Opslag i Østerild kirkebog?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-01-03 09:15

I Hvidbjerg på Mors viedes den 28 Marts 1866 Søren Christian
Christensen til Gorine Cathrine Mehl. Han anføres af være født i Ho?er
den 7 April 1836. Fra anden kilde har jeg info om, at han skulle være
født i Høvsør, Østerild sogn. Ved sin død benævnes han iøvrigt Søren
Christensen Neergaard.

Er der en der lige gider at checke denne fødsel i Østerild, Hillerslev
herred?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 04-01-03 10:21

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Christensen Neergaard.
>
> Er der en der lige gider at checke denne fødsel i Østerild, Hillerslev

Hej Kurt, dette er ikke hvad du efterspørger, men du har vel set:

Thisted, Hillerslev, Østerild, Havør Bye, , et hus, 120, FT-1845

Christen Henriksen, 51, Gift, , Almisselem, Thorup her i amtet
Inger Mikkelsdatter, 49, Gift, , hans kone, Sennels her i amtet
Mikkel Christian Christensen, 27, Ugift, , deres børn almisselemmer, Her i
sognet
Jens Christensen, 22, Ugift, , deres børn almisselemmer, Her i sognet
Inger Magrethe Kirstine Christensdatter, 16, Ugift, , deres børn
almisselemmer, Her i sognet
Christen Christensen Neergaard, 12, Ugift, , deres børn almisselemmer, Her i
sognet
Søren Christian Christensen, 9, Ugift, , deres børn almisselemmer, Her i
sognet
Henrik Christian Christensen, 5, Ugift, , deres børn almisselemmer, Her i
sognet

Jeg forstår ikke lige 'Thorup her i amtet'. Ifølge mit kort ligger det på
den anden side af amtsgrænsen i Aalborg amt. Medmindre det er Torup i Vang
eller Skallerup?

Bemærk at en bror hedder Neergaard.

mvh

Bjarne Damsgaard

Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-01-03 11:04

Sat, 4 Jan 2003 10:21:23 +0100, skrev Bjarne Damsgaard:

>"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse

>Hej Kurt, dette er ikke hvad du efterspørger, men du har vel set:
>

>Thisted, Hillerslev, Østerild, Havør Bye, , et hus, 120, FT-1845

Hæ, der var en tastefajl i mit indlæg: der skulle have stået Hovsør.
FT 1845 siger så Havør, så jeg må have det verificeret. Lige et
øjeblik...... Jo! På et geodætisk kort fandt jeg et Hovsør 3 km syd
for Østerild by.

Det SKULLE jo være "bevis" nok, men mit ærinde var nu alligevel at få
checket fødslen i kirkebogen. Man ved jo aldrig...

> [...]
>sognet
>Søren Christian Christensen, 9, Ugift, , deres børn almisselemmer, Her i

Aha!

>Jeg forstår ikke lige 'Thorup her i amtet'. Ifølge mit kort ligger det på
>den anden side af amtsgrænsen i Aalborg amt. Medmindre det er Torup i Vang
>eller Skallerup?

Ja, det lader sig jo vanskeligt afgøre på det foreliggende grundlag.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 04-01-03 11:46

Iflg Krabsens stednavnedatabase findes der et Thorup eller Torup såvel i
Hundborg herred som i Vester hanherred, så mon ikke folketælleren har
skrevet rigtigt?
I dag findes også navnet Havør Huse på kortet. Hovsør er, hvis jeg husker
rigtigt den den store bugt eller naturhavn lige udenfor.

Iøvrigt mangler af en eller anden grund en anmærkning fra folketællingen,
idet der for de to ældste sønner på 27 og 22 år står: "almisselemmer
ubestemt næring"

Det er en fattig egn - der var mange med stillingsbetegnelsen almisselemmer.

Kjeld Jakobsen (indtaster af sognet)

Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-01-03 13:04

Sat, 4 Jan 2003 11:46:05 +0100, skrev Kjeld Jakobsen:

> [...]
>I dag findes også navnet Havør Huse på kortet. Hovsør er, hvis jeg husker
>rigtigt den den store bugt eller naturhavn lige udenfor.

Aha! Endnu en grund til at få det verificeret ved at slå fødslen op i
kirkebogen.

>Kjeld Jakobsen (indtaster af sognet)

Okay, det SKULLE vel ikke tilfældigvis.....? (se ovenstående)

Venlig hilsen
Kurt Hansen