fik tilbudt samme kamera til 7.000 kr. og havde det så på prøve.
Jeg må sige jeg blev slemt skuffet. Det var er stor tung klods at slæbe
rundt på. Billedkvaliteten var ikke særligt imponerende.
Jeg valgte et Canon EOS D60 i stedet for.

Hilsen Hans

Fra : Lars

Dato : 04-01-03 15:40

"Hans Chr. Sørensen" <hcs@tune.dk> wrote in message
> [...]
> rundt på. Billedkvaliteten var ikke særligt imponerende.
> Jeg valgte et Canon EOS D60 i stedet for.

Hej
Jeg har set det handlet til svjh 5000 Dkr.
Lars

Fra : Johan

Dato : 04-01-03 16:54

> Billedkvaliteten var ikke særligt imponerende.
> Jeg valgte et Canon EOS D60 i stedet for.

Efterbehandler du dine billeder? DCS 520 er mildt sagt uegnet til automatisk
fotografering. Men brugt rigtigt leverer DCS 520 fin billedkvalitet.

De har dog begået en regulær brøler efter min mening. Kameraet er som
bekendt bygget over EOS 1N, men der er ikke taget højde for, at ccd'en er
meget mindre end negativet. Lysmåleren måler, som om ccd'en var 24x36 mm, og
det kan give nogle alvorlige fejleksponeringer.

Mvh.
Johan Gadegaard

Fra : 2rb1

Dato : 04-01-03 21:55